Uutiset
13.09.2024

Mauricio rukoilee vainoajiensa puolesta

Meksikon alkuperäisasukkaisiin kuuluva mies elää yhteisössä, jossa hänen uskoaan ei hyväksytä. Yhteisön jäsenet veivät mieheltä maanomistusoikeuden ja peruspalvelut. Uhkauksista ja pilkkauksista huolimatta Mauricio elää vahvassa uskossa Jumalaan.

Mauricio Vázquez on Meksikon Etelä-Chiapasin alkuperäisasukkaita. Häntä ja hänen perhettään vainotaan, koska he ovat kristittyjä. Vaikka tilanne on vaikea, Jumala auttaa ja tukee häntä, ja nykyään Mauricio rukoilee vainoajiensa puolesta.

Kuten valtaosa alueen alkuperäisasukkaista, Mauricio elättää perheensä viljelemällä papuja, kahvia, vihanneksia ja ruohosipulia. Vuonna 2022 hänen yhteisönsä vei häneltä luvan, joka oli oikeuttanut hänet maanviljelyyn alueella. Syynä oli hänen uskonsa Jeesukseen.

”Kärsimykseni alkoivat, kun otin vastaan Jeesuksen Herrakseni. Yhteisöni viranomaiset veivät minulta luvan työskennellä maanviljelijänä. He jättivät minut ja perheeni ilman juomakelpoista vettä ja julkisia palveluja seitsemäksi kuukaudeksi”, Mauricio kertoo.

”Kärsimykseni alkoivat, kun otin vastaan Jeesuksen Herrakseni.

Mauricio Vázquez

Mauricion yhteisössä perinteiset johtajat sallivat ainoastaan sellaisen uskonnon muodon, jota uskonnolliset johtajat opettavat. Jos joku tavataan uskomasta jollain muulla tavalla, häntä rangaistaan hirvittävin seuraamuksin peruspalveluiden lakkauttamisella, vankeudella, maan pakkolunastuksella, poiskarkottamisella ja jopa teloittamisella.

”Uskoaksesi Jumalaan sinun täytyy palvoa kuvia ja ottaa osaa perinteisiin menoihin. On yksimielinen päätös siitä, että jos on jättämässä paikallisen uskollisuuden, on myös lähdettävä alueelta ja yhteisöstä”, Mauricio selittää.

Joka kerta, kun yhteisön jäsenet kohtasivat Mauricion, häntä pilkattiin ja uhkailtiin. ”En halunnut luopua uskostani, koska olin etsinyt Jumalaa turhaan paikallisista perinteistä. Vasta, kun kysyin elävältä Jumalalta apua, löysin Hänet”, Mauricio sanoo.

Open Doorsin apu

Vuonna 2022, kiitoskokouksessa Mauricion kotona, yksi veli ehdotti, että Mauricio pyytäisi apua Open Doorsilta.

”Kun järjestö kuuli meidän tilanteestamme, he alkoivat auttaa meitä. He antoivat meille ruokaa ja alkoivat järjestellä asioitamme. He esittelivät meidät eräälle lakimiehelle, joka otti hoitaakseen asiamme. Hän taisteli puolestamme maanomistusoikeuden palauttamiseksi”, Mauricio kuvailee.

Mies ja nainen rukoilevat rautaportin kaiteiden takana.
Mauriciolle ja hänen perheelleen rukous on kaikista tärkein apu ja tuki, jotta he voivat säilyttää uskonsa vainon keskellä.

Kiitos näiden toimenpiteiden, Mauricio ja hänen perheensä pystyivät jäämään yhteisöön. Muutaman kuukauden kuluttua lakimies onnistui palauttamaan myös Mauricion maanomistusoikeuden.

Yhteisö kieltäytyi kuitenkin antamasta todistusta hänelle takaisin, jollei hän irtisanoutuisi uskostaan. Mutta lakimies teki uuden anomuksen paikallishallinnolle ja hallituksen edustajille, jotta Mauricio saisi uuden, voimassa olevan todistuksen.

Rukousta vainon keskellä

Mauriciolle ja hänen perheelleen rukous on kaikista tärkein apu ja tuki, jotta he voivat säilyttää uskonsa vainon keskellä.

”Koko tämän prosessin ajan perheeni on kokoontunut rukoilemaan, laulamaan ja paastoamaan, mikä vahvistaa henkeämme”, selittää Mauricio.

Hänet kastettiin kirkossa, joka sijaitsee kahden tunnin matkan päässä yhteisöstä. Siellä hän sai rukoustukea, joka rohkaisi ja vahvisti hänen uskoaan.

Mauriciosta rukous ei ainoastaan suojele, vaan myös muuttaa sydämiä.

Mauriciosta rukous ei ainoastaan suojele, vaan myös muuttaa sydämiä. Kun hän näki, että yhteisön korkein johtaja, yksi hänen vainoajistaan, oli saanut käteensä vamman, Mauricio ei epäröinyt auttaa. Hän sitoi vainoajan haavan ja rukoili tämän puolesta.

”Kukaan muu yhteisössä ei halunnut auttaa häntä, vain minä. Tämä oli yllättävää”, Mauricio sanoo.

Samana vuonna toinen poliisikomentajista sairastui, ja jälleen Mauricio epäröimättä rukoili hänen puolestaan. ”Kun tulimme hänen kotiinsa, minut toivotettiin tervetulleeksi. Me rukoilimme ja jätin myös seurakunnan antamaa apua hänen tarpeitaan varten. Näin hän ymmärsi, että me haluamme tehdä hyvää, ja ettei meitä tulisi vainota.” 

Perheen tilanne nyt

Mauricio on edelleen tilanteessa, joka estää häntä elämästä todeksi uskoaan täysin vapaasti. Vaikka jotkut ihmiset yhteisössä ovat lopettaneet hänen vainoamisensa, toiset jatkavat uhkailua. Kun vainoajat näkevät, että hän ja hänen vaimonsa lähtevät ulos, he lähestyvät taloa häiritäkseen lapsia. ”Tämän takia yritän aina ottaa koko perheen mukaani, minne ikinä menenkin.”

Ryhmä aikuisia ja lapsia kävelee polkua pitkin pois päin kamerasta.
Mauricio kulkee kaikkialle perheensä kanssa, koska vainoajat pyrkivät häiritsemään lapsia, jos Mauricio ja hänen vaimonsa lähtevät ulos.

Open Doors on auttanut Mauricion perhettä monilla eri tavoilla vahvistaakseen heitä tässä tilanteessa. Open Doors on avustanut taloudellisesti ja kustantanut heidän osallistumisensa raamattuopetukseen, jotta he osaisivat toimia Raamatun mukaisesti vainon keskellä.

Mauricio pyytää rukousta koko perheen uskon puolesta. Hän pyytää, että Herra jatkuvasti vahvistaisi heitä koettelemusten keskellä.

”Minä pyydän rukoilemaan, että kestäisin tämän tilanteen, jossa en voi elää uskoani todeksi sataprosenttisesti. Rukoilkaa minun uskon vapauteni puolesta, että minua ei enää pakotettaisi osallistumaan perinteisiin tapoihin. Rukoilkaa, että koko yhteisö oppisi tuntemaan Jumalan Sanan”, hän lopettaa.