Oli ilta, kun Afganistanin pääkaupunki Kabul päätyi Talebanin hallintaan. Samaan aikaan jossain päin kaupunkia eräät kristityt vanhemmat saivat käsivarsilleen pienen tyttövauvan.

Tyttölapsi syntyi kaaoksen täyttämään maailmaan, jossa kristityt ja muut uskonnolliset vähemmistöt elävät pelon vallassa ja erityisesti naiset ovat erittäin haavoittuvaisia.

Ääri-islamistinen Taleban-liike otti Afganistanin valtaansa kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen sunnuntaina 15. elokuuta. Nyt pari kuukautta vallankaappauksesta vaikuttaa siltä, että Taleban palauttaa jälleen voimaan tiukan sharia-lain tulkinnan. Erityisesti naiset pelkäävät oman ja tyttöjen turvallisuuden puolesta. Vain harva nainen liikkuu enää kodin ulkopuolella yksin. Kun Taleban oli viimeksi vallassa vuosina 1996-2001, naisten oli – muiden rajoitusten ohella – kiellettyä käydä töissä ja tyttöjen kouluissa. Nyt he tuntevat joutuneensa jälleen vaaraan.

”Meidän halukkuutemme puhua kaikkein haavoittuvimpien ja marginalisoiduimpien ihmisten puolesta puhuttelee voimakkaasti muuta maailmaa sen suhteen, kuka Jumala on ja mistä hän välittää.”

Afgaaninaisten sosiaalinen asema on jo entuudestaan ollut matala, mutta kristillisen uskonvakaumuksen myötä heidän haavoittuvuutensa vain syvenee. Open Doorsin maaraportin mukaan ”islamin jättämistä pidetään häpeällisenä, islamilaisen lain mukaan kuolemalla rangaistavana, ja useimmat kristityksi kääntyneet kohtaavat paljastuessaan äärimmäisiä seurauksia: heidän täytyy joko paeta maasta tai heidät tapetaan”.

Afganistan on ollut jo vuosia toisella sijalla Open Doorsin World Watch List -raportissa, joka sisältää 50 maata, joissa on kaikkein vaikeinta elää kristittynä.

Hiljaisuuden verho

Open Doorsin julkaisema Afganistanin maaraportti kuvaa kristityksi kääntyneiden naisten tilannetta jo ennen Talebanin valtaannousua vaikeaksi:

”Perheen suorittama vangitseminen, kotiaresti tai avioerolla uhkaaminen ovat näkymättömiä ja hyväksyttyjä tapoja painostaa kristittyjä naisia. Naisia voidaan myydä orjiksi tai prostituutioon, heidät voidaan pahoinpidellä vakavasti tai heitä voidaan hyväksikäyttää seksuaalisesti.”

Raportin mukaan on epätodennäköistä, että afgaaninaiset tekevät ilmoituksen edellä mainituista pahoinpitelyn muodoista niihin liitetyn stigman takia ja koska mahdollisuudet oikeuden saamiseen oikeusistuinten kautta ovat heikot.

”Naisen tilan ja arvokkuuden kaikenlaisen vahingoittamisen ympärillä on täysi hiljaisuuden verho”, paikallinen lähde kertoo Open Doorsille. ”Verhoa voisi verrata burkaan, vaatteeseen, joka piilottaa miljoonien afgaaninaisten hädän. He synnyttävät uuden sukupolven, mutta kahdenkymmenen vuoden kuluttua, jos tilanne pysyy entisellään tai huononee, he eivät enää pysty välittämään toivoa ja koulutuksen tuomaa valistusta uusille sukupolville.”

”Pelkona on, että maailma unohtaa heidät ja näistä naisista tulee pian säälin kohteita”, Open Doorsin lähde sanoo. ”Kuka enää välittää? Kamerat laitetaan pian pois päältä. Pian heidän isoäitinsä tarinasta Talebanin vallan alla tulee heidän omansa.”

Jumala välittää syvästi

Mitä tulevaisuudella on siis annettavanaan pienelle kristitylle tyttövauvalle Kabulissa? Paikallinen lähde kertoo Open Doorsille, että vanhemmat tunsivat heidän tyttärensä syntymän olleen merkki siitä, ettei Jumala ollut luovuttanut heidän maansa suhteen.

Eikä muun maailman kristittyjenkään tulisi ajatella niin, Chelsea Patterson kirjoittaa National Review -lehden artikkelissa. ”Jumala välittää naisista syvästi ja niin meidänkin tulee tehdä”, Etiikan ja uskonnonvapauden komission julkispolitiikan vt. johtaja sanoo. ”Meidän halukkuutemme puhua kaikkein haavoittuvimpien ja marginalisoiduimpien ihmisten puolesta puhuttelee voimakkaasti muuta maailmaa sen suhteen, kuka Jumala on ja mistä hän välittää.”

Podcast