Uutiset
05.03.2023

Ihmisten kalastajana kaiken aikaa kaikkialla: iranilaisen evankelistan tarina

Lähi-idässä eräs ”ihmisten kalastaja” johdattaa yhä uusia ihmisiä pelastukseen huolimatta evankelioinnin vaarallisuudesta. Hän on Iranista paennut pastori Iman, joka asuu vaimonsa ja kolmen lapsensa kanssa turkkilaisessa merenrantakaupungissa.

Kalastajat nostavat verkkonsa päivän päätteeksi. Aallot liplattavat metallisia veneenkylkiä vasten, ja rannalla kissat yrittävät vohkia kalanpaloja. Oikeat kalat eivät innosta pastoria vaan pikemminkin Raamatun mainitsemat kuvaannolliset ”kalat”:

Mutta Jeesus sanoi hänelle: ”Älä pelkää. Tästä lähtien sinä olet ihmisten kalastaja.” He vetivät veneet maihin ja jättäen kaiken lähtivät seuraamaan Jeesusta.

Luuk. 5:10, 11

Iman sanoo: ”Vielä tänäänkin Jeesus etsii opetuslastensa joukosta ihmisten kalastajia. Koen hänen kutsuneen minut sellaiseksi.”

Huumeriippuvaisesta evankelistaksi

Into evankeliumia kohtaan tihkuu Imanin jokaisesta sanasta. Ei ole vaikeaa kuvitella, kuinka se sai Iranissa monet etsijät kiinnostumaan evankeliumista.

Kun Iman tuli uskoon, hänen perheensä ja ystävänsä näkivät asian kuitenkin aivan toisin: ”Olin vakavasti huumeriippuvainen. Kun sitten tulin uskoon ja aloin kertoa Kristuksesta, ihmiset luulivat minun ottaneen taas huumeita ja mongertavan omiani.”

”Itse asiassa sillä hetkellä, kun annoin elämäni Jeesukselle, tunsin Pyhän Hengen läsnäolon sisälläni. Koin vapautta ja iloa, jotka saivat minut jättämään huumeet siltä seisomalta”, pastori muistelee.

Iman jatkoi työtään taksikuskina, sillä hän tunsi epävarmuutta halustaan kertoa evankeliumia ympärillään oleville ihmisille. Eräänä päivänä tapahtui jotain erityistä.

”Autossani soi ylistysmusiikki, kun otin matkustajan kyytiini”, Iman sanoo.

”Matkustaja kysyi musiikista, ja kerroin hänelle evankeliumin.”

Automatkan aikana matkustaja antoi elämänsä Jeesukselle. ”Se avasi uuden oven sydämessäni. Ymmärsin, että voin kertoa pelastuksen sanomaa ympärilläni oleville ihmisille.”

Mies lyhythihaisessa kauluspaidassa seisoo hämärässä kirkkosalissa ja katsoo kameraan.
Pastori Iman on oppinut, ettei kutsumus kalastajaksi katso paikkaa. ”Olen valmis palvelemaan Herraani, mihin hän minut kutsuukaan”, hän kertoo.

Evankeliointia kaikkialla

Pastori Iman ryhtyi evankelioimaan innolla. Hän löysi kotikirkon ja sai sen kautta Raamattuja ja kristillistä materiaalia jaettavaksi. Hänen työnsä ei loppunut edes silloin, kun hän joutui vankilaan toimintansa vuoksi: ”Kysyin Jumalalta: ‘Mitä haluat minun tekevän täällä?’”

Pian selvisi, että hänen työnsä voisi jatkua, joskin erilaisessa ympäristössä.

Hän meni ja kertoi parantumisestaan muille vangeille, joita alkoi tulla luokseni yksitellen.

Pastori Iman

”Juuri kun olin saapunut vankilaan, joku toi minulle teetä. Hänellä oli kipuja, mutta hänelle ei ollut annettu lääkettä. Rukoilin hänen puolestaan Jeesuksen nimessä, ja samalla hetkellä hän parani. Hän meni ja kertoi tästä muille vangeille, joita alkoi tulla luokseni yksitellen.”

Pastorin vankila-aikana 23 vankia antoi elämänsä Jeesukselle kuultuaan evankeliumin.

”Kun vapauduin vankilasta, lähetin seurakuntamme johtajalle sähköpostin, jossa kerroin vankilassa tekemästäni työstä. Meillä oli tapana aina raportoida jumalanpalveluksista ja julistustyöstä, enkä nähnyt tilannettani poikkeuksena.”

Pakotettu lähtemään

Päästyään vankilasta pastori Iman joutui pakenemaan maasta oman ja perheensä turvallisuuden vuoksi. Se oli hänelle suuri pettymys: ”Lähdin pois kyyneleet silmissäni, sillä tiedän, että satoa on paljon mutta sadonkorjaajia vähän.”

Jumalalla oli kuitenkin uusi yllätys pastori Imanille: hänen työnsä sai jatkua Turkissa. ”Olin yhteyksissä iranilaisiin netin kautta. Tapasin myös paljon lomalla olevia iranilaisia ja kaltaisiani iranilaisia pakolaisia”, pastori kertoo.

”Lisäksi Jumala antoi sydämelleni turkkilaiset ja Turkissa asuvat afganistanilaiset.”

Kalastajan perhe

Pastori Iman johtaa nyt iranilaista seurakuntaa Turkissa. Hänen kolme nuorta aikuista lastaan osallistuvat myös erilaisiin palvelutehtäviin: ”Katsoin eräänä päivänä lapsiani kirkossa: toinen tyttäreni tulkkasi englanniksi, toinen turkiksi, ja seuraavassa jumalanpalveluksessa poikani tulkkaisi afgaaneille. Tulin tästä hyvin iloiseksi.”

Pastori Imanille on selvää, että kalastaja voi olla missä vain ja milloin vain.

”Olen valmis palvelemaan Herraani, mihin hän minut kutsuukaan. Jos kerran tiedämme, että Jeesus etsii opetuslapsia ja työtovereita pelastamaan sieluja, ymmärrämme, että julistamalla ilosanomaa voimme tehdä Herramme iloiseksi. Tämä on ilmestys ja salaisuus. Jos ymmärrämme sen, voimme olla hänen seurassaan joka päivä.”

Open Doors auttaa paikallisten yhteistyökumppaneiden kautta muslimitaustaisia ”ihmisten kalastajia” ja uusia kristittyjä kaikkialla maailmassa tarjoamalla heille opetuslapseuskursseja ja käytännön apua.