Uutiset
15.08.2024

Kiinan koulutusjärjestelmä pistää kristityt ahtaalle

Xiaolu*, varhaisteini-ikäinen tyttö, opiskelee monen kristityn lapsen tavoin kotiopetuksessa. Pakollisen ”punaisen koulutuksen” vuoksi Ai-äiti uskoi tämän olevan tyttärelleen parasta, vaikka se tarkoitti uhrausta tulevaisuudessa.

Kiinassa lapsen laittaminen julkiseen kouluun on yleensä varma valinta monille vanhemmille, niin myös kristityille perheille. Useimmat kiinalaisperheet ilmoittavat lapsensa valtiolliseen kouluun, koska se on pakollista ja hyvin edullista.

Kuitenkin pieni mutta kasvava kristittyjen vanhempien ryhmä on tyytymätön valtiollisten koulujen opetussuunnitelmaan. Julkiset koulut painottavat nationalismia ja opettavat ateismia oletusarvoisena maailmankatsomuksena.

Osa kristityistä vanhemmista valitsee lapsensa kristilliseen kouluun ilmoittamisen, vaikka se on teknisesti ottaen laitonta.

Kiinan kansalaisille suunnattujen kristillisten koulujen on toimittava huomiota herättämättä, muuten niitä uhkaa lakkauttaminen. Pekingissä eräs suosittu kristillinen koulu, Golden Reed Kindergarten & Primary School Learning Center, suljettiin vuonna 2020 sillä seurauksella, että sadat oppilaat jäivät kokonaan ilman koulupaikkaa.

Vastavirtaan kulkeminen on vaikeaa ja vaarallista

Xiaolu on aiemmin käynyt kristillistä koulua, mutta kristillisen opetuksen realiteetit Kiinassa ovat tehneet siitä hänelle ja hänen perheelleen mahdotonta. ”Kävin vain yhden lukukauden edellistä kristillistä kouluani viime vuonna”, Xiaolu sanoo.

”Lukukausimaksut ovat liian korkeita, koska hallitus ei myönnä niihin tukea, eikä opetuksen tasokaan ole erinomaista. Useimmat opettajat ovat oppilaiden vanhempia. Kuulin, että kyseisen kristillisen koulun toimintaa on aiemmin rajoitettu ja että se on menneisyydessä jouduttu muuttamaan toiseen paikkaan”, Ai-äiti selventää.

Nykyään koulu toimii kaikessa hiljaisuudessa ja oppilaat välttävät herättämästä huomiota koulumatkoillaan. Tunnit pidetään pienessä huoneessa ilman mahdollisuutta mennä välitunneilla ulos. Näiden tekijöiden vuoksi Ai ja muut kiinalaisvanhemmat ovat päättäneet opettaa lapsiaan kotona.

Ratkaisu on riskialtis: se tarkoittaa, ettei lapsilla jatkossa enää ole oikeutta ilmoittautua kansalliseen yliopistojärjestelmään tai osallistua pääsykokeisiin korkeakoulutusta saadakseen.

Christianity Today -lehden mukaan Kiinassa oli noin 18 000 lasta kotiopetuksessa vuonna 2013, mikä on tuorein saatavilla oleva tieto aiheesta. Luku on viime vuosina ollut tasaisessa nousussa, etenkin kotikirkkopiireissä.

Ratkaisu on kuitenkin riskialtis: se tarkoittaa, ettei lapsilla jatkossa enää ole oikeutta ilmoittautua kansalliseen yliopistojärjestelmään tai osallistua pääsykokeisiin korkeakoulutusta saadakseen.

Eivätkä vanhempien vaikeudet tähän jää. Monilla on puutetta korkealaatuisista ja kehittyneistä kurssimateriaaleista, joilla opettaa lapsia.

Vaikeuksista huolimatta lujana uskossa

Xiaolu tiedostaa olevansa erilainen kuin muut lapset, koska on kristitty. Hän ei käy tavallista koulua tai käytä koulupukua, kuten muut yhteisönsä lapset.

”Joskus en tiedä mitä sanoa, kun naapurit kysyvät minulta, miksi en ole koulussa kotikoulujaksojeni aikana”, Xiaolu sanoo. Hän kertoo keksivänsä tekosyitä kotona olemiselleen. ”Sanon, että ’tänään on vapaapäivä’ tai että ’olen kipeä’”, hän kertoo. Näin toimimalla hän suojelee perhettään joutumasta ilmiannetuksi.

Xiaolun ja hänen perheensä onneksi kotiopetus ei ole heikentänyt heidän uskoaan tai sitoutumistaan Jeesuksen seuraamiseen. ”Ulkopuoliselle tämä voi näyttää masentavalta, mutta kristittynä on tavallista kohdata vastustusta ja painetta”, Ai sanoo.

”Rajoituksista huolimatta pysymme lujina Jumalan armosta, ja tämä syventää uskoamme.”

Kristitty kiinalaisäiti Ai

”Toivomme, että lapsemme seuraavat Kristusta pienestä pitäen ja oppivat tuntemaan Jumalan. Rajoituksista huolimatta pysymme lujina Jumalan armosta, ja tämä syventää uskoamme.”

Perhe on kiitollinen siitä, ettei heitä toistaiseksi valvota, ja että heillä on kotiseudullaan tukiverkkoa. ”Voimme kommunikoida kristittyjen perheiden kanssa ja jakaa kamppailumme ja kokemuksemme keskenämme.”

Näinä aikoina lasten uskon vahvistaminen ei ole vanhemmille helppo tehtävä. Mutta nämä haasteet tarjoavat loistavan tilaisuuden muistuttaa vanhempia, että heidän roolinsa on elintärkeä.

Open Doorsin aikomuksena on koulutusten ja materiaalien avulla kehittää heidän kykyään tarjota opastusta ja opettaa lapsiaan elämään Jeesuksen kanssa päivittäin.

Rukoile kristittyjen kiinalaisperheiden puolesta:

  • Rukoile, että kristityt perheet voivat opastaa ja opettaa lapsiaan kristilliseen tapaan elää.
  • Rukoile, että heidän lastensa sydämiin juurtuvat arvot vahvistuvat ja auttavat heitä kohtaamaan kaikenlaisen vainon horjumattomalla uskolla.
  • Rukoile, että Open Doors pystyy tarjoamaan lisäresursseja ja luomaan kontakteja kumppaneihin, jotka voivat tarjota perheille tukea rajoitusten aikoina.

*Nimi muutettu turvallisuussyistä.