Uutiset
26.08.2024

Aktiivinen evankelista sai tappouhkauksen Bangladeshissa

Bangladeshilainen Alam* kääntyi muslimista kristityksi, mistä alkoi vaino häntä ja hänen perhettään kohtaan. Viimeisimpänä mies joutui kohtaamaan uhkaavan viestin kotiovellansa. Open Doorsin yhteistyökumppanit tarjoavat perheelle henkistä, aineellista ja taloudellista tukea.

Helmikuussa eräänä aamuna Alam sai hirveän viestin kotiovelleen.

”Heräsin, lähdin kotoa ja huomasin savukerasian kotiovellani”, Alam sanoo. ”Kun avasin sen, siellä oli viesti, joka kuului: Kuinka voit? Nukuitko hyvin? Sinulla ei ole paljoa aikaa jäljellä. Syö mitä haluat. Jos haluat pysyä hengissä, luovu uskostasi ja käänny takaisin islamiin.”

Alam on kääntynyt muslimista kristityksi. Bangladeshissa, jossa hän asuu, tämä voi johtaa merkittävään, jopa väkivaltaiseen vainoon.

Alam näytti heti viestiä joillekin ystävilleen seurakunnasta. He arvelivat, että viestin oli ehkä kirjoittanut joku lapsi paikallisesta madrassasta, islamilaisesta koulusta, koska teksti oli kirjoitettu isoilla kirjaimilla, mikä on yleistä lasten keskuudessa.

Alamin talon lähellä on madrassa, ja opettajalla oli tapana pilkata ja loukata häntä hänen uskostaan Jeesukseen. Alam olettaa, että viestin on ehkä kirjoittanut joku koulun opettajista.

Tämä ei ole kuitenkaan ainoa vainotapaus, joka on sattunut Alamille ja hänen perheelleen.

Perheen elättäminen vainottuna

Vain muutama kuukausi sitten Alamin vanhimman tyttären muslimiaviomies ajoi tyttären ja hänen kaksi taaperoikäistä lastaan pois kotoa. ”Isäsi on nykyisin kristitty, joten en voi olla aviomiehesi ennen kuin hän palaa takaisin islamiin”, mies sanoi tyttärelle.

Tytär muutti takaisin isänsä kotiin, ja nyt Alamin on tehtävä työtä elättääkseen tyttärensä ja kaksi lastenlastaan. ”Joka päivä minun on etsittävä työtä huolehtiakseni perheeni tarpeista”, Alam sanoo.

Hän on päivätyöläinen, joten työn saaminen ei ole koskaan varmaa. ”En voi oleskella kotona, koska pelkään henkeni edestä. Elämäni on riskialtista, mutta ei ole mitään keinoa ehkäistä riskejä. Jos ei ole työtä, ei ole ruokaa. Jos ei ole ruokaa, ei ole elämää.”

Alamiin kohdistunut vaino vaikuttaa myös hänen seurakuntalaisiinsa.

Alam on vahva uskossaan Herraan. Hän on aktiivinen evankelista, joka julistaa evankeliumia eikä pelkää, mitä ihmiset puhuvat hänestä. Hän johtaa kotiseurakuntaa talossaan. Vaikka kyseessä on kotiseurakunta, yksitoista ihmistä on ottanut Herran vastaan ja yhä useampi saa vielä opetusta Jeesuksesta.

Alamiin kohdistunut vaino vaikuttaa myös hänen seurakuntalaisiinsa. Heidän täytyy kestää, kun heidän johtajansa käy läpi tuskaa ja pelkoa häneen ja hänen perheeseensä kohdistettujen uhkausten takia.

Tuen tarve paineen keskellä

Open Doorsin paikalliset yhteistyökumppanit tekevät työtä huolehtiakseen Alamin perheen tarpeista ja heidän suojelemisestaan.

”Olemme vahvistaneet heitä henkisesti ja rohkaisemme heitä olemaan turhautumatta. Tarjoamme myös taloudellista ja aineellista tukea”, eräs paikallinen yhteistyökumppani kertoo. ”Aiemmin Alamin pojan koulutoverit ja ystävät vainosivat häntä. Me toimme hänet lastenkotiimme, jotta hän saisi turvaa ja suojaa.”

Alam ei ole kohdannut hyökkäyksiä sen jälkeen, kun hän sai uhkaavan viestin, mutta pelko on yhä hyvin todellista. Pyydämme, että jatkatte rukousta Alamin ja hänen perheensä puolesta sekä kristittyjen yhteisön puolesta, johon tällainen jatkuva paine ja uhkailu vaikuttaa.

Rukoile Alamin puolesta:

  • Rukoile Alamin ja hänen perheensä turvallisuuden puolesta. Hän on perheensä elättäjä ja huolehtii kaikesta. Rukoile hänelle Jumalan suojelua.
  • Rukoile paikallisten uskovien ja kirkon johtajien puolesta, että he lisäisivät tukeaan ja rohkaisisivat Alamia sekä vahvistaisivat häntä koettelemusten ja pelkojen keskellä.
  • Rukoile niiden puolesta, jotka vainoavat ja uhkailevat Alamia, että Jumala muuttaisi ja uudistaisi heidän sydämensä. Rukoile, että Jumala käyttäisi heitä varjelemaan kansaansa Bangladeshissa ja laajentaisi seurakuntaa, jopa vainoajien joukkoon.

*Nimi muutettu turvallisuussyistä.