Afganistanilaisella Khadalla* on salaisuus, jonka paljastuminen voisi viedä häneltä hengen. Silti hän jakaa sen nyt lukijoillemme – koska hän tarvitsee tukea.

Khadan läheinen työtoveri ojensi kirjan sanomatta sanaakaan. Khada sujautti sen laukkuunsa ja näytti sen kotona aviomiehelleen.

Se oli Raamattu.

Pelkkä kirjan piteleminen käsissä asetti pariskunnan äärimmäiseen vaaraan. Kuten lähes kaikki Afganistanissa, Khada ja Ehsan* olivat hartaita muslimeja. Uteliaisuudesta he kuitenkin alkoivat lukea. Se, mitä he löysivät, mullisti heidän elämänsä.

”Meillä oli kysymyksiä, joihin etsimme yhdessä vastaukset. Mieheni sanoi minulle, että seuraisi minua, minkä tien sitten valitsisinkaan”, Khada sanoi. ”Päätimme käydä Kristuksen polulle.”

Päätös maksoi heille korkeimman mah­dollisen hinnan.

Talebanin kolme vuotta

Juuri nyt Jeesuksen seuraaminen on Afganistanissa vaarallisempaa kuin koskaan. Open Doorsin World Watch -listauksen mukaan maa on ollut vuosikymmenen ajan yksi kymmenestä kristityille vaarallisimmasta paikasta. Talebanin kaapattua vallan kesällä 2021 tilanne on edelleen pahentunut.

Päätimme käydä Kristuksen polulle.

Khada

Karu totuus on, että ihminen tapetaan, jos hän hylkää islamin ja paljastuu. Monet kristityt ovat paenneet maasta, ja jäljelle jääneet ovat piiloutuneet. Jos heidät löydetään, heitä odottaa pidätys, kidutus ja jopa kuolema.

Virallista tietoa Afganistanissa asuvien kristittyjen määrästä ei ole. Open Doorsin paikallinen kumppani kuitenkin kertoo, että kirkko vaikuttaa kasvavan, uskomatonta kyllä.

”Afganistanilaiset janoavat rakkautta, koska ovat joutuneet kokemaan sotaa ja kärsimystä vuosikymmeniä”, hän sanoo. ”Kun he kuulevat Jeesuksen rakkaudesta heitä kohtaan, se eroaa niin paljon siitä, mitä talebanit heille sanovat. He valitsevat kristinuskon.”

Salassa pysyminen on elintärkeää. Kumppanimme jatkaa: ”Jeesus Kristus kannustaa seuraajiaan toimimaan salassa ja levittämään ilosanomaa afgaanitovereilleen. Lukemalla Sanaa joka päivä ja kokoontumalla yhteen silloin, kun se on turvallista, heidän uskonsa säilyy.”

Sietämätön hinta

Vaikka olisi kuinka varovainen, vaara on aina läsnä. Khada kertoo lisää.

Khada ja Ehsan kastettiin, ja he liittyivät osaksi salaisten kristittyjen joukkoa. Eräänä päivänä Ehsan osallistui raamattupiiriin, mutta ei palannut kotiin. Khada soitti hänelle yhä uudestaan, mutta ei saanut yhteyttä. Yö saapui, ja Khada joutui jäytävän pelon valtaan.

Kaksi päivää myöhemmin hänen rakkaan aviomiehensä ruumis löydettiin. Ehsania oli kidutettu ja lopulta hänet oli tapettu. Suru ja tuska olivat viedä Khadan mennessään, mutta Raamatun tekstit pelastivat hänet.

”Ystäväni, joka antoi minulle Raamatun, sanoi minulle, että Ehsan on nyt Kristuksen luona”, Khada kertoo. ”Silloin lopetin itkemisen, luin Efesolaiskirjeen kuudennen luvun ja vannoin palvelevani Jeesusta edelleen.”

”Tapasin jutella Ehsanin kanssa joka päivä. Nyt, kun hän on poissa, puhun Jumalalle joka ilta. Uskon, että Hän kuuntelee ja kuulee kaikki rukoukseni.”

Nyt, kun Ehsan on poissa, puhun Jumalalle joka ilta.

Khada

Et ole yksin

Khada kantaa vaarallista salaisuutta mukanaan kätkien uskonsa päivästä toiseen. Hän tukee muita afganistanilaisia kristittyjä ja kasvattaa lapsiaan Jeesuksen seuraajiksi. Yksin hän ei kuitenkaan pärjää.

Koska Khada on leskenä työllistymispalvelujen ulottumattomissa, hänen selviämisensä on käytännön tuen varassa. Salaisena kristittynä hänen uskonsa säilyminen vahvana riippuu maailmanlaajuisen seurakunnan rakkaudesta ja rukouksista. Meidän tehtävämme on auttaa eristyksissä eläviä veljiämme ja sisariamme.

Tukijoidemme lahjoitusten ansiosta voimme tarjota Raamattuja, tukea nuoria kristittyjä uskossaan ja toteuttaa elinkeinollisia hankkeita, joiden kautta Khadan kaltaiset ihmiset Afganistanissa ja eri puolilla maailmaa voivat ansaita elantonsa. Emme voi hylätä kristittyjä, jotka uskonsa tähden vaarantavat kaiken.

”Kun valitsimme Kristuksen polun, tiesimme, että siitä tulee vaikeaa”, Khada sanoi. ”Elämä Talebanin hallinnon alla on haastavaa. Mutta selviämme, kunhan pysymme lujana uskossa. Toivon voimalla jatkamme matkaamme. Ja minä jatkan Kristuksen palvelemista.”

* Ihmisten nimet on muutettu sen äärimmäisen vaaran vuoksi, joka tämän tarinan kertomiseen liittyy

Haluatko auttaa Khadaa ja muita salaisia kristittyjä?

Rukoile

  • Että Khada tuntisi Herran rauhan ja lohdutuksen hänen surressaan Ehsania.
  • Suojelusta Khadalle ja kaikille Afganistanin kristityille, jotka tänäänkin urheasti seuraavat Jeesusta.
  • Maailman kaikkien salaisten kristittyjen puolesta, jotta Jumala täyttäisi heidät voimalla ja rohkeudella.

Lahjoita

Voit lahjoittaa salaisten uskovien parissa tehtävälle työlle tämän linkin kautta.