Lehdet, Uutiset
29.02.2024

Yksikään nainen ei ole arvoton

Moni Lähi-idän kristitty nainen tuntee itsensä arvottomaksi vainon takia. Me voimme auttaa näitä naisia ymmärtämään, miten arvokkaita he Kristuksessa ovat.

Isän silmissä leiskui tuli, kun hän karjui irakilaiselle Saralle*. ”Olet pitkään kysellyt kristinuskosta, mutta luulin, että se on vain ohimenevää. En kuitenkaan ilmeisesti ole kasvattanut sinua oikein!”

Isä sieppasi Saran puhelimen ja lukitsi tämän makuuhuoneeseen. Sara jäi vangiksi omaan makuuhuoneeseensa kymmeneksi päiväksi. Myöhemmin hän sai tietää, että hänen isänsä oli poistanut hänen nimensä kaikista perhettä koskevista virallisista asiakirjoista.

Hylkääminen oli julma. Kaikki johtui yksinkertaisesti siitä, että tämä nuori irakilainen nainen oli kääntänyt selkänsä islamille ja valinnut sen sijaan Jeesuksen. Sara tunsi itsensä hylkäämisen seurauksena arvottomaksi. Moni on kokenut saman.

Hyökkäyksen kohteena

Kristityt naiset ovat kaikkialla Lähi-idässä vakavan vainon uhreja. Open Doorsin viimeisin raportti sukupuolittuneesta vainosta kertoo, että hyökkäyksen kohteena on nimenomaan naisen arvo. Kristittyjä häpäistään raiskaamalla heitä. Heitä väheksytään pakottamalla heidät naimisiin. Heidän identiteettinsä katoaa, kun heiltä riistetään perhe, työ ja itsenäisyys. Usein kaikki tämä kärsimys pysyy piilossa suljettujen ovien takana.

”Jumala vei minut todella alas, mutta vain nostaakseen minut ylös.”

– Sara

Siminin tarina

Iranilainen Simin* oli nuori sairaanhoitaja, kun hän avasi Raamatun ensimmäistä kertaa – ja Jumala kosketti hänen sydäntään.

“Raamatussa naiset ovat valtavan arvokkaita. Jumala näkee meidät!” hän iloitsee. ”Aloin elää elämääni Jeesuksen kanssa, ja se muutti minut.”

Mutta Simin sai maksaa uskostaan kalliin hinnan. Hänen perheensä pilkkasi häntä ja hänen isänsä kutsui häntä hulluksi. Kun poliisi eräänä päivänä teki ratsian Siminin kodissa, hän menetti lopunkin itsekunnioituksensa.

“Mieheni ja minä olimme vankilassa 18 päivää. Vain muutama tunti sen jälkeen, kun meidät oli julistettu syyllisiksi, sairaalasta soitettiin ja minut irtisanottiin”, kertoi Simin. ”Ymmärsimme, että ainoa tapa seurata Jeesusta ja säilyä hengissä oli paeta Iranista. Se oli todella pelottavaa, mutta meidän oli pakko uhrata siihenastinen elämämme.”

Jumalan antamat mahdollisuudet

On väärin saada nainen tuntemaan itsensä arvottomaksi. Saran ja Siminin kaltaisten naisten on tärkeä saada tuntea arvonsa Kristuksessa. Me voimme auttaa heitä toteuttamaan koko Jumalalta lahjaksi saamansa potentiaalin.

OD:n tukijoiden rukoustuki ja taloudellinen apu voivat tänä pääsiäisenä saada aikaan sen, että vainotut naiset saavat kipeästi tarvitsemaansa opetusta kristinuskosta, johtajuuskoulutusta, traumaterapiaa ja sielunhoitoa.

”Raamatussa naiset ovat valtavan arvokkaita. Jumala näkee meidät!”

– Simin

Saralle ja Siminille, jotka ovat vainon takia menettäneet entisen elämänsä, maailmanlaajan seurakuntaperheen huolenpito merkitsee valtavan paljon. Sara sanoo: “Jumala vei minut todella alas, mutta vain nostaakseen minut ylös.”

Kaksi kertomusta. Kaksi naista, jotka vainon takia tunsivat itsensä arvottomiksi. Mutta yksi vahva seurakuntaperhe, joka voi nostaa vainotut naiset jälleen ylös tuntemaan arvonsa Kristuksessa.

Haluatko sinä auttaa vainottuja naisia tuntemaan arvonsa Kristuksessa?

Rukoile

  • Siminin puolesta, että hän saisi voimaa tukea toisia naisia
  • Saran puolesta, että hän saisi oppia syvällisesti tuntemaan arvonsa Jumalan lapsena.

Lahjoita

Open Doors tekee yhteistyökumppaniensa kautta Iranin, Irakin ja muiden Lähi-idän maiden kristittyjen naisten parissa monimuotoista työtä.

* Nimet muutettu turvallisuussyistä