Uutiset
14.11.2018

Pieni lahja saa aikaan paljon

Vuonna 1977 Dean Keaney muutti Yhdysvalloista Australiaan käynnistämään siellä Open Doorsin toimintaa. Päätavoitteena oli evankeliumin vieminen Kiinaan.

Ennen vuotta 1981 Kiinan kristityt eivät saaneet kokoontua kirkoissa eivätkä omistaa Raamattuja. Monet kristityt joutuivat vankilaan, heitä kidutettiin ja jopa surmattiin uskonsa vuoksi. Vuonna 1979 Open Doors osallistui 30 000 Uuden testamentin salakuljetukseen Kiinaan. Myöhemmin Kiinan kirkon johtajilta tuli viesti: ’Tämä ei riitä! Tarvitsemme miljoona Raamattua!’

 

Vähitellen kehitettiinkin suunnitelma miljoonan Raamatun toimittamiseksi Kiinaan yhden yön aikana. Projekti sai nimen Helmi Matt.13:45 mukaan: ’Taivasten valtakunta on myös tällainen. Kauppias etsi kauniita helmiä.’ Projektin aluksi piti hankkia hinaaja, jolla Raamatut vietäisiin yöllä syrjäiselle rannalle Kiinaan. Australian ja Uuden Seelannin kristityiltä saatiin yli 85 000 euroa tähän salaiseen tarkoitukseen. Kolme uusiseelantilaista ja kolme australialaista kristittyä liittyi laivan miehistöön. Osa heistä ei ollut koskaan aiemmin ollut merellä. Kiinaan toimitetut Raamatut edesauttoivat tehokkaasti kiinalaisten evankeliointia.

 

Kiina tänään on täysin erilainen. Kaupungeissa kristityillä on suhteellinen vapaus seurata Jeesusta ja levittää evankeliumia. Pastori Li kertoo: ’1980-luvulla pastorimme vangittiin ja häntä kidutettiin. Hän ei useinkaan puhu siitä, mutta on vaikea uskoa, että vielä 30 vuotta sitten tapahtui tällaista. Tänäänkin joudumme noudattamaan tiettyjä varotoimia välttääksemme vaikeudet hallituksen kanssa, mutta useimmiten saamme olla rauhassa, kunhan vältämme liian suuria kokoontumisia.’ Toinen kiinalainen kirkon johtaja sanoo: ’On upeaa, miten Jumala on rakentanut Kiinan kirkkoa vainon vuosina. Olemme kiitollisia veljistämme ja sisaristamme eri puolilla maailmaa, koska he ovat tukeneet meitä ja rukoilleet puolestamme.’

Me Open Doorsissa uskomme, että jokaisen Jeesuksen seuraajaksi itseään kutsuvan pitäisi kantaa huolta kärsivästä seurakunnasta. Monet ovat jo yli 30 vuoden ajan kanssamme tukeneet vainottua seurakuntaa. He ovat kulkeneet rinnallamme Kiinan vainotun kirkon erilaisten vaiheiden läpi.

Kutsumme lukijoitamme säännölliseen kuukausilahjoittamiseen  vainotulle kirkolle. Pyydämme sinua miettimään, mikä on pienin summa, jonka antamiseen voit sitoutua mahdollisimman pitkäksi ajaksi, jotta seurakunta säilyisi hengissä. Kuka tietää, kuinka paljon esimerkiksi puhelinlaskusi suuruinen summa saa aikaan seuraavien 30 vuoden aikana.

Lähde