Uutiset
19.08.2024

Sairas perhe hylättiin Meksikossa: uskossa vaikeuksista huolimatta

Juana ja hänen perheensä kuuluvat yhteen Chiapasin maakunnassa Meksikossa elävään alkuperäisheimoon. Kristinuskon takia he ovat kokeneet vainoa, köyhyyttä ja puuttumista perusoikeuksiinsa, kuten oikeuteen saada terveydenhoitoa. He ovat myös joutuneet yhteisönsä hylkäämiksi.

Juana Lopezin tapaaminen on hyvin haasteellista. Hän asuu Meksikossa Chiapasin maakunnan itäosassa, jonne vain alkuperäiskansan ihmiset saavat mennä. Uskonnolliset johtajat pelkäävät jonkun tulijoista olevan kristitty lähetystyöntekijä, joka ”turmelee” alkuperäiskansan ihmiset.

”Pastorit eivät saa tulla sinne, missä asumme. Meidän pitää mennä alueemme ulkopuolelle ja löytää joku, joka jakaa meille Jumalan Sanaa”, Juana sanoo.

Hänen on kuljettava kotipaikkaansa lähimpänä olevaan kaupunkiin, Comiátaniin, aina halutessaan osallistua jumalanpalvelukseen. Matka kestää puolitoista tuntia julkisilla kulkuvälineillä.

Nainen istuu puunrungolla joen rannalla ja lukee Raamattua.
Juana Lopezista ja hänen aviomiehestään tuli kristittyjä sen jälkeen, kun Jumala paransi Juanan miehen. Sen jälkeen vaino alkoi nopeasti.

Alueen uskonnolliset johtajat sanovat kristinuskon olevan väärä tapa seurata Jumalaa. He ovat enemmän kiinni perinteisessä uskonnossa ja rituaaleissa kuin Raamatun opetuksessa.

”He sanovat meille, että kulkemamme tie ei ole oikea. Se Jumala, jota evankelikaalit seuraavat, ei ole olemassa”, Juana lisää.

Näiden syiden takia olemme sopineet yksityisen tapaamisen Comitánissa. Juana on lähtenyt kotoaan viideltä aamulla. Hän on kantanut 12-vuotiasta poikaansa harteillaan ja tullut paikallisbussilla kaupunkiin.

Hän istuu alas ja selittää heillä olleen onnea, että he ylipäätään ovat päässeet kaupunkiin. Tiet on yleensä suljettu huumausainekauppiaiden pystyttämillä tarkastuspisteillä ja tiesuluilla. Vaivalloisen ja pitkän matkan ainut tarkoitus on kertoa meille oma todistus ja antaa selonteko alueen kristittyjen tilanteesta.

Vaino alkoi nopeasti

”Meistä tuli kristittyjä sen jälkeen, kun Herra paransi aviomieheni. Lääkärit kertoivat, että hän oli sairas. Minä käännyin noitatohtoreiden puoleen, koska se oli meidän tapamme ja uskoimme heidän voimaansa. Mutta mieheni ei parantunut”, Juana kertoo.

Eräänä päivänä yksi hedelmäkauppias kertoi perheelle Jeesuksesta. Hän sanoi Juanalle: ”Sinusta tulee yhteisösi ensimmäinen kristitty, joka uskoo elävään Jumalaan. Siksi tulet kohtaamaan vastustusta ja sinut yritetään häätää pois talostasi.

Juana ei piitannut mahdollisista vaikeuksista. ”Jos kristittyjen Jumala pystyisi parantamaan mieheni, minä uskoisin tähän Jumalaan. Neljä päivää sen jälkeen, kun olin ottanut vastaan Jeesuksen Vapahtajanani ja saanut kasteen, mieheni parantui täysin. Hänen sairautensa oli kadonnut kokonaan”, Juana kertoo.

Nainen istuu puunrungolla kädet yhteen liitettyinä. Puun rungolla on Raamattu, taustalla on metsää.
Juanan perhettä häirittiin monin eri tavoin. Heidän piti muun muassa maksaa sakkoa, heiltä kiellettiin polttopuiden teko ja veden ottaminen joesta ja lopulta heidät häädettiin pois yhteisöstään.

Niin kuin hedelmäkauppias oli uumoillut, vaino alkoi nopeasti. Häirintä käynnistyi heti kun ilmeni, että Juana ja hänen perheensä eivät enää osallistuneet perinteisiin uskonnollisiin tilaisuuksiin.

Ensin heille sanottiin, että heidän kummankin pitää maksaa 15 000 Meksikon peson suuruinen sakko (noin 900 dollaria). Sitten Juanan mies ei saanut hakata heille polttopuita eivätkä he saaneet ottaa vettä joesta.

Kun monet muut ihmiset heidän yhteisöstään olivat tulleet uskoviksi, heidät lopulta häädettiin pois. Tämä tapahtui myöhään illalla eikä heille annettu aikaa ottaa mukaan kuin vähäinen osa omaisuudestaan.

“Se oli hyvin vaikeaa aikaa meille. Olemme maaseudun ihmisiä ja meidän oli hyvin hankalaa tottua elämään kaupungissa. Meillä ei ollut työtä. Lapsemme olivat hyvin pieniä. Mieheni löysi työtä vain muutamaksi päiväksi viikossa. Ja kaikki oli hyvin kallista”, sanoo Juana.

Vaikea paluu yhteisöön sairauksien puristuksessa

Kahdeksan vuoden jälkeen Juana pystyi palaamaan perheensä kanssa yhteisöönsä. Viranomaiset tekivät paljon töitä ja saivat solmittua sopimuksen yhteisön johtajien kanssa. Juana sai perheensä kanssa palata, kun he maksoivat sakon, ottivat osaa perinteisiin juhliin ja lupasivat olla kertomatta uskostaan.

Paluun jälkeen tilanne ei kuitenkaan muuttunut yhtään paremmaksi. Heidän lapsensa sairastuivat. Ensin tytär melkein kuoli, mutta Jumala paransi hänet ihmeellisesti. Sitten kaksi nuorempaa poikaa sairastuivat. Samuel oli heistä heikompi ja sairastui pahemmin.

Monien Meksikon alkuperäiskansojen asuinalueiden tavoin heidän terveydenhoitojärjestelmänsä on hyvin heikko. Alueella on vain pieni sairaala, jossa usein on paikalla vain yksi sairaanhoitaja hätätilanteita varten. Siellä ei ole yhtään vaikeampia tapauksia hoitavaa lääkäriä.

Nainen istuu tuolissa poika sylissään, nuori mies seisoo naisen tuolin vieressä. Taustalla on viidakkoa.
Juana perheensä kanssa. Samuel-poika sairastui vakavasti, ja Juana on joutunut käyttämään häntä kaupungissa hoidossa ja maksamaan itse pojan sairaskulut. Niiden vuoksi Juana jouti ottamaan velkaa.

Hallitus ei hoida hyvin alkuperäiskansojen alueiden asioita. Osasyy huonoon tilanteeseen on itse alueen johtajilla. Asianajaja José Alfredo Santis tekee yhteistyötä Open Doorsin kanssa Meksikossa.

Hän selittää: “Monet näillä alueilla työskentelevistä hallituksen virkamiehistä taipuvat yhteisöjen sisäisen ohjeistuksen paineessa. He hylkäävät usein kaikki uudistukset, joita kohtaan ihmiset ovat epäluuloisia.”

Samuelin tila oli erittäin vakava. Hän ei kyennyt kävelemään ja pystyi tuskin syömään. Kukaan alueella ei tiennyt, mikä häntä vaivasi. Juana joutui viemään hänet kaupunkiin ja maksamaan itse pojan sairaskulut.

”Jokainen vierailu lääkäriin voi maksaa noin 8 000 Meksikon pesoa. Lisäksi matkakustannukset kaupunkiin voivat olla 900 Meksikon pesoa suuntaansa.”

Alkuperäiskansaan kuuluva henkilö ansaitsee keskimäärin 7 221 Meksikon pesoa kuukaudessa, se on noin 400 dollaria. Tieto perustuu vuoden 2022 National Minimum Wage Commissionin (Conasami) raporttiin.

Juana joutui maksamaan enemmän lapsensa sairauskuluihin. ”Meidän piti ottaa lainaa ja velkaannuimme lisää näiden sairaalamatkojen takia”, hän kertoo.

Nainen istuu tuolilla poika sylissään. Taustalla viidakkoa.
”Ihmiset pilkkasivat sairasta perhettäni ja sanoivat minulle: ’Missä Jumalasi on nyt?’ He halveksivat meitä, koska olemme kristittyjä. Jos meille tapahtui jotain pahaa, he eivät välittäneet meistä”, Juana kertoo.

Kristittyjä vainotaan eväämällä heiltä pääsy terveydenhuoltoon omalla alueellaan. ”Tämä on erittäin vakavaa. He elävät alueella, josta on pitkä matka muualle, missä terveydenhoitopalveluja olisi saatavissa,” Santis kertoo.

Tämä juuri oli Juanan perheen tilanne. Heidän häädettiin pois yhteisöstä vain siksi, että he olivat kristittyjä.

”Ihmiset pilkkasivat sairasta perhettäni ja sanoivat minulle: ‘Missä Jumalasi on nyt?’ Minä sanoin heille, että Jumalani on kaikkialla maailmassa, ja minä en hylkää häntä. Monet sanoivat myös minulle: ‘Miksi et vie sairasta lastasi noitatohtorille?’ Tai he totesivat meille, että tilanteeseen ei ole mitään ratkaisua”, Juana kertoo.

He halveksivat meitä, koska olimme kristittyjä. Jos meille tapahtui jotain pahaa, he eivät välittäneet meistä. Jos vaikka kuolemme, niin he eivät auta meitä. Auttaminen tapahtuisi vain silloin, jos antaisimme heille jotain vastapalvelukseksi.”

Open Doors tuli apuun

Juanan aviomies päätti lähteä Amerikkaan. Hän halusi löytää paremman työpaikan. Lisärahalla voisi maksaa pois lapsen sairaalakulut ja velan yhteisölle. Nyt hän haluaisi palata takaisin, mutta ei voi ennen kuin on maksanut takaisin velkansa yhteisölle. Lisäksi hänellä on velkaa matkakuluista Amerikkaan.

Perhe on vaikeassa tilanteessa, mutta Juana seisoo vahvasti uskossaan. Hän kiittää Open Doorsilta saamastaan avusta. Kanalahankkeen avulla heidän taloudellinen tilanteensa on parantunut. Lisäksi heitä on tuettu maksamaan pois osa langetetusta sakosta.

Heitä on myös autettu kasvamaan uskossa ja kestämään vainoa. Heille on kustannettu osallistumisia kristillisen kasvun kursseille.

“Minä kiitän Jumalaa ja Open Doorsia, koska he ovat kuunnelleet huoliani ja auttaneet minua hädässäni. Veljet Open Doorsista ovat tukeneet hengellisen kasvuni kurssimaksuja ja ovat avustaneet maksamaan pois joitakin velkojani”, Juana sanoo.

Hänellä on vielä jäljellä hieman rahaa, jolla hän voi pitää huolta lapsiensa tarpeista: ostaa vaippoja, saippuaa ja housut lapsilleen.

“Rukoilkaa perheeni puolesta”, pyytää Juana. ”Lapseni ovat vielä sairaita. Miehelläni on tyrä, minkä takia hän ei voi tehdä paljon työtä.”

Marraskuun 2023 lopussa, kahdeksan päivää vierailumme jälkeen, Samuel kuoli. Tämä on ollut hyvin järkyttävää perheelle.

Rukoilkaa Juanan ja hänen perheensä puolesta, että vaikeiden koettelemusten keskellä Jumala rohkaisisi heitä ja antaisi heille ymmärryksen ylittävän rauhan. Rukoilkaa myös, että perhe pystyisi maksamaan pois jäljellä olevat velkansa ja aviomies pystyisi palaamaan takaisin kotiin turvallisesti.