Uutiset
10.03.2019

”Rukoukset lyövät Saatanan” – Seuraa Minyan linja-autohyökkäyksestä 2017 selviytyneen Nadian tarinaa

Nadia selviytyi äärimuslimien tekemästä hyökkäyksestä Saint-Samuelin luostariin, Minyaan matkalla olleeseen linja-autoon vuonna 2017. Hänen poikansa ja vävynsä kuolivat iskussa. Puhuimme Nadian kanssa muutama kuukausi tapahtuman jälkeen, ja nyt tapaamme hänet jälleen nähdäksemme, miten tapahtuma on muovannut hänen uskonelämäänsä.

Vuonna 2017 Nadia kertoi meille olevansa “äiti kuudelle lapselle, joista yksi on taivaassa”. Retkellä kotinsa lähellä sijaitsevaan luostariin Nadia ja hänen perheensä joutuivat terroristien hyökkäyksen kohteeksi. Hyökkääjät tappoivat kaikki miehet, jotka kieltäytyivät kääntymästä Islaminuskoon, myös Nadian miehen ja vävyn.

Myös naisia ja lapsia uhattiin ja vahingoitettiin, ja heidät ryöstettiin. Laukaukset vahingoittivat Nadian toista käsivartta, ja hän menetti lähes kokonaan kätensä toimintakyvyn. 28 kristittyä menetti henkensä tuona päivänä.

Nadia, mitä sinulle ja perheellesi kuuluu?
“Heti hyökkäyksen jälkeen näin paljon painajaisia, mutta onneksi ne ovat nyt ohi. On kuitenkin raskasta elää kaivaten poikaani ja vävyäni. Minulla on myös paljon kipuja loukkaantuneessa kädessäni. Mutta samalla voin myös sanoa voivani hyvin, sillä Herra on minun puolellani. Hän on todella lohduttanut minua, ja kiitän Häntä siitä hyvin paljon.”

“Tyttäreni, joka menetti iskussa puolisonsa, voi ehkä vieläkin paremmin kuin minä. Hänellä on todella vahva suhde Herraan. Minun murehtiessani hän lohduttaa minua muistuttamalla, että Hany ja Sameh, poikani ja vävyni, tekivät oikean ratkaisun, he ovat nyt Taivaan kodissa ja meidän pitäisi riemuita siitä. Hänen sanansa lohduttavat minua todella paljon. Me laulamme ja rukoilemme yhdessä aina. Pyydän teitä rukoilemaan lapsenlapseni Phamin puolesta. Hän selvisi ihmeellisesti iskusta, vaikka luoti osui hänen selkäänsä. Nykyään hän on hyvin ahdistunut, ja hän näkee paljon painajaisia.”

Saiko tapahtunut isku sinut epäilemään uskoasi?
“Kun poikani tapettiin, olin hyvin vihainen Jumalalle. Miksi Hän otti pois minulta rakkaan poikani? Sitten Jumala antoi minulle unen, jossa näin Hanyn valkeissa vaatteissa, hänen kasvonsa loistivat ja hän oli onnellinen. Uni todella lohdutti minua surussani, ja sain siitä sisäisen rauhan.

Saatana yritti hyökätä minua vastaan monesti tämän jälkeen, masentaa minut ja heikentää uskoani. Mutta jos tunnen surua tai minulla on epäilyksiä uskossani, rukoilen Jumalaa ja pyydän Häntä vahvistamaan minua ja uskoani. Ruikoiltuani tunnen aina rauhaa ja lohtua. Rukous on todella ollut suurin apuni tänä vaikeana aikana. Rukoukset voittavat Saatanan.

“Olen päättänyt valita Jumalan tahdon, vaikka en välttämättä ymmärtäisi sitä. Näkökykyni on rajallinen, mutta Jumalan näkökyky on rajaton. Jeesus sanoo Joh: 13:7: ”Mitä minä teen, sitä sinä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät’.”

 

Mikä rohkaisi sinua näinä vaikeina aikoina?
“ Eniten Jumala itse. Herra oli kanssani ja lohdutti minua. Jos Herra ei olisi tukenut minua, olisin tullut hulluksi. Mutta Jumala on hyvä ja rakastaa meitä niin paljon. Myös marttyyrikuoleman kokeneiden todistus on vahvistanut uskoani. Tieto, että he menivät taivaaseen, lohduttaa minua.

Myös ihmiset, jotka Jumala lähetti luokseni, rohkaisivat minua. Tuntui kuin Jumala olisi puhunut minulle heidän suullaan. Jumala lähetti ihmisiä rinnalleni rukoilemaan kanssani. Tunnen, että Jumala rakastaa minua. Hän on hyvin uskollinen ja ihmeellinen.“

Onko uskosi muuttunut?
“Katsoin monen rakkaani poismenoa yhdessä pienessä hetkessä – ihmisten, joiden kanssa olen jakanut elämäni kauneimmat hetket. Se muistutti minua siitä, että elämä voi päättyä hetkessä ja minun on oltava valmiina siihen hetkeen. Se motivoi minua ja pitää uskoni elävänä.”

Kerromme Nadialle, että monet ovat kuulleet hänen tarinansa ja rukoilleet hänen puolestaan. Näytämme hänelle kuvia ystävistä, jotka ovat piirtäneet ristin ranteeseensa osoittaakseen solidaarisuutensa Nadiaa ja muita vainottuja kristittyjä kohtaan.

Miltä sinusta tuntuu tietää niin monen ihmisen ympäri maailmaa seisovan rinnallasi?
“Olen kovin innoissani kuullessani tämän; se lohduttaa minua todella paljon. Tuntuu hienolta kuulla, että meidän egyptiläisten lisäksi myös muut kristityt ovat ylpeitä siitä, etteivät läheiseni suostuneet luopumaan uskostaan vaan olivat valmiit kuolemaan uskonsa vuoksi. Olen hyvin iloinen, että muutkin ihmiset seisovat rinnallamme ja tukevat meitä. He ovat veljiä ja sisaria Kristuksessa ja rakastamme heitä todella paljon. Siunatkoon Jumala heitä.”

Kristityt ympäri maailmaa kertovat uskosi innostavan heitä ja kyselevät, mitä he voisivat oppia sinulta.
“Ensimmäinen ja tärkein asia on, että heidän pitäisi hyväksyä Herra Jeesus Kristus pelastajakseen ja antaa elämänsä Hänen käsiinsä. Haluan kertoa heille, että he voivat luottaa Jeesukseen, ja kun he kokevat itsensä heikoksi, he voivat pyytää Jumalaa vahvistamaan heitä. Älkää unohtako Raamatun tärkeyttä tässä! Raamattu on toivon ja johdatuksen lähde. Jumala on laittanut Raamattuun sanoja, joilla Hän haluaa siunata meitä.”

“Myös haluan sanoa kokemusteni perusteella, että kuolema voi tulla hetkessä, joten olkaa valmiita siihen. Ja valmistakaa siihen myös lapsenne. Kylväkää heihin usko ja rakkaus, kasvattakaa heistä kristittyjä.”

Lopuksi Nadia, minkä puolesta tukijamme voisivat rukoilla?
“Haluaisin, että rukoilette lasteni, mieheni ja minun itseni puolesta. Erityisesti rukoilkaa tyttäreni ja hänen poikansa Phamin puolesta, jotta he parantuisivat kokonaan. Ja rukoilkaa kaikkien tuona päivänä uskonsa takia kuolleitten perheiden puolesta, sekä heidän, jotka kuolevat uskonsa takia ympäri maailmaa joka päivä. Rukoilkaa, että Jumala pitäisi huolta omistaan ja kirkostaan Egyptissä ja ympäri maailmaa.”

Pian tämän haastattelumme jälkeen Saint Samuelin luostariin vieraita tuoneen bussin kimppuun hyökättiin jälleen, ja 7 ihmistä sai surmansa. Soitimme Nadialle kuullaksemme, miten hän reagoi.

“Tiedän miltä läheisiään menettäneistä perheistä täytyy tuntua, koska koimme saman vuonna 2017. Sydämeni särkyy kun ajattelen, mitä he ovat menettäneet ja kuinka he kärsivät. Rukoilen heille Jumalan rauhaa tänä vaikeana aikana. Tiedän heidän kipunsa sen vuoksi, että he ovat joutuneet rakkaistaan eroon, mutta tiedän myös, että Jumala antaa erityistä lohtua näissä tilanteissa. Rukoilen myös, että Jumala parantaa iskussa loukkaantuneet.”

“Surun ja vihan lisäksi tunnen myös iloa ja lohtua, sillä tiedän, että ne, jotka kuolivat, kuolivat Kristuksen tähden ja menivät taivaaseen. Kirkkomme on rakennettu marttyyrien verellä ja se kasvaa vaikeuksissa. Me emme pelkää kuolemaa. Terroristit eivät voi estää meitä vierailemasta luostareissa ja kirkoissa.”

 

Egypti on World Watch List 2019 sijalla 16. Lue lisää.