Uutiset
03.05.2019

Intialainen Neelesh menetti pienen poikansa Kristuksen vuoksi

Sarah* on Open Doorsin yhteistyökumppani Intiassa ja tapaa säännöllisesti kristittyjä, jotka kärsivät Kristuksen vuoksi. Hän kertoo, miten työ vainottujen uskovien tukijana on lujittanut hänen omaa uskoaan. ”Tehtäväni on rohkaista heitä – mutta usein käy niin, että he haastavat omaa uskoani ja auttavat minua ymmärtämään Jumalan valtakuntaa ja sen arvoa yhä paremmin”.

Viime kuussa Sarah tapasi OD:n koulutuksessa pastori Neeleshin* ja kertoo nyt tämän tarinan. Neelesh on menettänyt ainoan poikansa, viljelyksensä, työnsä ja talonsa – mutta on pysynyt ja pysyy uskossaan. Hän työskentelee edelleen pastorina, vaikka naapurit ja koko muu pääosin buddhalainen yhteisö ovat häntä vastaan.

Tavatessamme pastori Neelesh tervehtii iloisesti ja esittelee myös tyttärensä. Hän kertoo olleensa vakavasti sairas, mutta palasi kaikkien hämmästykseksi kuoleman porteilta. Kokemus johdatti hänet Kristuksen luo ja hänestä tuli kokopäiväinen evankelista.

Perheestään pastori kertoo näin: ”Minulla on neljä ihanaa lasta, kaikki tyttöjä. He auttavat minua monin tavoin.” Hän vaikenee ja jatkaa sitten murheellisena: ”Minulla oli myös poika. Hänet murhattiin, koska hän kuului kristittyyn perheeseen.”

En osannut sanoa hänelle mitään. Laskin vain käteni hänen käsivarrelleen ja tarjosin vettä.
Hän jatkoi hitaasti. ”Siitä on kymmenen vuotta. Poikani oli 7-vuotias ja koulun buddhalaispojat olivat hakanneet hänet. Kun kuulin siitä, kiiruhdin koululle ja vein hänet sairaalaan. Hän kuoli matkalla. En voinut tehdä mitään.”

Mietin omia lapsiani. Ajatuskin siitä, että joku heistä kuolisi syliini uskoni tähden, on hirveä.
Neeleshin tytär Kamini jatkoi: ”Olin silloin 12-vuotias ja toisessa koulussa. Vanhempani eivät kertoneet veljen kuolemasta. Aina kun tulin kotiin, he sanoivat hänen olevan lisätunneilla. Vasta monen kuukauden kuluttua kuulin asiasta sukulaisiltani. Se oli suuri järkytys!”

”En ymmärtänyt yhtään, miksi näin kävi. Kysyin jatkuvasti isältä, miksi haluamme olla kristittyjä, kun ihmiset vihaavat meitä näin paljon? Isä vastasi vain, että Jeesus on elävä Jumala. Emme voi jättää häntä.”
Neelesh kertoo, että tuo oli pahinta aikaa hänen elämässään. ”Olin aivan hukassa! En pystynyt näkemään Jumalan tarkoitusta tapahtuneessa. Miksi hän antoi viattoman 7-vuotiaan poikani kuolla, kun Hän oli kerran nostanut minut itseni ylös kuolinvuoteelta?”

”Eräänä synkkänä päivänä olin juonut pääni täyteen, ja kun kompuroin kotia kohti, tapasin vanhan pastorini. Hän tuijotti tiukasti silmiini ja kysyi: ’Neelesh, haluatko tavata poikasi?’”
”Suutuin silmittömästi! Kiusaatko sinä minua? Kyllähän sinä tiedät, että hän kuoli jo kauan sitten! Hämmästyksekseni pastori vastasi ystävällisesti: ’Jos juot tuolla tavoin ja jätät Jeesuksen, et koskaan tapaa poikaasi, joka on nyt taivaassa.’ Hänen vastauksensa osui suoraan ytimeen! Se oli totta! Poikani oli kuollessaan vain seitsemän, mutta hän rakasti Jeesusta. Hän lauloi täysin rinnoin virsiä, kun pidin jumalanpalvelusta. Marttyyripoikani on varmasti taivaassa. En koskaan näkisi häntä, jos jättäisin Jeesuksen.”

”Seuraavana yönä sain näyn. Näin poikani leikkimässä kauniissa puutarhassa. Kun menin häntä kohti, hän pysäytti minut ja sanoi: ’Isä, älä tule tänne. Ei ole sinun aikasi. Näethän, että olen täällä onnellinen.’”
Neelesh kertoo saaneensa tuona yönä ylimaallisen rauhan sydämeensä. Hän aloitti uudelleen palvelutyön. ”Oli kuin Jumala olisi elvyttänyt minut kokonaan. Jatkoin täynnä uskoa ja innostusta, ja jatkan edelleen.”
Keskusteluni Neeleshin kanssa muutti ajatukseni kristinuskosta. Olen aina tiennyt, että kaikki on Jumalan käsissä ja että kohtalomme on kärsiä ja selvitä voittajiksi. En kuitenkaan tiennyt, miten vaikeaa se voisi olla. Neelesh näytti minulle surun syvyyden. Näin, että Jumalalla on lääke kaikkein musertavimpiinkin kipuihin, jos alistumme Hänen tahtoonsa ja luotamme Häneen kaiken ainoana lähteenä.

Neelesh kutsuttiin koulutukseen, joka auttaa vainoon valmistautumisessa. ”Olen todella iloinen koulutuksesta. En tiennytkään, että niin monet eri puolilla maailmaa kärsivät ja pysyvät silti vahvoina uskossaan. Juuri sitä tarvitsin.”

Lopuksi Neelesh vielä sanoo: ”Olen tehnyt päätökseni. Elän Kristukselle ja jos Hän tahtoo, kuolen hänen vuokseen. Sillä sen mitä Hänen vuokseen menetän, tulen lopulta saamaan takaisin.”

*nimet muutettu turvallisuussyistä

 

Intia on World Watch List 2019 sijalla 10. Lue lisää.