Lehdet
15.01.2018

Kristittyjen vainot vuonna 2018

Kristittyjen kohtaamaa vainoa mittaava World Watch -lista 2018 osoittaa, että kristittyjä suvaitaan maailmanlaajuisesti yhä huonommin. Vihamielisyys kristittyjä kohtaan on lisääntynyt ja levinnyt tasaisesti vuosi vuodelta. Tämän vuoden listasta käy ilmi, että vainot ovat kaikkein kovimpia Aasiassa ja Afrikassa.

Surullisesta kehityksestä huolimatta toivo ei ole mennyt, vaan vainojen ja painostuksen keskellä kirkko kuitenkin kasvaa ja vahvistuu.

Kristityt ovat Jeesuksen todistajina vankiloissa

Eräs Open Doorsin asiantuntija sanoi: ”Tuhannet kristityt ympäri maailman toimivat Kristuksen lähettiläinä vankiloissa. Kenties juuri siksi he ovat siellä. Miten muuten muut vangit kuulisivat Jeesuksesta? Tällainen tapa palvella Jumalaa voi olla traumatisoiva, mutta toivomme on, että he saavat Jumalalta voimaa ja iloa. He tarvitsevat rukouksiamme päivittäin.”

 

Maanalainen kirkko kasvaa

Olemme saaneet ympäri maailman tietoja maanalaisten seurakuntien kasvusta. Näin tapahtuu Pohjois-Koreassa, Intiassa ja monissa islamilaisissa ja buddhalaisissa maissa.
Open Doorsin kiinalainen yhteistyökumppani, joka tukee pohjoiskorealaisia pakolaisia ja kristittyjä (jotka yleensä palaavat kotimaahansa kertomaan evankeliumia), kertoi meille:

”Jumala vastaa rukouksiinne. Olen tehnyt tätä työtä vuosien ajan, mutten ole koskaan ennen nähnyt näin monen pohjoiskorealaisen tulevan uskoon. Mitä tapahtuu, kun Jumala muuttaa maata sisältä päin? Pimeyden voimat vastustavat kaikin voimin. Taistelu on kyllä kovempaa kuin koskaan, mutta vain siksi, että Jumala aikoo vapauttaa lapsensa.”

Tällä hetkellä kristittyjä uhkaa eniten kaksi vallankumouksellista aatetta

1. Uskonnollinen nationalismi

Uskonnollinen nationalismi Aasiassa on kuin tsunami: sen nopeus ja korkeus kasvavat sitä mukaa kuin se lähestyy rantaa. Se pyyhkii mantereen yli tuhoten monen ihmisen elämän. Ympäri Aasiaa nationalistista ideologiaa kannattavat puolueet ovat muodostaneet hallituksia, mikä on ollut tärkein vaikuttaja kristittyjen vainojen lisääntymisessä.

Intiassa vuosi 2017 oli vainon määrässä mitattuna ennätyksellinen. Yli 600 kristittyjä vastaan suunnattua tekoa raportoitiin, minkä seurauksena Intian sijoitus World Watch -listalla nousi 17 pykälää sijalta 28 sijalle 11. Todellinen välikohtausten määrä maassa on suurempi, sillä kaikkia tapauksia ei raportoida. Perimmäinen syy Intian vainoille on kasvava hindunationalistinen liike, jonka päämääränä on ’hindulaistaa’ Intia. Kristittyjä suljetaan ulos yhteisöistään, karkotetaan kotikylistään, vangitaan, uhkaillaan, pahoinpidellään ja joskus myös tapetaan.

Valitettavasti Nepal kulkee ”isoveljensä” jalanjäljissä. Viime vuonna se ei ollut viidenkymmenen pahimmin kristittyjä vainoavan maan listalla, mutta tänä vuonna se loikkasi yllättäen suoraan sijalle 25. Sekä maan hallitus että paikalliset yhteisöt ovat alkaneet vainota kristittyjä entistä suoremmin. Selvästi aiempaa useammat ihmiset saivat osakseen fyysistä pahoinpitelyä uskonsa tähden.

Intian ja Nepalin lisäksi sama kehitys on nähtävillä buddhalaisessa maailmassa. Esimerkiksi Bhutanissa, Sri Lankassa ja Myanmarissa vaino on kuitenkin paljon hienovaraisempaa.

2. Maailmanlaajuinen islamistinen vallankumousliike

Kasvava islamistinen liike uhkaa kristittyjä ja muita ei-muslimeita voimakkaimmin Afrikassa ja Aasiassa. Islamismi on se islamin haara, jolla on selkeä poliittinen tavoite saada valtiot muslimien hallintaan ja sharia-laki voimaan.

Kristittyjen vainot lisääntyvät muslimienemmistöisissä maissa Itä-, Länsi- ja Pohjois-Afrikassa. Paine kristittyjä kohtaan kasvaa heidän päivittäisessä elämässään ja heidän kanssakäymisessään aivan tavallisten ihmisten, kuten naapurien, työtovereiden tai sukulaisten kanssa.
Sosiaalisen paineen lisäksi militanttien islamistiryhmien levittäytyminen uhkaa kristittyjen elämää ja turvallisuutta. Esimerkkinä tästä on Egypti, jossa Isisin kaltaiset ryhmittymät ovat päättäneet tyhjentää alueen kristityistä väkivalloin.

Menetettyään asemiaan Lähi-Idässä Isis on siirtymässä otollisemmille alueille Aasiaan, jossa elää maailman suurin muslimiväestö. Jos yhteiskunnat eivät pysty kehittämään systemaattisia tapoja estää toista terrorismin hyökyaaltoa, Isisillä on hyvät mahdollisuudet saada jalansijaa Aasiassa.

Koko Aasia seurasi kauhulla, kun itseään Isisin haaraksi kutsuvat radikaalit islamistit valloittivat filippiiniläisen 200 000 asukkaan Marawin kaupungin. Kaupunkia piiritettiin 150 päivää. Hyökkääjät valikoivat kohteikseen erityisesti kristittyjä, kristillisiä kouluja ja kirkkoja.

 

Kirkko kasvaa vainon keskellä

Katsoessa uskovien vaikeaa tilannetta maailmalla olisi helppo vaipua epätoivoon. World Watch -lista ja ympäri maailmaa saapuvat raportit kuitenkin kertovat, että kun evankeliumia vastustetaan kaikkein ankarimmin, Jumala muuttaa ihmisiä eniten ja kirkko kasvaa. Meidän tehtävämme on rukoilla näiden sisartemme ja veljiemme puolesta.

Maanalaisen seurakunnan jäsen Pohjois-Koreasta sanoo: ”Pystymme pysymään uskossa monista vaikeuksista huolimatta. Tahdomme pitää kiinni uskostamme Jeesukseen kaikissa kärsimyksissä. Vaikka tiellä on monia esteitä ja rajoitteita, jatkamme eteenpäin, kunnes saavutamme sen määränpään, jonka Jumala on valmistanut meille. Haluamme pitää kiinni uskosta ja viedä evankeliumia eteenpäin. Muistamme aina rakkautenne ja huolenpitonne meitä kohtaan. Pärjäämme hyvin, kiitos teidän rukoustenne ja tukenne.”