Uutiset
27.05.2022

Kongolainen Esther selviytyy aviomiehensä surmaamisen jälkeen luottamalla Jumalan lupauksiin

Kongossa erityisesti evankelistat ovat alttiita islamististen militanttiryhmien iskuille. Estherin aviomies, pastori Isaac Muhindo Baraka kuoli viime vuonna väkivaltaisessa hyökkäyksessä.

Islamistimilitanttien väkivallantekojen lisääntyessä Saharan eteläpuoleisessa Afrikassa näiltä seuduilta kuullaan usein vainoon ja väkivaltaisiin iskuihin liittyviä kertomuksia. Tarinat eivät tietenkään silti pääty niihin. Meillä on nyt etuoikeus kertoa, mitä tapahtui Estherin elämän Kongon demokraattisessa tasavallassa mullistaneen iskun jälkeen.

Pastori joka kertoi Jeesuksesta

Marraskuussa 2021 Estherin aviomiehen, pastori Isaac Muhindo Barakan ruumis löydettiin roikkumasta puussa. Militanttiryhmä ADF (Allied Democratic Forces) on lisännyt hyökkäyksiään viime aikoina perheen kotialueella Pohjois-Kivun maakunnassa Itä-Kongossa.

”Koin syvää, sietämätöntä tuskaa.”

Esther

ADF on väkivaltainen ryhmittymä, joka on hiljattain vannonut uskollisuutta ISISille. Ryhmittymä jatkaa iskujaan siviilejä vastaan Kongon demokraattisessa tasavallassa ja sen naapurimaissa hallituksen rauhanponnisteluista huolimatta.

Paikalliset kristityt epäilevät, että pastori Isaac joutui uhriksi, koska hän yritti kertoa paikalliselle yhteisölle Jeesuksesta. Vaikka 95 % maan väestöstä on kristittyjä, evankelistat ovat usein kaikkein altteimpia ADF:n ja muiden vastaavien ryhmien hyökkäyksille.

”Koin syvää, sietämätöntä tuskaa”, Esther kertoo. ”En pystynyt ajattelemaan selkeästi.”

Hautajaiset – ja syntymä

Kun pastori Isaac surmattiin, Esther oli viimeisillään raskaana. ”Uutinen tapahtuneesta sai minut synnyttämään etuajassa”, hän kertoo. Hän kiirehti heti sairaalaan ja oli synnyttämässä samaan aikaan, kun hänen miehensä haudattiin. ”En päässyt osallistumaan hautajaisiin. Sitä oli aluksi vaikea hyväksyä.”

Heidän vanhin poikansa Samuel pääsi osallistumaan hautajaisiin. ”Hän näki, kuinka isä laskettiin hautaan”, Esther kertoo. ”Hänen mielessään isä nukkuu. Näin hän joskus sanoo nähdessään isänsä kuvan. Hän kertoo minulle yhä uudelleen: ’Isi nukkuu. Hän on mennyt taivaaseen.’

Minulle shokki oli liikaa, mutta kiitän Jumalaa, että lapset voivat hyvin… Jumala antaa voimaa.”

Elannon ja perhearjen haasteet

Tapahtumien jälkeen Open Doorsin kumppaneista koostuva ryhmä kävi vierailemassa Estherin luona. Hän hämmästyi ja ilahtui tiedosta, että hänelle tuntemattomat kristityt tulevat tukemaan häntä. Lisäksi uskovat joka puolilla maailmaa rukoilevat hänen puolestaan.

”Olen todella onnellinen erityisesti nähdessäni, että olemme yhtä Kristuksessa ja että jatkamme uskossa toinen toistemme tukemista”, Esther sanoo. ”Tiedän, että minulta ei tule puuttumaan mitään, koska te, uskonveljeni ja -sisareni, olette olemassa. Te jatkatte auttamistamme ja rukoilemista puolestamme. Kiitos, että teette meille tämän hyvän työn – Jumalan siunausta teille!”

Paikalliset Open Doorsin kumppanit rukoilivat Estherin puolesta ja osoittivat hänelle ystävyyttä. Lisäksi he toivat Estherille jonkin verran rahaa, taloustarvikkeita ja ruokaa: riisiä, papuja, öljyä, sokeria, maitoa ja suolaa. Esther on ammatiltaan peruskoulun opettaja, mutta ilman aviomiestään hän ei kykene työskentelemään. Hän keskittyy huolehtimaan lapsistaan ja Isaacin 12-vuotiaasta sisaresta.

Tukea ja rukousta

Läpi kaikkien Estherin kokemien hirvittävien vaikeuksien häntä on lohduttanut Raamatun lupaus, ettei hänen tarvitse pelätä: Jeesus on ”teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti” (Matt. 28:20).

”Olen todella onnellinen nähdessäni, että olemme yhtä Kristuksessa – kiitos, että teette meille tämän hyvän työn!”

Esther

”Tiedän, että Hän on kanssamme eikä jätä meitä. Ja seurakunnassamme lauletaan tällaista virttä: ’Älä unohda minua, Vapahtaja. Kun käyt muiden luona, älä hylkää minua. Älä unohda minua, Vapahtaja. Kuule minua! Kun vastaat muille, älä unohda minua!’”

”Meillä on toivo meitä lohduttamaan tulleiden veljien kanssa, että Jumala on kanssamme ja kulkee kanssamme aivan loppuun asti”, Esther sanoo. ”Jatkattehan rukoilemista puolestamme, että Jumala pitäisi meidät uskossa. Sen avulla pystymme kasvattamaan lapsemme kulkemaan Hänen teillänsä.”

Katso video