Uutiset
01.04.2024

Ihme Irakissa: Jumala auttoi Saran pakoon lukitusta huoneesta

Pääsiäisenä iloitsemme ylösnousemuksen ihmeestä. Monille voi silti olla vaikeaa sovittaa yhteen arkipäiväinen elämä ja Raamatun ihmeet. Vainotut kristityt todistavat kuitenkin Jumalan jatkuvista ihmeistä. Yksi heistä on Sara*, joka pakeni ihmeellisellä tavalla isänsä lukitsemasta huoneesta ja vältti pakkoavioliiton.

Sara* on kristitty, joka asuu Irakin pääkaupungissa Bagdadissa. Saran äiti kuoli, kun Sara oli pieni. Hänen isänsä on muslimi mutta ei kovin uskonnollinen.

Kun Sara oli teini-ikäinen, eräs hänen ystävistään antoi hänelle Raamatun. Sara alkoi lukea sitä ja jotain syttyi hänen sisällään. Raamatun teksti herätti hänessä hämmennystä.

”Mieleni täyttivät monet kysymykset. Miten Jumalalla voi olla poika? Mitä tarkoittaa se, että Jeesus on kuollut syntieni tähden? Miten me voimme olla Jumalan lapsia? Mitä tarkoitetaan Jumalan Pojalla?”

Islam oli opettanut Saraa pelkäämään Jumalan rangaistusta. Raamatun sanoma oli ristiriidassa sen kanssa, mitä hän oli kuullut koko elämänsä ajan. Sara ihmetteli, kuinka Jumala voi rangaista, kun Raamatussa sanotaan, että Hän rakastaa ja on kuollut ihmisten syntien tähden.

Nainen Lähi-idästä lukee Raamattua kasvot kamerasta poispäin
Irakilainen naiskristitty Sara* lukee Raamattua. Kun Sara tutustui kristittyjen pyhään kirjaan, hän tajusi, että se kertoo aivan toisenlaisesta Jumalasta, josta hänelle oli islamissa opetettu.

Sara etsi vastauksia ja kysyi asiasta myös isältään. Hänen isänsä sanoi, että Raamattu on ihmisten keksimä kirja. ”Jätä se, äläkä lue sitä enää,” sanoi isä.

Mutta Sara ei voinut jättää Raamattua. Hän jatkoi etsimistä ja vertasi Koraania Raamattuun.

Sara oli sekä yllättynyt että järkyttynyt. Se Jumala, josta hän luki Raamatusta, ei voinut olla se Jumala, jota hän oli aiemmin pitänyt Jumalana. Raamatun Jumala oli rauhaa rakastava ja täynnä rakkautta. Koraanin Jumala oli jotain aivan muuta.

Lopulta Sara ymmärsi totuuden ja otti Jeesuksen vastaan Vapahtajanaan. Mutta tämä ei tarkoittanut sitä, että hänen elämästään olisi tullut helppoa.

”Pelastakoon Jumalasi sinut täältä”

Eräänä päivänä illallisella Saran perhe keskusteli eroista islamin eri suuntien välillä. Silloin Sara sanoi isälleen: ”Mitä nämä eri ideologiat ovat, joita sinä seuraat? Jumala rakastaa sinua, ja hän tahtoo, että tulisit hänen luokseen.”

Hänen isänsä raivostui. Hän sanoi Saralle: ”Koko aikana, kun sinä olet kysellyt kristinuskosta, olen ajatellut, että tämä on vain joku teini-ikään kuuluva vaihe, joka menee ohitse. Mutta nyt näyttää siltä, että en ole kasvattanut sinua oikein.”

Sitten tämä mies, jota Sara rakasti syvästi, lukitsi Saran huoneeseensa. Isä sanoi: ”Katsotaanpa nyt, miten sinun Jumalasi vapauttaa sinut täältä.”

Sara oli täydessä sokissa ja hyvin peloissaan kaikesta, mitä tapahtui. Hänen isänsä oli aina ennen ollut hänelle hyvä.

Sara oli lukittuna huoneeseensa ilman ruokaa 10 päivää. Mutta Jumala ei hylännyt häntä.

”Joka yö näin unen, että joku tarttui käteeni ja vei minut hyvin kirkkaaseen paikkaan.”

Sara

”Joka yö näin unen, että olin hyvin pimeässä paikassa ja siellä oli joku, joka tarttui käteeni ja vei minut hyvin kirkkaaseen paikkaan. Vaikka olin avuton ja tilanteeni näytti mahdottomalta, minulla oli silti usko ja toivo Kristuksessa.”

Kun isä lopulta avasi oven, Saran tilanne tuli vieläkin mahdottomammaksi.

”Isäni sanoi minulle: ’Ala valmistautua. Huomenna menet naimisiin äitipuolesi veljenpojan kanssa. Minä en osannut kasvattaa sinua oikein, mutta ehkäpä hän pystyy kasvattamaan sinut.’ Sitten isä lukitsi oven uudestaan.”

Sara oli hyvin vihainen Jeesukselle. Hän rukoili Jeesusta ja sanoi: ”Sinä olet valehtelija. Jos olisit totta, sinä pelastaisit minut tästä tilanteesta. Jos sinä haluat näyttää minulle, että olet totta, niin ota minun elämäni nyt. Minä kuolen mieluummin kuin menen naimisiin.”

Hopeanvärisellä autolla pohjoisirakilaiseen hotelliin

Sinä iltana Sara meni nukkumaan toivoen, että ei heräisi seuraavana aamuna. Mutta kuoleman sijaan hän sai rukousvastauksen, jota oli pyytänyt.

”Joku tuli luokseni kuin valo, tarttui käteeni ja vei minut pois lukitusta huoneesta. Minusta tuntui, että olin kuin transsissa. Kaikki oli epätodellista. Luokseni tullut laittoi minut hopeanväriseen autoon”, Sara kertoo.

Aamulla hän heräsi hotellihuoneesta eräästä kaupungista, joka oli Pohjois-Irakissa monen tunnin matkan päässä hänen kotoaan. Sara oli todella peloissaan huomattuaan, missä oli.

”Luulin, että olin vielä unessa, mutta hotellin työntekijä tuli tuomaan minulle ruokaa ja meni pois.”

Hotellin turvamies haki Saran ja vei hänet yhteen huoneeseen. Hän sanoi Saralle: ”Yleensä tyttö karkaa kotoaan, jos hän pelkää isäänsä, tai sitten hän karkaa jonkun miehen kanssa. Mikä on sinun tarinasi?”

”Joku tuli luokseni kuin valo, tarttui käteeni ja vei minut pois lukitusta huoneesta.”

Sara

”Kyllä minä pakenin jonkun kanssa”, Sara sanoi virkailijalle.

”Kuka hän on ja miksi hän ei ole kanssasi?” kysyi virkailija.

Sillä hetkellä Sara sai rohkeutta ja sanoi: ”Hän on täällä kanssani. Ja hän on aina kanssani.”

”Kuka hän sitten on?” kysyi virkailija.

”Jumala”, Sara sanoi.

Kun Sara kertoi tarinansa, virkailija totesi, että hänen täytyy vahvistaa se Saran isältä. Sara säikähti sitä, että hänen täytyisi kohdata isänsä. Samaan aikaan hän kuitenkin tunsi itsensä rohkeaksi ja vahvemmaksi kuin koskaan.

Kahden päivän kulutta Saran isä saapui paikalle. Hän kuulusteli Saraa ja tämä kertoi hänelle tarinansa. Lopulta Sara sanoi isälleen: ”Tämä kaikki tapahtui siksi, että sinä annoit Jumalalle haasteen. Sinä sanoit: ’Pelastakoon Jumalasi sinut pois täältä.’ Ja Jumala teki juuri niin.”

Naistenryhmän kokoontuminen Irakissa
OD:n tuen ansiosta irakilaiset naiset voivat osallistua opetuslapseuskoulutuksiin ja kasvaa uskossaan. Kuvituskuva.

Saran ja hänen isänsä suhde ei ole ollut tämän jälkeen enää sama kuin ennen. Se tuottaa Saralle yhä tuskaa. Hän sai tietää jälkeenpäin, että isä on poistattanut hänen nimensä perheen virallisista tiedoista.

Perheen menettäminen on kaikkein tuskallisin seuraus Jeesuksen seuraamisesta. Tämä on erityisen vaikeaa naimattomalle tytölle Irakissa. Silti Sara ei kadu ratkaisuaan.

Ihme osoitti Saralle, kuinka paljon Jumala rakastaa häntä. Hän jatkaa kulkuaan Jeesuksen kanssa vaikka on menettänyt monta työpaikkaa ja joutunut uskonsa ja naimattomuutensa takia vainotuksi ja sorretuksi.

Lopulta Sara löysi kristillisen yhteisön ja mahdollisuuden kasvaa kristittynä. Hänet kastettiin ja hän jopa alkoi opiskella teologiaa.

Jeesuksen kohtaaminen muutti Saran elämän

Ihmeellinen pako ja Jeesuksen kohtaaminen muuttivat Saran elämän perusteellisesti.

”Ennen kuin kohtasin Jeesuksen, elämäni oli tyhjää. Minulla ei ollut sitä iloa ja rauhaa sydämessäni, mikä minulla on nyt. Entisessä elämässäni minulla oli kaikki mitä tarvitsin. Kaikki materiaaliset tarpeeni oli tyydytetty”, Sara kertoo.

”Mutta sisällä sydämessäni ei ollut rauhaa eikä todellista rakkautta. Minä en kyennyt rakastamaan. Olin hyvin itsekeskeinen ja itsekäs. Minulla oli suuri ego.”

Kun Sara oli kohdannut Jeesuksen, hänen elämänsä muuttui täydellisesti. Hän alkoi oppia ymmärtämään, mitä rakkaus on.

”Olen kiitollinen kaikista ikävistä ja pahoistakin asioista, joita on tapahtunut elämässäni. Minä olen oppinut tuntemaan Jeesuksen paremmin, ja Hän on muuttanut minua kaltaisekseen.”

Todellinen ihme, joka tapahtui Saralle, on se, että Jeesus löysi hänet juuri sieltä, missä hän oli, ja sanoi hänelle: ”Tule minun tyköni, niin saat levon.” (Matteus 11:28)

”Olen kiitollinen kaikista ikävistä ja pahoistakin asioista, joita on tapahtunut elämässäni. Minä olen oppinut tuntemaan Jeesuksen paremmin, ja Hän on muuttanut minua kaltaisekseen.”

Sara

Tämä ihme tapahtuu jokaiselle, joka turvaa Jeesuksen nimeen. Se on Jeesuksen ylösnousemusvoima, joka vaikuttaa tänäänkin. Voi olla, että se ei näy yhtä ihmeellisenä kuin kuolleista herääminen tai pako lukitusta huoneesta. Silti se on ihan yhtä todellinen Jumalan voima.

Kun jälleen tänä pääsiäisenä kohtaamme Jeesuksen elämän, kuoleman ja ylösnousemuksen todellisuuden, voimme uskoa siihen, että Jumala ei ole lakannut tekemästä ihmeitä. Saran elämän kaltaisten todistusten ja oman elämämme todistuksen kautta voimme uskoa, että Hän toimii aktiivisesti elämässämme.

Open Doorsin tukijoiden lahjoitukset ja rukoukset mahdollistavat sen, että Saran kaltaiset naiset Irakissa voivat kasvaa ja vahvistua uskossaan.

Sara käy säännöllisesti kirkossa yhdessä Toivon keskuksessa, jota Open Doors tukee taloudellisesti. Nämä Toivon keskukset vahvistavat erilaisin keinoin yhteisöjä ja kirkkoja alueella.

Keskuksessa Sara osallistuu naisten kokouksiin. Hän on hyväksytty siellä ja hän voi kasvaa uskossaan. Hän on myös alkanut itse tavoittaa muita naisia evankeliumin sanomalla.

Rukoile yhdessä Saran kanssa:

  • Rukoile, että Sara kasvaa uskossaan ja palvelutehtävässään. Pyydä, että Jumala antaa hänelle voimansa ja viisautensa, kun hän kertoo evankeliumia muille.
  • Rukoile Saralle Jumalan suojelusta. Pyydä Jumalalta hänelle varjelusta ja ohjausta.
  • Rukoile sitä, että hänen isänsä löytää Jeesuksen ja pelastuu. Pyydä, että Sara saa vielä tavata isänsä.

*Nimi on muutettu turvallisuuden takaamiseksi.