Uutiset
13.06.2023

Siepattu Leah Sharibu täytti 20 vuotta vankeudessa Nigeriassa

Toukokuun 14. päivänä nigerialainen Leah Sharibu täytti 20 vuotta oltuaan vankeudessa 1 911 päivää. Hänen vanhempiensa piina jatkuu edelleen. Kampanjointi Leahin vapautumisen puolesta alkoi, kun hänen tarinastaan tuli kansainvälinen uutinen, mutta se on vähitellen hiipunut. 

Tarina alkoi viisi vuotta sitten pohjoisnigerialaisessa Dapchin kaupungissa sijaitsevassa tyttöjen tiedeakatemiassa. Leah oli tuolloin 14-vuotias ja suhtautui luottavaisesti tulevaisuuteensa.

Helmikuun 18. päivän iltana vuonna 2018 nuo unelmat särkyivät, kun ISWAP-ryhmän militantit hyökkäsivät kouluun ja sieppasivat yli sata opiskelijaa.

Vuonna 2022 pelkästään Nigeriassa kidnapattiin 2 510 kristittyä.

Kuukautta myöhemmin tytöt saatiin taustatyön avulla vapautettua – kaikki muut paitsi Leah.

”En käänny islamiin”

Leahin vanhemmat Nathan ja Rebecca Sharibu asuvat edelleen Dapchissa ja odottavat, että Leah palaisi takaisin kotiin.

Aiemmin tänä vuonna Open Doorsin kenttätyöntekijä vieraili heidän luonaan ja rohkaisi heitä, rukoili heidän kanssaan ja kertoi heille, että Open Doorsin tukijat rukoilevat yhä uskollisesti Leahin ja koko perheen puolesta.

”Kun kaikki vanhemmat juoksivat koululle nähdäkseen tyttärensä, minulle kerrottiin, että Leah ei ollut heidän joukossaan. Leah ei ollut palannut. Kyselin muilta tytöiltä, miksi ihmeessä hän ei tullut takaisin”, Rebecca muistelee.

Nigeriassa ja koko Saharan eteläpuolisessa Afrikassa sieppaukset ovat osoittautuneet tuottoisaksi tulonlähteeksi rikollisille ja ääriliikkeille.

Tytöt olivat kertoneet, että heidät kaikki oli koottu yhteen ja sieppaajat olivat kysyneet, ketkä heistä olivat kristittyjä. Leah oli nostanut kätensä, mistä toiset olivat ensin moittineet häntä ja sitten sanoneet itse olevansa muslimeja.

Leah oli kuitenkin kieltäytynyt tunnustautumasta muslimiksi, nostanut rohkeasti kätensä ja ilmaissut olevansa kristitty.

ISWAPin miehet olivat sanoneet, että Leahin täytyi kieltää Kristus ja tunnustaa islam, ennen kuin hän saisi nousta pakettiautoon. Leah oli kieltäytynyt tunnustamasta ja sanonut olevansa kristitty, joka ei tulisi koskaan tunnustamaan islamia.

Afrikkalainen nainen hymyilee muurin edessä ruskeankirjava huivi ja tunika päällään.
Aiemmin tänä vuonna Leahin äiti Rebecca Sharibu tapasi Open Doorsin kenttätyöntekijöitä, jotka halusivat vierailullaan rohkaista häntä ja rukoilla hänen puolestaan.

Vankeudessa

Äiti Rebecca Sharibu muistaa tyttöjen kertoneen hänelle, että sieppaajat olivat  uhanneet ottaa Leahin vangikseen. 

“Koska et tunnusta islamia, joudut jäämään meidän luoksemme.”

Leah oli vastannut heille rohkeasti: “En tunnusta islamia, koska en ole muslimi. Jään tänne.”

ISWAP julkaisi videon, jolla kerrottiin, että Leah jäisi heidän orjakseen loppuelämänsä ajaksi.

Kaksi kuukautta myöhemmin ISWAP julkaisi videon, jolla Leah pyysi hallitukselta apua. Hän myös pyysi yleisöä auttamaan hänen äitiään, isäänsä ja pikkuveljeään sekä sukulaisiaan.

Tästä kahden viikon kuluttua ISWAP varoitti, että he tappaisivat 15-vuotiaan Leahin, mikäli heidän vaatimuksiinsa ei suostuttaisi. Kun määräpäivä oli mennyt, se julkaisi toisen videon, jolla kerrottiin, että Leah jäisi heidän orjakseen loppuelämänsä ajaksi.

Liikkeellä on huhuja Leahin olinpaikasta ja siitä, että hänet olisi naitettu jollekin komentajalle, jolle hän olisi synnyttänyt kaksi lasta. Rebecca ei kuitenkaan ole vielä nähnyt tytärtään tai kuullut hänestä.

Mikään pyyntö ei ole liian suuri Jumalalle

Ikävistä tapahtumista huolimatta ja tietäen, että tytär olisi nyt hänen luonaan, jos olisi luopunut uskostaan, Rebecca kertoo olevansa ylpeä tyttärestään.

”Olen kiitollinen Leahille siitä rohkeasta päätöksestä, jonka hän teki”, Rebecca sanoo edelleen selvästi traumatisoituneena.

”Hän kieltäytyi kääntymästä muslimiksi. Hänen vahva uskonsa saa minut hyvin onnelliseksi.”

Rebecca ja Nathan Sharibun usko Jumalaan ei horju. Heidän uskonsa on aito todistus siitä, mitä uskollisuus Jumalaa kohtaan on ja millaista on todellinen ilo. He rukoilevat edelleen, kuten muutkin nigerialaiset perheet, joiden tyttäret on siepattu, että heidän tyttärensä palaisi kotiin. 

”Rukoilemme hänen puolestaan, sillä tiedämme, että mikään pyyntö ei ole liian suuri Jumalalle. Tiedän, että hän tulee vielä takaisin”, Rebecca sanoo päättäväisesti.

Ruskeankirjavaan asuun pukeutunut afrikkalainen nainen katsoo tyttärestään maalattua muotokuvaa.
Rebecca on kiitollinen tukijoista, jotka edelleen rukoilevat Leahin puolesta: ”Kiitän Jumalaa teistä. Suojelkoon ja varjelkoon Herra teitä, missä olettekin. Rukoilemme teidän puolestanne päivin ja öin.”

Voimaa kärsimysten keskellä

Silti kärsimyksen polulla kulkiessa joutuu kantamaan suunnatonta taakkaa.

”Totta puhuen emme ole onnellisia”, Rebecca myöntää. ”Me vain selviydymme elämästämme täällä.”

Hän ei kuitenkaan ole antanut epätoivon vallata mieltään. Sen sijaan kärsimys on antanut hänelle uutta näkökulmaa, jonka usein opimme vasta sitten, kun kriiseissä tulemme riippuvaisiksi Jumalasta.

Aina kun olen huolissani, luen ääneen Psalmin 23.

Rebecca Sharibu

”Jumala on ollut meille voiman lähde kaikessa, mitä teemme. Kun katson uskon polkuani taaksepäin, voin sanoa, että näiden kokemusten kautta olen päässyt lähemmäksi Jumalaa.”

Kuten monet vainotut kristityt, jotka yrittävät selvitä perheenjäsentensä menetyksestä, myös Rebecca tukeutuu uskonyhteisöönsä ja Jumalan sanaan saadakseen tukea.

”Olen liittynyt mukaan naisten ystävyysseurakuntaan ja saanut sieltä paljon rohkaisua ja voimia. Aina kun olen huolissani, luen ääneen Psalmin 23.”

Ei yksittäistapaus

Leahin tavoin useita ihmisiä on yhä siepattuina.

Nigeriassa (WWL-raportin 6. sijalla) ja koko Saharan eteläpuolisessa Afrikassa sieppaukset ovat osoittautuneet tuottoisaksi tulonlähteeksi. Joka vuosi tuhannet kristityt ja myös maltilliset muslimit joutuvat lunnasrahoja metsästävien radikaalien islamistien sieppaamiksi. Vuonna 2022 pelkästään Nigeriassa kidnapattiin 2 510 kristittyä.

Leahin sieppauksen jälkeen Nigeriassa on ehditty nimittää jo kaksi uutta presidenttiä, Muhammadu Buhari ja nyttemmin APC:n uusi vaalivoittaja Bola Tinubu.

Vuonna 2019 presidentti Buhari lupasi vapauttaa Leahin vankeudesta. Samaa vakuutti myös Nigerian liittovaltion hallitus, joka myöhemmin virallisesti julisti, ”ettei anna periksi ponnisteluissa saattaa Leah Sharibu turvallisesti takaisin kotiin”.

Viisi vuotta on kulunut, eikä Leah ole vieläkään päässyt kotiin.

Open Doors jatkaa neuvotteluja Nigerian hallituksen kanssa. Se pyrkii saavuttamaan hallituksen rakenteissa aseman, jossa se voisi auttaa ylläpitämään aktiivisia perheyhteyksiä ja luoda  kristittyjen panttivankien traumatisoituneille vanhemmille avoimen ja helposti saavutettavan keskustelukanavan, jotta he saisivat päivittäin kokea Jumalan armoa ja rohkaisua.