Uutiset
08.06.2018

Kristus ranteessani

Egyptissä kristityillä on tapana tatuoida ristit ranteisiinsa juhlistaakseen identiteettiään Kristuksessa. He käyttävät usein koptilaista versiota rististä, jossa on neljä samanlaista sakaraa. Risti symboloi Egyptin kristittyjen voimaa ja yhteenkuuluvuutta sekä Kristuksen lunastustyötä.
>
Risti-tatuoinnin ottaminen ei kuitenkaan ole riskitöntä. Hiljattain 27-vuotias Bassem Herz Attalhah surmattiin hänen ranteessaan olevan tatuoidun ristin vuoksi. Hänen surmaajansa uhkasivat toistaa rikoksensa ja tappaa lisää kristittyjä.
>
Bassemin surmaaminen on äärimmäinen esimerkki siitä, mitä Egyptin kristityt kohtaavat päivittäin – vainoa ja häirintää uskonsa vuoksi. Tästä huolimatta he eivät piilota risti-tatuointejaan.
>
Alla kahdeksan kristittyä jakavat ajatuksiaan rakkaudestaan ristiä kohtaan sekä siitä, mitä heidän tatuointinsa merkitsee heille.
>
”Minulle risti on voiman ja lunastuksen symboli. Se on suuri siunaus. Kun katson ristiä ranteessani, muistan Kristuksen kärsimyksen. Tunnen tyyneyttä ja rauhaa.”
>
“Moni ihminen muuttuu vihamieliseksi ja kohtelee minua huonosti nähdessään tatuoidun ristin kädessäni. En tunne lainkaan tuskaa tai vihaa, kun he toimivat niin. Rukoilen Jumalaa ja Hän lohduttaa minua tuoden iloa. Vaikka kokisimme kuinka paljon vainoa, Jeesus on kanssamme.” (Sabah)
>
”Risti auttaa minua, etten tekisi pahaa (syntiä). Kun katson ristiä kädessäni, muistan Kristuksen ristiinnaulitsemisen ja tuskan, jota Hän koki minun pelastukseni vuoksi. Se antaa minulle voimaa voittaa syntiset ajatukseni. Risti suojelee minua kaikelta pahalta.”
>
”Menen aina asiakkaitteni kotiin korjaamaan heidän pesukoneitaan ja jääkaappejaan. Jotkut muslimiasiakkaista eivät päästä minua sisälle koteihinsa kun he huomaavat ristitatuoinnin kädessäni. Se ei ole meille lainkaan outo asia; meitä vihataan ja vainotaan usein uskomme vuoksi.” (Ramzy)
>
”Kohtaan usein häirintää tatuointini vuoksi. Eräänä päivänä istuessani bussissa yksi matkustajista, hunnutettu musliminainen, halusi istuutua viereeni. Kuitenkin, ennen kuin hän istuutui, hän kysyi olinko muslimi vai kristitty. Vastasin olevani kristitty ja näytin tatuointia rististä kädessäni. Nainen kieltäytyi istumasta viereeni ja poistui bussista.”
>
”Jeesusta vainottiin meidän vuoksemme, joten on kunnia tulla vainotuksi Hänen vuokseen. En pelkää; tatuoidun ristin vuoksi tunnen, että Kristus on ranteessani. Minulla on viisi lasta ja olen opettanut heitä kaikkia olemaan rohkeita ja olla kieltämättä Kristusta. Heillä kaikilla on tatuoinnit myös.” [Zuzu] ”Minua solvataan ja häiritään poliisien toimesta, kun he huomaavat ristitatuoinnin kädessäni. Pidän uskonnostani ja olen ylpeä siitä, että olen kristitty. Jeesusta itseään vainottiin ja Hän kertoi meille raamatussa, kuinka tässä maailmassa tulemme olemaan ahtaalla, mutta Hän on voittanut maailman.” (Joh.16:33)
>
”Kuten monet kristityt vanhemmat Egyptissä, me teetätimme pojallemme Mariolle kaksi ristiä: yhden ranteeseen ja toisen käteen. Vaimoni ja minä päätimme tehdä näin, koska uskoimme sen auttavan meitä opettamaan hänelle rakkaudesta ristiin ja rakkaudesta Jeesukseen. Toivomme, että hän on ylpeä rististään ja pysyy uskollisena Herralle.” [Mounir]
>
”Olen ylpeä tatuoinnistani. Tatuointi kertoo muille, että olen kristitty. Haluan kakkien tietävän, että olen kristitty. Herra on hyvä, hän on voiman ja turvan lähde. Luotan elämäni hänen käsiinsä.”
>
”En pelkää vainoa. Ainoa ketä tulee pelätä, on Jumala. Kuten Raamatussa sanotaan: Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin mutta eivät kykene tappamaan sielua. Pelätkää sen sijaan häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin. ”(Matteus 10:28) [Warda]
>
”Nimeni on tunnettu sekä kristittyjen että muslimien joukossa, mutta kun ihmiset huomaavat käteni, he tietävät, että kuulun Jeesukselle. Tatuoinnista on hyötyä myös käytännössä – esimerkiksi kirkon vartija voi nopeasti tunnistaa henkilön kristityksi ja päästää sisälle kirkkoon.”
>
”Ristitatuointi on tuonut paljon ongelmia. Jotkut työtoverit eivät halua tehdä töitä kanssani, koska olen kristitty. Tämä ei kuitenkaan ole uutta minulle. Jeesus kertoi meille raamatussa, että maailma tulee vihaamaan meitä, koska olemme kristittyjä. Olen ylpeä siitä, että olen kristitty. Olen ylpeä voidessani näyttää sen, tapahtui mitä tahansa.” [Ehab] Lähde
>