Uutiset
02.06.2022

Aishan paljastus johti tyttären sieppaukseen – ”Moskeijassa kuulutettiin rukousten aikana, että olin kääntynyt kristityksi”

Aisha* ja hänen perheensä joutuivat vainon takia pakenemaan kodistaan Tšadissa. Nyt he rakentavat uutta elämää samaan aikaan, kun ääri-islamismin vaikutus kasvaa Länsi-Afrikassa.

Aisha tuli uskoon, kun hänen 27-vuotias poikansa Mansour* lähti Libyaan etsimään parempaa elämää. Palatessaan poika toi mukanaan terrorismisyytökset, ja Mansour vangittiin välittömästi.

Eräs pastori kävi jatkuvasti katsomassa Mansouria vankilassa ja julisti tälle evankeliumia. He myös rukoilivat yhdessä. Mansourin suureksi yllätykseksi ja helpotuksesi hänet vapautettiin jonkin ajan kuluttua, ja kaikista syytteistä luovuttiin. Hän uskoo sen johtuvan pastorin rukouksista.

Aisha, harras muslimi ja viiden lapsen äiti, muistaa hyvin poikansa vankilasta vapautumisen. Se oli hetki, jolloin hän tunsi sydämessään, että kristittyjen rukoukset kuultiin ja niihin vastattiin. Hänellä oli myös naapuri, joka kertoi usein evankeliumista. Se, mitä hän oli saanut kuulla ja nyt myös nähdä, vakuutti Aishalle, että Jumalan sana oli totta. “Päätin silloin, että haluan seurata Jeesusta”, Aisha kertoo.

Usko paljastuu sairaalassa

Aishan tuore usko joutui kuitenkin heti koetelluksi, kun hän hyvin pian sairastui. Kirkko avusti lääkekustannuksissa, mutta hänen tilansa paheni ja vei hänet sairaalaan. Siihen asti hän oli pitänyt uskonsa salassa muslimiyhteisöltä, mutta sitten oli aika ottaa riski.

Aishaa pidettiin petturina.

Eräänä päivänä, kun hoitaja oli tulossa antamaan lääkkeitä, Aisha pyysi, että he rukoilisivat ensin. Tämä pyyntö tuntui islaminuskoisesta hoitajasta erikoiselta, joten hän kyseli siitä enemmän. Aisha tunnusti olevansa kristitty. Hoitaja hälytti paikalle muita, ja Aisha tiesi olevansa ongelmissa.

“Seuraavana perjantaina moskeijassa kuulutettiin rukousten aikana, että olin kääntynyt kristityksi. Sitä ei otettu yhteisössä hyvin vastaan”, Aisha muistelee.

Kiristys ja tyttären kaappaus

“Pian ryhmä musliminaisia tuli tuli kotiini käännyttämään minua takaisin islamiin. He pyysivät, että voisimme keskustella, ja vaativat minua rukoilemaan kanssaan, koska olinhan muslimi. Käskin heitä päästämään minut peseytymään ennen rukousta ja onnistuin pakenemaan.”

Aisha pakeni takaikkunasta ja etsi turvaa pastorin kotoa. Musliminaiset olivat hälyttäneet muita paikalle, ja pian vihainen ihmisjoukko tuli pastorin luo ja vaati pastoria luovuttamaan Aishan heille. Osalla oli veitsiä käsissään. Kun Aisha kieltäytyi tulemasta ulos, joukko otti hänen tyttärensä Ameenan* panttivangikseen kiristääkseen Aishaa palaamaan islamiin.

Joukko otti Aishan tyttären Ameenan panttivangikseen.

Muutaman päivän päästä Aisha meni poliisin luo, koska väkijoukko oli tehnyt hänestä ilmoituksen. Hän kertoi valitsevansa Kristuksen uhkauksista huolimatta, ja lopulta hänet ja hänen tyttärensä vapautettiin.

Aishaa pidettiin petturina. Paine kasvoi, ja seurakunta pelkäsi pahinta. Kaikessa hiljaisuudessa he auttoivat Aishaa ja tämän tytärtä pakenemaan nopeasti.

Apu juuri oikealla hetkellä

Tällä hetkellä Aishasta huolehtii eräs toisen alueen seurakunta. Hän on pystynyt heidän tukensa avulla vuokraamaan pienen talon, jossa hän asuu Ameenan ja Mansourin kanssa. Aisha myy elannokseen vihanneksia. Mansourin on valitettavasti ollut uskonsa takia vaikeaa saada töitä.

Kirkko on neuvonut Aishaa pitämään matalaa profiilia uskonsa kanssa oman turvallisuutensa takia.

Vaikeudet eivät ole vieneet Aishan uskoa. “Minä riipun Jumalassa”, hän julistaa. “Materiaaliset asiat eivät merkitse mitään. Minua lohduttaa Matteuksen evankeliumin viides luku, jossa Jeesus sanoo: ‘Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.’ Tiedän, että ahdistetut saavat lohdutuksen.

Aishan usko on ollut myös suuri todistus Mansourille. “Äiti rohkaisee minua rukoilemaan jopa sydämessäni. Hän kertoo minulle usein, etten enää tarvitse rituaalisia peseytymisiä tai mitään sellaista. Pastori on antanut minulle ranskankielisen Raamatun, joten olen alkanut lukea sitä ja löytänyt siitä paljon totuutta”, Mansour kertoo.

”Minä riipun Jumalassa.”

Aisha

Aisha ja hänen perheensä ovat saaneet Open Doorsin paikallisilta kumppaneilta kuitenkin tukea pienen liiketoiminnan aloittamiseen. Aisha suunnittelee aloittavansa leivonnaisten myynnin, ja Mansour aikoo avata pienen ravintolan.

Aisha on kiitollinen oikeaan aikaan saapuneesta avusta. “Kiitos todella paljon tästä tuesta. Jumala siunatkoon teitä”, hän sanoo.

Rukousten ja tuen avulla kymmenet muutkin muslimitaustaiset uskovat Tšadissa ovat saaneet apua. Lisäksi Open Doorsin kumppanit ovat toimittaneet moottoripyörän pastorille, joka tekee kulttuurienvälistä palvelutyötä.

Millaista on olla kristitty Tšadissa?

Tšad on Open Doorsin World Watch listauksessa hiljalleen siirtynyt kauemmas listan kärjestä. Mutta kuten Aishan tarina osoittaa, maassa on edelleen vaarallista kääntyä islamista Kristuksen seuraajaksi.

Virallisesti Tšadissa on uskonnonvapaus, mutta käytännössä kristityt, erityisesti muista uskonnoista kääntyneet, kohtaavat vakavaa painostusta. Islamilla on vahva vaikutus politiikkaan, talouselämään, yhteiskuntaan ja päivittäiseen kanssakäymiseen. Lisäksi ääri-islamismi on kasvussa erityisesti Boko Haramin läsnäolon johdosta.

*Nimet on muutettu turvallisuussyistä.