Uutiset
15.10.2024

Koulutusta Bhutanissa: ”Meidän tulisi palvella Herraa jo nuorina”

Nuoret ovat avainasemassa Bhutanissa, jossa kristityt joutuvat kohtaamaan monia rajoituksia. Open Doors yhteistyökumppaneineen pyrkii koulutuksen avulla vahvistamaan nuoria, jotta he voivat seurata Jeesusta tuossa haastavassa maassa.

Bhutan on listattu sijalle 36 Open Doorsin World Watch List -vainoraporttiin. Maan väkiluku on ainoastaan noin 777 000 ihmistä. Väkiluvun pienuuden takia uskovan henkilöllisyyden paljastaminen voi olla helppoa, ja täten se voi vaarantaa hänen elämänsä.

Bhutanissa kristityt voivat kohdata monia rajoituksia. Kirkkoja ei saa perustaa laillisesti, ja siksi bhutanilaiset kirkot toimivat laillisuuden näkökulmasta katsottuna niin sanotulla harmaalla alueella.

Maan virallinen uskonto on buddhalaisuus. Jos siitä kääntyy pois, on vaarassa joutua moniin vaikeuksiin. Niitä voivat aiheuttaa sekä omaiset että yhteisö.

Yhteistyökumppanimme Reena* kertoo meille, että nuoret ovat avainasemassa bhutanilaisissa kirkoissa. Hän tietää, että on erittäin tärkeää kouluttaa nuoria bhutanilaisia kristittyjä. Olennaisinta on vahvistaa heitä, jotta he voivat jatkaa Jeesuksen seuraamista tässä haastavassa maassa.

”Bhutanissa maailmalliset asiat vetävät nuorisoa puoleensa; he ovat hukkuneet älypuhelimiensa ja toimimattomien suhteidensa verkkoon”, Reena kertoo.

”Monet ovat huumeiden, tupakan ja alkoholin orjia. Ne pitävät heidät kaukana Herrasta ja Jumalan mielen mukaisesta elämästä. Nuoret, jotka eivät ole juurtuneet uskoon, jättävät todennäköisesti myös helpommin uskonsa, mikäli he kohtaavat minkäänlaista vainoa.”

Uskon esikuvat innostivat

Siksi Reena ja muut Open Doorsin yhteistyökumppanit ovat pitäneet koulutuskursseja, jotka auttavat nuoria kristittyjä kasvamaan ja vahvistumaan uskossaan Jeesukseen. Turvallisuussyistä emme voi kertoa, missä ja milloin koulutukset tapahtuivat, mutta niiden vaikutus on ollut erittäin suuri.

Viimeisimmässä koulutustapahtumassa oli monia nuoria osallistujia, jotka olivat uskonsa takia joutuneet kokemaan perheensä ja ympäröivän yhteiskunnan nuivaa suhtautumista. Yksi heistä on Wangmo*, 19-vuotias nuori nainen Etelä-Bhutanista. Raamatun uskonsankarit ovat rohkaisseet häntä.

”Joosua, Joosef ja Timoteus olivat vaikeuksienkin keskellä kaikki vahvoja Herrassa”, hän sanoo. ”Minä opettelen kulkemaan heidän viitoittamaansa tietä, vaikka meillä onkin haasteita tunnustautua kristityiksi yhteisöissämme.”

”Tällä kurssilla opin, että meidän täytyy käyttää nuoruutemme Herran palvelemiseen.”

Tshering*, koulutukseen osallistunut nuori bhutanilainen

Nuori bhutanilainen mies Tshering* huomasi Raamatun henkilöiden haastavan hänen ajatuksiaan nuoruudesta.

”Ajattelin aina, että nuoruus on se elämänvaihe, josta pitää nauttia täysin sydämin”, hän kertoo. ”Tällä kurssilla opin, että meidän täytyy käyttää nuoruutemme Herran palvelemiseen. Joosefin elämä opetti minua etsimään aina Jumalaa ja Hänen tahtoaan. Joosefin tarina on innoittanut minua tavoittelemaan pyhää elämää ja olemaan voimakas joka tilanteessa, jopa vainoissa.”

Monet nuorista, jotka osallistuivat kurssille, antoivat uudelleen elämänsä Jeesukselle. 19-vuotias kristitty Mary Rai* kertoi meille kokemuksistaan koulutuksessa.

”Ohjaaja kertoi meille nuorista naisista, jotka antoivat elämänsä Jumalalle. Opin paljon heidän elämästään ja rohkaistuin elämään Jumalalle mieluista elämää. Lisäksi koin itseni siunatuksi, kun pastori rukoili puolestani. Koin, että pääsin irti monista hengellisistä hyökkäyksistä.”

Kutsu Jumalaa miellyttävään elämään

Yangki Rai* on toinen 19-vuotias nainen, joka hänkin osallistui kurssille. Hän kertoo, että koulutus opetti häntä elämään elämää, joka tuo kunniaa Jumalalle, ja kunnioittamaan hänen vanhempiaan.

”Ennen tätä koulutusta puhuin usein epäkunnioittavasti vanhemmilleni. Mutta nyt olen oppinut, että sellainen käytös ei miellytä Jumalaa. Kun palaan kotiin, aion pyytää anteeksi vanhemmiltani ja tehdä parhaani, jotta kunnioittaisin heitä jatkossa.”

Hän jatkaa oppineensa myös, että nuoruus on arvokas ajanjakso, ja ihmisten tulisi palvella Herraa jo nuorina. Koulutus innoitti häntä elämään elämää, joka on mieluista Jumalalle.

Norbu* on 20-vuotias miespuolinen kurssilainen. Hän yritti aina juosta Jumalaa pakoon. Koulutus muutti hänen ajatuksensa siitä, mitä tarkoittaa olla Jeesuksen seuraaja Bhutanissa.

”Ymmärsin, että Jumala rakastaa meitä ja odottaa kärsivällisesti. Kadun nyt vääriä tekojani, käännyn Jumalan puoleen ja seuraan Häntä”, Norbu sanoo.

Kristittyjen taloudellinen tuki ja rukoukset mahdollistivat tällaisen koulutuksen järjestämisen. Open Doors kiittää tuesta Bhutanin kirkon seuraavalle sukupolvelle.

Rukoile:

  • Rukoile Bhutanin kirkon nuorten puolesta, että heillä olisi rohkea usko palvella Jumalaa sekä olla suolana ja valona omissa yhteisöissään.
  • Rukoile, että nämä nuoret voisivat antaa elämänsä kokonaan Herralle ja elää Hänen tahtomallaan tavalla. Rukoile, että he pitävät Jumalan Sanan sydämessään ja pystyvät voittamaan kiusaukset.
  • Rukoile, että Bhutanin nuoret uskovat antavat Jumalalle etusijan elämässään ja tuottavat elämällään kunniaa Hänelle. Rukoile kokonaisvaltaista kehitystä heidän elämässään, jotta he saavat tarvittavan valmiuden ja pystyvät ottamaan vastaan johtotehtäviä Bhutanin kirkossa.

*Nimet muutettu turvallisuussyistä.