Uutiset
27.07.2023

Iranilainen Sahar varustaa naisia muutokseen – ”Iranin naiset ovat löytäneet itsensä”

Vapauduttuaan vankeudesta Sahar perheineen jätti Iranin, sillä häntä uhkasi pitkä vankilatuomio. Nyt perhe asuu eräässä Iranin naapurimaassa. Sahar jatkaa Jumalalle antamansa lupauksen täyttämistä. Hän työskentelee pääasiassa muslimitaustaisten äskettäin kääntyneiden naisten parissa.

Monet naisista ovat vielä vaikeammassa tilanteessa kuin Sahar aikoinaan oli.

”Teen voitavani, kuljen heidän rinnallaan, rukoilen heidän puolestaan, neuvon ja lohdutan heitä”, hän summaa.

Sahar on tällä hetkellä vastuussa seurakuntansa naistyöstä. Hän järjestää rukouskokouksia, antaa neuvontaa ja opettaa Jumalan Sanaa. Viime aikoina Sahar on seurakunnan mediatiimin avustuksella kuvannut ja julkaissut videoita. Tarkoituksena on tavoittaa yhä enemmän ihmisiä evankeliumille.

Kutsuttu palvelemaan

Saharin työn kohteena ovat perheen ja yhteiskunnan hylkäämät tytöt. Hän jakaa ilosanomaa pääasiassa iranilaisille ja afganistanilaisille naisille sekä kasvotusten että internetissä. Naisten uskoontulon jälkeen Sahar jatkaa heidän opetuslapseuttamistaan. Tietysti  on myös henkilöitä, jotka eivät usko, vaikka kuulevatkin evankeliumin.

Sahar pitää yhteyttä, rukoilee ja neuvoo naisia, jotka eivät ota Jeesusta heti vastaan.

”Muistan selvästi, kuinka Jumala kutsui minua ja sanoi, että Hän haluaa käyttää minua kansojen parissa! Vastaukseni oli: ’Jumala, olen vain nainen, kuinka se on mahdollista?’”

Nyt 18 vuoden jälkeen voin katsoa taaksepäin ja nähdä, kuinka Jumala muutti elämäni. Hän käyttää sitä tarkoitustensa ja lupaustensa mukaan. Se, miten Jumala on vaikuttanut minussa, on minulle hyvin tärkeää!”, Sahar kertoo hymy kasvoillaan.

Kysymys ei ole minusta, Saharista, vaan Pyhästä Hengestä minussa.

Sahar

”Muutama päivä sitten havahduin kamppailemaan kielteisten toivottomuuden ajatusten ja huolien kanssa. Olin matkalla seurakuntaan. Yhtäkkiä muistin, missä olen nyt, kuinka Jumala löysi minut ja miten Hän on tehnyt lukemattomia ihmeitä elämässäni.

Muistelin vielä kerran niitä hyviä tekoja, joita Jumala on tehnyt ja tekee parhaillaan elämässäni ja päätin kirjoittaa ne kaikki ylös.

Kirjoittaessaan elämästään ja siitä, kuinka Jumala käyttää häntä toisten ihmisten elämässä, Sahar oivalsi jotain uutta.

Kysymys ei ole minusta, Saharista, vaan Pyhästä Hengestä minussa.”

Eri-ikäisiä naisia luokkahuoneessa pöydän ääressä
”Jumala inspiroi muita naisia seurakunnassani, kaupungissani, maassani ja kauempanakin. Minulle merkitsee paljon, että näen Jumalan käyttävän minua siunatakseen muita”, Sahar sanoo. Kuva Saharin raamatturyhmästä.

Haasteena voimavarat ja traumat

”Kristityillä naisilla ja tytöillä on paljon tarpeita; heillä on tarve tulla kuulluksi, he tarvitsevat rukousta, he tarvitsevat kokea olevansa rakastettuja, he tarvitsevat neuvontaa, opetusta ja resursseja. Haluan tehdä kaiken voitavani. Jumala antoi minulle näyn ja kuljen sitä kohti.

Haasteet ovat kuitenkin väistämättömiä. Olinpaikkani, rajoitukset, vaikeudet sekä äitinä olemisen huolet tekevät elämästä ja palvelutehtävistä paljon raskaampia. Vuosi 2023 on ollut täynnä hengellistä sodankäyntiä, ja minulla on paljon paineita.”

Sahar työskentelee aamusta viiteen iltapäivällä raamatunkäännösprojektissa. Siinä Raamattu käännetään persian kielestä azerin murteelle. Työajan jälkeen hänellä on vielä useita sovittuja tapaamisia.

Kuuntelen iranilaisten ja afganistanilaisten naisten kertomuksia heille arkipäiväisistä tuskan, vainon ja vaikeuksien kokemuksista.

Sahar

”Tapaamiset ovat raskaita: kuuntelen iranilaisten ja afganistanilaisten naisten kertomuksia heille arkipäiväisistä tuskan, vainon ja vaikeuksien kokemuksista. Joskus tämä käy ylivoimaiseksi. Ymmärtääkseni tätä kutsutaan sijaistraumatisoitumiseksi. Jumala kuitenkin auttaa minua palautumaan päivittäin, ja siksi voin jatkaa työtäni.

Toukokuussa paineet olivat muodostuneet ylivoimaisiksi. Olin luovuttamaisillani, joten päätin hakeutua neuvontaan ja pyytää apua. Neuvojani kannustivat minua jättämään kaiken Jumalan käsiin ja antautumaan Hänelle. He myös neuvoivat minua ottamaan lomaa levätäkseni ja virkistyäkseni.

Tumma nainen istuu vaaleassa olohuoneessa
Saharin mukaan elämästä on tullut paljon vaikeampaa Turkin korkean inflaation, maanjäristyksen ja pakolaisaseman vuoksi. Kahden lapsen äitinä lasten tulevaisuuden ajatteleminen tuo lisästressiä.

Mihin Iranin mielenosoitukset vievät?

Saharin mukaan Iranin historiasta voi huomata, että islamilainen hallinto on saanut aikaan suurimman ja syvimmän kielteisen vaikutuksen naisiin.

Hallinto varasti meiltä monia asioita kuten identiteettimme, sosiaalisen asemamme ja rauhamme. Meille jäi monia haavoja yksistään islamin naiskuvan vuoksi. Heidän takiaan naisia ei voitu nähdä eikä kuulla.”

Iranin naisten läheiset ja jopa heidän isänsä taistelevat heidän puolestaan.

Sahar

Jumala on kuitenkin tehnyt kauniisti työtä näissä mielenosoituksissa. Voimme nähdä iranilaisissa naisissa tietoisuutta ja heräämistä enemmän kuin koskaan aiemmin!

Sahar usko, että aiemmat rajoitteet aiheuttivat lopulta uuden toivon ja unelmien kukkaan puhkeamisen.

Niiden pimeiden vuosien jälkeen, jolloin naiset olivat hukassa, he ovat nyt löytäneet itsensä. He taistelevat omasta ja oikeuksiensa puolesta. Heidän rakkaansa ja jopa heidän isänsä taistelevat heidän puolestaan.

Tämä hedelmällinen herätys on Jumalan työn tulosta. Uskon, että kun Jumala aloittaa jotain, Hän myös saattaa sen valmiiksi.