Selaa World Watch -listan maita

25. sijalla World Watch -listalla

Keski-Afrikan

Tasavalta

WWL 2020: Sijalla 25, pisteitä 68/100
WWL 2019: Sija 21
WWL 2018: Sija 35

 

Alue: Afrikka

Vainon pääsyyt: islamistinen sorto, etnisten ryhmien väliset ristiriidat, korruptio

Vainon taso: erittäin vakava

Väkiluku: 4,8 miljoonaa 

Kristittyjen määrä: 3,6 miljoonaa 

Pääuskonto: kristinusko

Hallitusmuoto: tasavalta

Johtaja: presidentti Faustin-Archange Touadera

Miksi Keski-Afrikan tasavallassa vainotaan kristittyjä?

Keski-Afrikan tasavalta on elänyt konfliktien keskellä vuodesta 2013 asti. Suurinta osaa maasta hallitsevat aseistetut taisteluryhmät, jotka ovat vastuussa monista ihmisoikeusloukkauksista. Väkivallan julkisesti tuominneita kristittyjä johtajia on uhkailtu, ja kirkkoja on ryöstetty ja poltettu.

Keski-Afrikan pisteet WWL-listauksessa ovat pudonneet hieman väkivallan suhteen. Kristittyjä ahdistaneet aseistetut ryhmät ovat alkaneet taistella myös keskenään, mikä on siirtänyt niiden painopistettä pois kristityistä. Lisäksi näillä ryhmillä on hallinnassaan vain rajattu alue.

Millaista Keski-Afrikan tasavallassa on elää kristittynä?

Kristityistä tuhannet ovat menettäneet niin kotinsa kuin elinkeinonsakin ja joutuneet muuttamaan pakolaisleireille. Useissa tapauksissa heitä vastaan on hyökätty heidän uskonsa vuoksi.

Keski-Afrikan tasavallan kristittyjen ajatuksia:

Kohtaamastaan väkivallasta huolimatta monet Keski-Afrikan tasavallan kristityt jatkavat rohkeasti yhteisöjensä palvelemista.

Veroniquen aviomies, pastori Tokono, sai surmansa ex-Seleka-ryhmän hyökätessä Gambon kaupunkiin maan itäosassa. Veronique lapsineen oli lähtenyt kaupungista muutamaa päivää aikaisemmin jännittyneen tilanteen vuoksi. Kun Open Doorsin työntekijä vieraili Veroniquen luona, hän sanoi: ”Jatkan palvelutehtävässäni entiseen tapaan, vaikka puolisoni onkin poissa. Rukoilen, että kaikkivaltias Jumala antaisi hyökkääjille anteeksi, koska he eivät tiedä, mitä tekevät. Rukoilen myös, että Jumala pelastaisi heidät pahalta tieltään.”

Noin 50-vuotias pastori Zoundji huolehtii 200 hengen seurakunnasta Keski-Afrikan tasavallan suurimmalla maansisäisten pakolaisten (Internally Displaced People, IDP) leirillä. Se sijaitsee Brian kaupungissa maan keskiosassa. Leirillä on noin 30 000 ihmistä, joista valtaosa on kristittyjä.

”Tunnemme olevamme paholaisen ja syvän sinisen meren välissä”,

Zoundji kertoi Open Doorsin työntekijöille. Kristityt joutuvat sopeutumaan rankkaan elämään leirillä, sillä sen ulkopuolella vallitsevat anarkiaa lähenevät olosuhteet; monet kapinallisryhmät ovat solmineet helmikuisen rauhansopimuksen vain nimellisesti ja käyvät taistelua alueen hallinnasta. Niin muslimien kuin animistienkin kapinallisryhmät vastustavat evankeliumin levittämistä. Zoundji kokee olevansa kutsuttu saarnaamaan evankeliumia, maksoi mitä maksoi.

”Teidän neuvonne auttoivat meitä paljon, kun Brian kriisi alkoi. Saimme opetuksestanne voimaa ja rukoilimme, että Jumala auttaisi meitä valmistautumaan kriisiin. ”

”Olen tänään tässä vain Jumalan armosta, en omien voimieni ansiosta. Kiitän Jumalaa siitä, että Hän on suojellut ja pitänyt minusta huolta kaikkien vaikeuksien keskellä. Menemme eteenpäin tietäen, että vain Jumala voi varjella meitä. Jos minun täytyy kuolla, kuolen Sanan varassa.”

Miten Open Doors auttaa Keski-Afrikan tasavallan kristittyjä?

Open Doors on toiminut maassa jo useita vuosia paikallisen kirkon kautta. Vuodesta 2013 lähtien olemme pääasiassa tukeneet kirkkoa kriisissä, joka seurasi radikaalin islamistisen ex-Seleka-ryhmän maaliskuista vallankaappausta. Ohjelmaamme sisältyvät seuraavat osa-alueet:

  • Kirkon valmistautuminen vainoihin: kristittyjä opetetaan kohtaamaan vainot Raamatun periaatteiden mukaan ja kertomaan evankeliumia ei-uskoville.
  • Opetuslapseuskoulutuksen vahvistaminen.
  • Uskovien taloudellinen voimaannuttaminen. Tähän kuuluu opetus Raamatun näkökulmasta talouteen sekä konkreettinen työllistymiseen ja toimeentuloon liittyvä apu.
  • Traumatisoituneiden kristittyjen hoito ja kuntoutus.

Kuinka sinä voit auttaa Keski-Afrikan tasavallan kristittyjä?

Voit auttaa rukoilemalla pakolaisleireillä olevien ihmisten puolesta, joista valtaosa on kristittyjä.

Rukoile, että Herra vaikuttaisi Pyhän Henkensä kautta niin, että vaikeat olosuhteet johtaisivat heidät entistä läheisempään Kristuksen tuntemiseen.

Vaikka väkivallanteot ovatkin hiukan vähentyneet, Keski-Afrikan tasavalta ei ole vielä turvallinen maa. ”Pääkaupungissa Banguissa saattaa olla rauhallista, mutta maan pohjois- ja itäosissa, esimerkiksi Briassa, on monin paikoin yhä levotonta. Rukoile, että rauha saataisiin palautettua koko Keski-Afrikan tasavaltaan ja että valtio ja yhteisö antaisivat meille vapauden saarnata Jumalan Sanaa.”

Levottomilla alueilla kirkon johtajien mieliala on matalalla. He ovat menettäneet kaikki asiakirjansa ja opetusmateriaalinsa ja heidän on vaikea valmistaa saarnoja. Rukoile, että he saisivat riittävästi kirjoja ja voisivat myös rakentua Hengessä. Vain Herralta saamansa lohdun turvin he voivat lohduttaa muita.

Rukoile viisautta hallitukselle sen yrittäessä MINUSCA-operaation (YK:n integroitu vakautusoperaatio Keski-Afrikan tasavallassa) avulla palauttaa auktoriteettiasemansa ja valmistaa tietä rauhaan. MINUSCA nauttii osittain arvostusta, mutta joidenkin operaatiossa mukana olevien muslimimaiden viranomaisia syytetään muslimien suosimisesta. Rukoile Open Doorsin työn puolesta.

Rukoile jatkuvaa varjelusta ja viisautta meille, kun yritämme lievittää veljiemme ja sisariemme kärsimystä Brian kaltaisissa paikoissa.

Rukous Keski-Afrikan tasavallan puolesta

Isä Jumala, ole niiden veljiemme ja siskojemme kanssa, jotka ovat kokeneet järkyttävää väkivaltaa Keski-Afrikan tasavallassa. Suojele ja paranna heitä ja anna heille voimaa antaa anteeksi vainoojilleen. Anna kirkon johtajille viisautta heidän palvelutehtävässään. Lohduta heitä, jotta he voisivat lohduttaa muita. Anna väkivallantekijöiden sydämen muuttua ja vedä heidät luoksesi.

closer
Lisätietoa

2019: Keski-Afrikan tasavalta nousi sijalle 21 sijalta 35.

Keski-Afrikan tasavallan tilanne on edelleen hyvin epävakaa. 80 % maasta on 9-10 aseistetun taisteluryhmän hallinnassa. Ryhmät ovat vastuussa lukemattomista ihmisoikeusloukkauksista.

Konfliktin haasteellisuutta lisää se, että rajanaapureina on muita hauraita maita. Kolme miljoonaa ihmistä tarvitsee apua ja suojaa, mutta maa on yksi vaarallisimmista paikoista avustustyöntekijöille.

Vaikka katolisten, protestanttien ja muslimien johtajat yhteisesti kiistävät konfliktien johtuvan uskonnosta, maassa on jatkuvaa uskonnollista väkivaltaa sekä yksilöitä että yhteisöjä kohtaan. Venäjä toimi elokuussa tuoreimman rauhansopimuksen välittäjänä, mutta mikään ehdotuksista ei toistaiseksi ole johtanut tuloksiin.

Vainoavat tahot

Vaikka Keski-Afrikan tasavallassa kristinusko on valtauskonto, maan koillisosassa elää merkittävä muslimivähemmistö. Vuodesta 2013 lähtien maassa on riehunut sisällissota. Yksi sodan pääosapuolista on sotilaallinen Séléka-ryhmittymä, joka on saanut muslimeja toimimaan tässä syrjäytyneessä maankolkassa. Sélékan sekä nimikristityistä ja animisteista koostuvan anti-Balaka-ryhmittymän välinen konflikti on altistanut kristittyjä vainolle.

Pastorit ja kirkkorakennukset ovat olleet molempien ääriryhmittymien erityisen vainon kohteena. Muslimitaustaiset kristityt kokevat perheittensä ja yhteisöjensä painostusta kristillisen uskonsa tähden. Maan epävakaa tilanne lisää erityisesti kääntyneisiin kohdistuvaa vainoa ja väkivaltaa.

Vainojen ilmeneminen

Sotilaallisten ryhmien aiheuttaman väkivallan ja julmuuksien vuoksi monet kristityt ovat kuolleet, vammautuneet tai joutuneet jättämään kotinsa. Kirkoissa on vaikea pitää tilaisuuksia, koska iskut on kohdennettu pastoreihin ja kirkkorakennuksiin. Väkivaltaa uhmaavia kristittyjä johtajia on uhkailtu, kirkkorakennuksiin on tunkeuduttu ja niitä on poltettu.

Tuhannet kristityt ovat joutuneet jättämään kotinsa ja elantonsa. Monet ovat joutuneet muuttamaan asumaan leireihin. Kristinuskoon kääntyneet joutuvat kaiken lisäksi kärsimään vainoa oman perheensä taholta. Paikallisyhteisö sulkee usein kristinuskoon kääntyneen joukkonsa ulkopuolelle. Kääntynyttä saatetaan uhata väkivallalla ja painostaa häntä kieltämään uskonsa.

Selaa World Watch -listan maita

Liity postituslistalle!

Sähköposteissa rukousaiheita, uutisia ja tiedotteita.

Kiitos, olet liittynyt rukoussähköpostin saajaksi.