Uutiset
13.06.2024

Läsnäolon voimaa Kiinassa: vangittujen perheille tarjotaan tukea

Open Doorsin paikalliset yhteistyökumppanit Kiinassa kohtaavat usein tilanteita, joissa uskova perheenjäsen on joutunut vankilaan. Silloin tarvitaan läsnäolon palvelutyötä, jossa kuljetaan vangin perheen rinnalla.

Kun kristitty vangitaan uskonsa vuoksi, vaikutukset ulottuvat vangitun lisäksi hänen perheeseensä ja seurakuntaansa. Näin on varsinkin, kun on kyse perheen elättäjästä. Seurauksena on niin fyysistä, emotionaalista kuin myös hengellistä kärsimystä.

Open Doorsin paikalliset yhteistyökumppanit kohtaavat usein tällaisia kriisejä. Niissä korostuu tarve sille, että kärsivän uskovan rinnalla kuljetaan ja ollaan läsnä. Kutsumme sitä läsnäolon palvelutyöksi.

Kun kristitty vangitaan uskonsa vuoksi, seurauksena on niin fyysistä, emotionaalista kuin myös hengellistä kärsimystä.

Paikallinen yhteistyökumppanimme Keski-Kiinassa, Li, kertoo läsnäolon palvelutyöstä. Hän kohtasi Jinyin, jonka mies Jinanhong vangittiin uskonsa tähden.

”Kun Jianhong joutui vankilaan, hän jätti jälkeensä Jinyin, kaksi kouluikäistä lasta ja vanhempansa”, sanoo Li.

Pidätys 

Jianhong ja hänen työparinsa Zirui toimivat nuorten ryhmän pastoreina Keski-Kiinassa. Aluksi nuoria oli noin 20, mutta Jumala kasvatti ryhmän koon lähes kahteensataan.

Jossain vaiheessa paikallisviranomaiset neuvoivat kasvavaa ryhmää liittymään valtion hyväksymään uskonnolliseen järjestöön TSPM:ään (Three-Self Patriotic Movement). Jianhong ja Zirui kuitenkin kieltäytyivät välttääkseen rajoitukset, joita rekisteröidyt kirkot joutuvat noudattamaan Kiinassa. 

Li kertoo, että rekisteröidyt kirkot joutuvat raportoimaan säännöllisesti viranomaisille ja jättämään opetukset hyväksyttäväksi, ennen kuin niitä voidaan saarnata sunnuntain jumalanpalveluksessa.

Hämärässä pöydän ääressä kolme henkilöä, jotka rukoilevat. Heidän kätensä ovat ristissä heidän kasvojensa edessä. Pöydällä kaksi kirjaa.
Jianhongin ja Ziruin johtaman nuorten ryhmän jäsenmäärä kasvoi lähes kahteensataan. Paikallisviranomaiset halusivat ryhmän liittyvän valtion hyväksymään uskonnolliseen järjestöön TSPM:ään. Jianhong ja Zirui kieltäytyivät, koska rekisteröidyt kirkot joutuvat noudattamaan rajoituksia. Kuvituskuva.

Syksyllä 2022 poliisi yllättäen ratsasi miesten pitämän jumalanpalveluksen ja pidätti melkein 90 ihmistä. Heistä useimmat vapautettiin vuorokauden sisällä.

Jianhongin ja Ziruin koteja ratsattiin usean tunnin ajan, ja lopulta heidät pidätettiin petoksen vuoksi. Se on yksi yleisimmistä syytöksistä Kiinan kristittyjä kohtaan.

Miehet vietiin vankilaan, missä Jianhong kärsii kolmen ja puolen vuoden rangaistusta. Lisäksi hän joutuu maksamaan sakkoina 8347 dollarin summaa vastaavan summan. Hänen perheensä joutuu tulemaan toimeen ilman häntä vielä ainakin kaksi vuotta. Vapautusta voi toivoa vasta vuonna 2026.

Sydämet avautuvat

Vankeutensa aikana Jianhongin perhe on kohdannut suuria vaikeuksia. Jinyin seurakunta on hylännyt hänet eikä suostu auttamaan perhettä peläten mahdollisia seuraamuksia. Tämän kaltaisissa tapauksissa Lin läsnäolon palvelutyö on välttämätöntä.

Li kertoo, että Jinyi eristäytyi vähitellen muista kristityistä. Hän ei kyennyt käymään työssä eikä tapaamaan ihmisiä. Aluksi Jinyi epäröi tavata myös Litä ja hänen tiimiään.

Vähitellen Jinyi alkoi avautua tiimin jatkuvien rukousten, ponnistusten ja läsnäolon avulla. Li muistelee, että aluksi Jinyi vastaili vain lyhyesti kysymyksiin. Vähitellen hän avautui enemmän ja enemmän. Luottamus ja keskinäinen ymmärrys alkoivat kasvaa ajan myötä.

”Me rukoilimme paljon perheen puolesta, ja ylistämme Jumalaa siitä, että hän avasi Jinyin sydämen.”

Li

”Ehkä se oli puolustusmekanismi, ettei joutuisi uudelleen kokemaan hylkäämistä. Me rukoilimme paljon perheen puolesta, ja ylistämme Jumalaa siitä, että hän avasi Jinyin sydämen”, Li sanoo.

Open Doorsin tukijoiden rukousten ja tuen avulla Li ja hänen tiiminsä ovat voineet jatkaa tämän kovia kokeneen perheen tukemista. Jinyi on palannut töihin ja seurakuntaansa ja sopeutuu vähitellen uuteen tilanteeseensa. Hän on kiitollinen Lin ja tiimin vierailuista ja huolenpidosta. Usein hän sanoo Lille: ”Kiitos vierailustanne.”

”Nyt hänellä on jälleen hymy huulilla”, Li kertoo. ”Nyt uskallan jo kertoa hänessä tapahtuneesta muutoksesta. Hänen kiitollisuutensa on merkki siitä, että läsnäolon palvelutyömme on merkittävää ja vaikuttavaa.”