Uutiset
23.08.2024

Kristitty rehtori siirrettiin toiseen kouluun valeuutisen vuoksi

Kristitty Nisanlasa* on työskennellyt yli seitsemän vuotta opetusalalla Sri Lankassa. Tänä vuonna häneen kohdistui syytöksiä, jotka päätyivät tunnettuun srilankalaiseen lehteen.

”Koulun rehtori antaa buddhalaisille opiskelijoille väkisin eri uskonnon koepaperin.” Näin luki lihavoiduin kirjaimin tunnetussa srilankalaisessa sanomalehdessä 8. helmikuuta 2024.

Sri Lankan pohjoinen keskiosa on vahvasti buddhalaista aluetta. Kun munkit saivat tietoonsa uutisen, he päättivät toimia heti sen sijaan, että olisivat tarkistaneet tosiasiat. He painostivat alueellista koulutusosastoa** siirtämään Nisanlasan toiseen kouluun välittömästi.

Erimielisyyttä koepapereista

Sri Lankassa opiskelijat käyvät oman uskontonsa oppitunneilla, mutta kristittyjen opettajien puute voi johtaa siihen, että kristityt ohjataan buddhalaisuuden tunneille. Rehtorina toimineen Nisanlasan koulussa neljännen luokan opettaja halusi kristittyjen opiskelijoiden osallistuvan buddhalaisuutta koskevaan kokeeseen.

“Koepäivän aamuna työskentelin toimistossa”, Nisanlasa kertoo. “Eräs opettaja tuli luokseni ja ilmoitti, että neljäsluokkalaisille ei ollut riittävästi buddhalaisuuteen liittyviä koepapereita. Lähdin tarkistamaan asiaa.”

Paikallinen toimisto oli lähettänyt myös kristinuskoon liittyviä kokeita. Nisanlasa muisti, että neljännellä luokalla oli kuusi kristittyä opiskelijaa. Hän ajatteli, että ehkä kristinuskoaiheisia kokeita oli lähetetty sen vuoksi.

Kristittyjen opettajien puute voi johtaa siihen, että kristityt ohjataan buddhalaisuuden tunneille.

“Menin kristinuskoon liittyvät koepaperit kädessäni luokkaan ja ehdotin luokan opettajalle, että antaisimme ne kristityille opiskelijoille, jolloin selviäisimme budhalaisuusaiheisten koepapereiden puutteesta.”

Opettaja nousi heti Nisanlasan ehdotusta vastaan. Hän sanoi tarkoittaneensa antaa kaikille opiskelijoille buddhalaisuusaiheiset koepaperit, koska hän oli opettanut heille vain buddhalaisuutta.

“Sanoin, että mitä jos kopioisimme muutaman sellaisen paperin ja kysyin, montako tarvitaan. Opettajan jaettua haluamansa paperit oppilaille niitä jäi jäljelle kaksi. Niinpä ehdotin, että hän antaisi ne 4B-luokalle. Koska opettaja ei ollut hyvissä väleissä kyseisen luokan opettajan kanssa, hän kieltäytyi. Meille kehkeytyi kunnon väittely, ja palasin toimistooni, koska myös minä aloin suuttua.”

Virkailijat pelkäsivät munkkeja 

Samana iltana noin seitsemän aikaan aluetoimiston virkailija soitti Nisanlasalle ja pyysi ilmoittautumaan seuraavana aamuna.

Syynä kehotukseen oli kahden opettajan välinen henkilökohtainen konflikti, johon Nisanlasa rehtorina joutui välillisesti mukaan. Toinen opettajista kantoi hänelle kaunaa ja levitti hänestä valheellista tietoa alueelliselle koulutusosastolle.

Koulutusosasto tutki tilannetta keskustelemalla muiden opettajien ja opiskelijoiden kanssa. Nämä todistivat Nisanlasan olevan syytön. Virkailijat tiesivät tämän mutta pelkäsivät munkkien uhkauksia. Munkeilla kun oli vaikutusvaltaa ja keinoja pelotella osaston virkailijoita.

”Viranomaiset kehottivat minua valitsemaan toisen koulun ennen kuin munkit tekisivät tästä isomman jutun”, Nisanlasa kertoo. ”Eräs luokanopettaja oli myös valittanut väittäen heille, että en anna opiskelijoiden suorittaa uskonnollisia rituaaleja.”

Seuraukset olivat välittömät. 9. helmikuuta, vain vuorokausi sanomalehtiuutisen julkistamisen jälkeen, Nisanlasa siirrettiin työskentelemään toiseen kouluun. Vaikka siirto oli seurausta ikävistä tapahtumista, lopulta kaikki kääntyi hyväksi.

Koettelemuksesta siunaus

”Koko elämäni ajan Jumala on muuttanut kaikki pahat tilanteet siunaukseksi. Tämä tapaus ei ollut poikkeus”, Nisanlasa kertoo.

Hän koki rehtorina työskentelemisen stressaavaksi, ja hän joutui siinä työssään tekemään pitkiä päiviä. Nisanlasa oli aiemmin turhaan pyytänyt viranomaisilta, että voisi hallinnollisten tehtävien sijaan työskennellä opettajana, koska hän rakastaa opetta lapsia.

“Siirtoni jälkeen minusta tuli neljännen luokan opettaja ja opetan kaikkia aineita. Olen onnellinen siellä, missä olen nyt.”

”Koko elämäni ajan Jumala on muuttanut kaikki pahat tilanteet siunaukseksi. Tämä tapaus ei ollut poikkeus.”

Nisanlasa

Konfliktit ovat väistämättömiä kaikissa työympäristöissä, mutta buddhalaisenemmistön keskellä kristityt ovat aina altavastaajan asemassa. Heidän täytyy olla erityisen varovaisia ollessaan tekemisissä muiden kanssa, sillä heidän sanaansa vastaan on valtauskonnon edustajan sana.

Nisanlasan kohdalla auktoriteettiasemassa olevat tiesivät totuuden, mutta yhteisön uskonnollisten hahmojen painostuksessa totuudella ei ollut väliä. Vaikka Nisanlasa oli korkeammassa asemassa ja hänellä oli useamman vuoden työkokemus kuin buddhalaisella opettajalla, sitä ei otettu huomioon.

Syyttäjä käytti Nisanlasan uskontoa tätä vastaan. Nisanlasa oli viaton mutta joutui aloittamaan kaiken alusta uudessa koulussa. Tällainen on todellisuutta monille Sri Lankan uskoville, joiden asuinalueilla on buddhalaisenemmistö.

”Nämä ongelmat opettavat meille kestävyyttä ja auttavat kasvamaan uskossamme lähemmäs Jumalaa. Luotin Herraan, ja Hän toimi niin kuin oli hyväksi minulle”, Nisanlasa sanoo.

Nisanlasa on erään keskipohjoisen provinssin pastorin vaimo. Muutama vuosi sitten heidän kirkkonsa joutui vainon kohteeksi. Open Doorsin yhteistyökumppanit vahvistivat kirkon uskovia Vahvana myrskyn halki -ohjelman ja elintarvikeavun kautta. Yhteistyökumppanit myös auttoivat niitä uskovia, joille vihamieliset kyläläiset aiheuttivat ongelmia.

Rukoile

  • Rukoile, että munkit ja muut uskonnolliset johtajat eivät aiheuttaisi lisää ongelmia Nisanlasalle.
  • Rukoile Nisanlasan puolesta, että hän pysyisi lujana Jumalan tiellä.
  • Rukoile kaikkien nuorten puolesta, joiden elämää Nisanlasa koskettaa opetuksellaan. Rukoile, että he kokisivat Jeesuksen rakkauden hänen kauttaan.
  • Rukoile buddhalaisenemmistöisillä alueilla elävien kristittyjen puolesta, joita kohdellaan epäoikeudenmukaisesti uskonsa vuoksi. Rukoile, että Jumala olisi heidän äänenään ja puolustajanaan.
  • Pyydä johdatusta Open Doorsin paikallisille työtovereille, jotta he voisivat palvella yhä paremmin Nisanlasan kaltaisia ihmisiä alueilla, joilla kristittyjä vainotaan eniten.

*Nimi muutettu turvallisuussyistä.

**Alueellinen koulutusosasto käsittelee päätöksiä, jotka koskevat koulujen opettajia, rehtoreita ja toimintaa, kuten erityisalojen kokeita.