Uutiset
18.09.2024

”Kiitos kun tulitte!” – kamerunilainen Fadi sai avun

Kristittyjen tilanne Kamerunissa on haastava, sillä äärijärjestö Boko Haram tekee jatkuvia hyökkäyksiä heitä kohtaan. Fadi on yksi näistä kristityistä. Open Doorsin tukijoiden avulla Fadin kaltaiset kristityt saavat toivoa ja apua haasteisiinsa.

Open Doors tapasi Fadi Zaran ensimmäisen kerran vuonna 2021. Fadi oli tuolloin muuttanut neljännen kerran kahdeksan vuoden aikana.

Aktiivisesti Pohjois-Kamerunissa ja Koillis-Nigeriassa toimiva islamistinen äärijärjestö Boko Haram oli hyökännyt kaikkiin neljään Fadin asuinpaikkaan. Hän oli nähnyt, miten terroristit polttivat koteja ja kirkkoja, takavarikoivat ja varastivat kyläläisten omaisuutta ja tappoivat monia heistä.

Boko Haram oli myös siepannut Fadin sisaren. Fadi ei vieläkään tiedä, onko sisar elossa vai pakotettu jonkun Boko Haramin taistelijan vaimoksi. Tämä on yleensä äärijärjestön sieppaamien naisten kohtalo.

Naisille tehdään seksuaalista väkivaltaa ja heidät saatetaan raskaaksi. Tällöin he jäävät taistelijoiden armoille ja syvän häpeän uhreiksi. Näin satutetaan myös heidän perheitään, yhteisöjään ja seurakuntiaan.

Fadin äiti kuoli tyttären menetyksen aiheuttamaan suruun. Fadi oli jo aiemmin menettänyt isänsä. Nyt hän oli yksin ja peloissaan.

”En pysty nukkumaan”, Fadi kertoi, kun hän tapasi ensimmäisen kerran Open Doorsin tiimin. ”Ikävät kokemukset pyörivät mielessäni ja tulevat uniin. Itkettää aina, kun muistan olevani orpo.”

Tukijoiden lahjoitusten ja rukousten avulla tiimi pystyi antamaan hänelle hätäapuna ruokaa ja vaatteita. Tämä välitti kipeiden kokemusten keskelle toivon kipinän paremmasta tulevaisuudesta.

Fadin kuulumiset tällä hetkellä

Nyt kolme vuotta myöhemmin Open Doorsin paikalliset kumppanit vierailivat Fadin luona nähdäkseen, mitä hänelle kuuluu.

Kristittyjen tilanne Kamerunin pohjoiskärjessä on edelleen vaikea. Boko Haramin hyökkäykset jatkuvat kiivaana. Kohteena ovat usein ensisijaisesti kristittyjen yhteisöt.

Fadin kaltaiset kristityt ovat joutuneet jättämään kotinsa monta kertaa. Heidän tulevaisuutensa ei näytä kovin hyvältä. Kaikesta huolimatta Fadi ja monet kristityt luottavat lujasti Jumalaan ja Hänen apuunsa.

Viime tapaamisen jälkeen Fadille ja hänen miehelleen on syntynyt toinen lapsi. Fadi kertoo edellisen käynnin jälkeen löytäneensä rauhan ja levon. Herra oli ollut koko ajan hänen voimanlähteensä.

”Olen tosi onnellinen, että tulitte tapaamaan minua”, hän sanoo.

”Olen niin onnellinen myös siksi, että Jumala on varjellut minua vihollisiltani tähän päivään asti. Olen valtavan kiitollinen teille.”

Kristittyjen tilanne Kamerunin pohjoiskärjessä on edelleen vaikea.

”On niin ihmeellistä, että muistitte vielä minut. Veljeni ja siskoni, lämmin kiitos tästä vierailustanne. Jumala teitä siunatkoon.”

Fadin usko on säilynyt lujana, ja hän palvelee diakonina paikallisessa kirkossa.

Haasteita toki yhä riittää, kuten muillakin Kamerunin tämän alueen perheillä. Ne ovat joutuneet Boko Haramin toistuvien hyökkäysten kohteeksi ja ovat sen vuoksi usein pakotettuja jättämään kotinsa.

”Seutu on rauhallinen, mutta ongelmiakin on”, Fadi kertoo. ”Täällä ei esimerkiksi ole viljelysmaata eikä työtä miehelleni. Jokapäiväisen ruoan löytäminen ei ole helppoa.”

Open Doorsin paikalliset kumppanit arvioivat parhaillaan Fadin tilannetta. He selvittävät, voitaisiinko hänelle tarjota lisää tai pitempikestoista apua.

Fadin ja muiden Kamerunin kristittyjen tilanne paljastaa monien Saharan eteläpuolisen alueen kristittyjen kohtaamat kauhut ja tuhot.

Kristittyihin kohdistunut väkivalta on pelkästään viime vuonna jättänyt jälkeensä tuhansia kuolleita ja miljoonia pakkosiirrettyjä. Ongelma on valtava ja siihen on puututtava päättäväisesti.

Nouse Afrikka -kampanja

Open Doors on aloittanut nelivuotisen Nouse Afrikka -kampanjan. Sillä tuetaan Afrikan kirkkoa, kun se pyrkii tuomaan kestävää toivoa Afrikkaan. Fadin ja hänen kaltaistensa auttaminen on osa kampanjaa.

Sillä pyritään olemaan läsnä kärsivien kristittyjen rinnalla ja täyttämään heidän välittömiä ja pitkän aikavälin tarpeitaan. Tukijoiden lahjat mahdollistavat kaiken tämän ja antavat toivoa vainotuille!

Paikallisten seurakuntakumppanien välityksellä Open Doors jatkaa elintärkeän tuen jakamista Kamerunin pohjoiskärjen kristityille.

Open Doors antaa säännöllisesti hätäapua sekä järjestää traumaterapiaa, vainoon valmistavaa koulutusta, sosioekonomista kehitystyötä ja lukutaito-opetusta. Lisäksi se perustaa ja ylläpitää leskille tarkoitettuja tukiryhmiä.

Rukoile Fadin ja Kamerunin kristittyjen puolesta:

  • Kiitä Jumalaa, että Hän antoi Fadille rauhan ja on pitänyt perheestä huolta kolmen viime vuoden ajan.
  • Pyydä, että Herra johdattaa heille mahdollisuuksia ansaita rahaa perheen elättämiseksi.
  • Rukoile, että he pysyvät vahvoina uskossaan päivittäisistä haasteista huolimatta.
  • Pyydä vielä Fadille ja hänen puolisolleen viisautta opettaa lapsiaan turvautumaan Jumalaan.