Uutiset
30.03.2020

BURKINA FASON KIRKKOHYÖKKÄYKSISSÄ KUOLLUT JO 23 IHMISTÄ

BURKINA FASON KIRKKOHYÖKKÄYKSISSÄ KUOLLUT JO 23 IHMISTÄ

Open Doorsin työntekijä vieraili järkyttyneen yhteisön luona ja palasi mukanaan kutsu kiireelliseen rukoukseen. Burkina Faso on muslimienemmistöinen maa, jonka väestöstä noin 35% on kristittyjä. Maa on aina ollut tunnettu eri uskontojen ja etnisten ryhmien rauhanomaisesta rinnakkainelosta. Nyt ääri-islamistinen väkivalta on kuitenkin lisääntymässä, mikä aiheuttaa vakavaa huolta sekä Burkina Fason että muiden Saharan eteläpuolisen Sahelin alueen maiden

Helmikuusta 2019 lähtien Burkina Fason kirkkoon on kohdistunut seitsemän hyökkäystä, jotka ovat vaatineet 23 kristityn hengen.

  1. 1. Helmikuun 15. päivänä Isä Antonio Cesar Fernandez (72) sai surmansa Nohaossa, kun hän ja kaksi muuta pastoria joutuivat yllättäen keskelle jihadistien hyökkäystä.
  2. 2. Helmikuun 19. päivänä Tamakattin paikallisen kirkon pastori Jean Sawadogo (54) surmattiin Tamakattin ja Gorom-Goromin välisellä tiellä.
  3. 3. Huhtikuun 23. päivänä pastori Elie Zoré, Bouloutoun Assemblies of God-kirkon johtaja, tapettiin lähellä Arbindan kaupunkia.
  4. 4. Huhtikuun 28. päivänä kuusi kristittyä surmattiin Silgadjin kirkossa lähellä Djiboa, Burkina Fason pohjoisosassa. Surmattuihin kuului pastori Pierre Ouedraogo.
  5. 5. Toukokuun 12. päivänä kuusi kristittyä sai surmansa, kun 20-30 aseistettua miestä hyökkäsi Burkina Fasossa Dablon katoliseen kirkkoon messun aikana. Surmattujen joukossa oli pastori, Isä Simeon Yampa.
  6. 6. Toukokuun 13. päivänä surmattiin neljä kristittyä maan keskisessä pohjoisosassa sijaitsevassa Singassa, kun he olivat päättämässä uskonnollista kulkuetta.
  7. 7. Toukokuun 26. päivänä Toulfen katoliseen kirkkoon tehtiin hyökkäys, jossa neljä rukoilijaa sai surmansa.

Kayassa sijaitsevassa Assembly of God-kirkossa Open Doorsin tiimi tapasi pastoreita, heidän vaimojaan ja kirkkojensa jäseniä, jotka olivat joutuneet pakenemaan Burkina Fason pohjoisosasta. Vietimme heidän kanssaan kaksi tuntia rukoillen ja rohkaisten heitä pysymään vahvoina tilanteestaan huolimatta. Vakuutimme, että he eivät ole yksin. Pastorit ja heidän vaimonsa sanoivat, että läsnäolomme rohkaisi heitä paljon.

Open Doorsin tiimi jakoi rohkaisuksi Raamatun sanat Filippiläiskirjeen 1. luvun jakeista 27-30. Olosuhteista huolimatta tapaamisessa laulettiin myös ylistyslauluja ja palvottiin Jumalaa; Hän oli säästänyt läsnäolijoiden hengen ja katsonut heidät arvollisiksi kärsimään evankeliumin ja uskonsa vuoksi.

27. Teidän on vain käyttäydyttävä Kristuksen evankeliumin arvoa vastaavalla tavalla. Pääsenpä itse käymään luonanne tai en, toivon saavani kuulla, että te pysytte lujasti samanhenkisinä ja taistelette yksimielisesti evankeliumin ja uskon puolesta 28 antamatta vastustajien säikyttää itseänne. Se on heille Jumalan antama osoitus siitä, että heitä odottaa kadotus mutta teitä pelastus. 29. Teille on suotu se armo, että saatte uskoa Kristukseen ja vielä kärsiäkin hänen puolestaan. 30. Te käytte samaa taistelua, jota olette nähneet minun käyvän ja jota nyt kuulette minun yhä jatkavan. (Fil. 1:27-30)

 Pastori Theodore Sawadogo jakoi tiimillemme tuntojaan:

”Henkilökohtaisesti olen kiitollinen kaikkivaltiaalle Jumalalle, joka lähetti teidät luoksemme nyt, kun maailma on ollut meille raaka. Tarvitsimme tämän vierailun tietääksemme, että emme ole yksin taistelussamme. Tässä toteutuvat täsmälleen Jeesuksen sanat: ”Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.” Nykyiset olosuhteemme ovat meille vankila, ja vierailunne rohkaisee meitä paljon. Tulemme aina säilyttämään rohkeutemme tämän rakkauden teon ansiosta

Toinen paikalla ollut pastori, joka oli täpärästi selvinnyt hyökkäyksestä, sanoi:

 ”Jätimme kaiken sen, minkä vuoksi olimme tehneet työtä. Näimme kuinka työtovereitamme ja kirkon jäseniä tapettiin. Elämä on muuttunut sietämättömäksi, ja olemme tunteneet itsemme yksinäisiksi tänä vaikeana aikana. Mutta keskellä tuskaamme teidän läsnäolonne on ollut valtava rohkaisu meille kaikille. Mitä ikinä elämä eteemme tuokaan, niin nämä rukoukset, ylistyslaulut ja antamanne rakkaus jäävät sydämiimme..”

Akuutteja rukousaiheita:

Rukoilkaa, että Herra armossaan lohduttaisi ja olisi lähellä kaikkia, jotka ovat menettäneet hyökkäyksissä rakkaitaan ja joiden sydän on särkynyt. Monet ovat vakavasti traumatisoituneet turvallisuustilanteen heikennyttyä ja jouduttuaan lähtemään kotiseudultaan. Rukoilkaa, että Herra toimisi heidän elämässään parantaen ja lohduttaen.

Rukoilkaa, että kristityt saisivat armon pysyä lujina uskossa kohdatessaan lisääntyvää vihamielisyyttä. Rukoilkaa, etteivät he joutuisi kiusaukseen palata heimouskontoonsa tai vihata muslimeita, vaan luottaisivat Jumalaan, joka ajaa heidän asiaansa. Kiitos Jumalalle siitä toivosta, jota kirkon johtajat osoittavat kriisin keskellä.

Kiitos Jumalalle niiden pastorien ja muiden uskovien pyyteettömästä ja esimerkillisestä palvelusta, jotka ovat avanneet kotinsa paenneille kristityille. Rukoillaan, että Jumala pitäisi heistä taloudellisesti huolta.

Sahelin alueen yli pyyhkivät ääri-ideologiat ovat tuhonneet paljon elämää. Rukoilkaa, että Herra käyttäisi näitä olosuhteita ilmaistakseen kirkkautensa ja vetäisi monia kadonneita luokseen.

Rukoilkaa, että hallitus toimisi viisaasti ja vastuullisesti yrittäessään luoda järjestystä turvattomille alueille. Muistakaa myös kansainvälisiä joukkoja, jotka auttavat laajemmalla alueella taistelussa ääriliikkeitä vastaan. Rukoilkaa, että tilanne saataisiin vakiintumaan ja väkivallan leviäminen Burkina Fason naapurimaihin voitaisiin estää.

Pyytäkää Jumalan suojelusta lapsille, jotka ovat altistuneet traumatisoivalle kärsimykselle ja joutuneet jättämään koulunsa. Rukoilkaa, että kirkko löytäisi tavan auttaa lapsia selviytymään ja jatkamaan koulunkäyntiään olosuhteista huolimatta. Rukoilkaa, myös, että he varjeltuisivat epäterveeltä vihalta ja radikaaleilta ideologioilta.

Rukoilkaa viisautta ja varoja Open Doorsille, kun päätämme Burkina Fason tilanteeseen sopivista toimenpiteistä. Pyytäkää Jumalan siunausta koko avustusprosessille ja varjelusta työntekijöille, kun he matkustavat epävakaille alueille.