Selaa World Watch -listan maita

31. sijalla World Watch -listalla

Bangladesh

WWL 2021: Sijalla 31, pisteitä 67/100
WWL 2020: Sija 38
WWL 2019: Sija 48
WWL 2018:
Sija 41
WWL 2017: Sija 26
WWL 2016: Sija 35

 

Alue: Aasia

Vainon pääsyyt: islamilainen sorto, etninen vihamielisyys, hallinnon itsevaltainen vainoharhaisuus, uskonnollinen kansallismielisyys

Vainon taso: erittäin vakava

Väkiluku: 168,1 miljoonaa

Kristittyjen määrä: 887 000 

Pääuskonto: islam

Hallitusmuoto: tasavalta

Johtaja: pääministeri Sheikh Hasina

Miksi Bangladeshissa vainotaan kristittyjä?

Hallitus ponnistelee hillitäkseen radikaali-islamististen joukkojen kasvavaa voimaa, joka kasvattaa yleistä turvattomuutta. Viime aikoihin asti Bangladesh on onnistunut pitämään kurissa radikalismin, joka kiusaa muissa osissa maailmaa. Tilanne on muuttumassa.

Kristityt ovat pieni vähemmistö, ja heistä etnisiin vähemmistöihin kuuluvat ovat kaksin verroin haavoittuvassa asemassa.

Kristityiksi kääntyneet kohtaavat nopeasti painostusta joko radikaali-islamistisilta joukoilta tai naapuruston islamistisesta kulttuurista. He kohtaavat paljon väkivaltaa. Kirkot ja kaikki vähemmistöuskonnot pyrkivät pysymään erossa politiikasta.

Miksi Bangladeshin listaussijoitus on muuttunut?

Vuoden 2021 seurantajaksolla vaino on lisääntynyt 3,7 pistettä. Se on lisääntynyt kolmella eri osa-alueella.

Kolmannes pisteistä tulee väkivallasta: kristitty äiti tyttärineen on surmattu, ja Myanmarista tulevien rohingya-pakolaisten joukossa olevat kristityt ovat joutuneet leireissään väkivaltaisten hyökkäysten kohteiksi. Hyökkääjinä ovat olleet sekä toiset pakolaiset että kapinallisryhmät, kuten ARSA (Arakan Rohingya Salvation Army).

Yhtenä syynä pisteiden lisääntymiseen on myös parantunut tiedonsaanti heimoalueilta. Pääsyä alueille on rajattu, mutta WWL 2021:n seurantajaksolla alueen kristityistä saatiin aikaisempaa enemmän raportteja.

Kirkon elämää koskevan vainon todettiin lisääntyneen 1,2 pisteellä. Kaikilla muilla elämänalueilla vaino on hiukan lisääntynyt, mikä johti listan kokonaispisteiden viimeisen kolmanneksen kasvuun.

Erilaisten käännynnäisryhmien lisäksi koko kristitty vähemmistö kohtaa jatkuvasti syrjintää, laiminlyöntejä ja väkivaltaa.

Millaista Bangladeshissa on elää kristittynä?

Kristityt käännynnäiset kokoontuvat usein pienissä kotikirkoissa tai salaisissa ryhmissä hyökkäysten pelon tähden.
Islamista, hindulaisuudesta, buddhalaisuudesta tai erilaisista etnisistä tai heimoryhmistä kristinuskoon kääntyneet kokevat kaikkein vakavinta vainoa.

Muslimienemmistön parissa toimivat evankeliset kirkot, joista monet kuuluvat helluntailiikkeeseen, kokevat vainoa, mutta myös historiallisia kirkkoja, kuten roomalaiskatolista kirkkoa, vastaan tehdään lisääntyviä hyökkäyksiä ja tappouhkauksia.

Heimotaustaiset kristityt, esimerkiksi santaalit, kokevat painetta sekä etnisistä että uskonnollisista syistä, ja taistelevat maanriistoyrityksiä ja väkivaltaa vastaan. Samoin Myanmarista Bangladeshiin paenneet rohingya-muslimit kohtaavat ahdistelua ja kovaa painetta yhteisönsä taholta.

Tositarina

Koulutus auttaa Philipiä antamaan lääketieteellistä hoitoa ja evankeliumia buddhistinaapureilleen.

Philip näki eristyneen heimoyhteisönsä jäsenten kuolevan, koska heillä ei ollut pääsyä lääketieteellisen hoidon piiriin. Philip rukoili ja pyysi Jumalaa puuttumaan asiaan. Hän sanoo: ”En koskaan ajatellut, että Jumala avaisi oven minun kauttani!” Open Doors tuki Philipiä lääketieteellisen koulutuksen saamisessa. Sen jälkeen Philip voi tarjota sekä ruumiin että sielun lääkettä niin veljilleen ja sisarilleen kuin buddhalaisille naapureilleen.

Kuinka Open Doors auttaa Bangladeshin kristittyjä?

Bangladesh perustettiin sekulaariksi valtioksi, ja sekulaarisuus on kirjattu jopa valtion perustuslakiin. Silti se samaan aikaan ilmoittaa, että islam on valtion uskonto, ja muslimit ovat sekä poliittisissa että yhteiskunnallisissa johtoasemissa. Siksi Open Doors auttaa vahvistamaan kirkkoa elämään islamin alla.

Työmme keskittyy seuraaville aloille:

 

  • Opetuslapseuskoulutus ja kristittyjen varustaminen, jotta he tietäisivät, kuinka vastata raamatullisesti vainoihin ja olla kuuliaisia Jumalalle, erityisesti lähetyskäskylle.
  • Tarjoamme paikalliskielisiä Raamattuja ja muuta kristillistä kirjallisuutta.
  • Tarjoamme apua lukutaitotyössä ja sosio-ekonomisessa voimistamisessa.
  • Tarjoamme ensiapua vainon uhreille.

Bangladeshilaisten kristittyjen ajatuksia

Habibullah:
”Eräänä aamun monta ihmistä tuli sisarusten kanssa talooni ja pyysivät minua hylkäämään kristinuskon tai lähtemään kylästä välittömästi. Muuten he tappaisivat minut. Lähdin kylästä, mutten kieltänyt uskoani Jeesukseen Kristukseen. Nyt julistan uskoani avoimesti ja sanon, että olen kristitty.”

Poren Chakma:
”Kohtaamme paljon vainoa perheemme ja yhteisömme taholta. Rakensimme pienen talon, jossa voimme ylistää Jumalaa, mutta yhteisö kielsi ylistyksen ja kaiken kristillisen toiminnan. He sanoivat, etteivät hyväksy kristittyjä kylässään eivätkä salli kristittyjen rakentaa kirkkoja. Silloin muistin anteeksiantamista käsittelevän luennon “Seiso lujana myrskyn läpi” -seminaarista. Pysyin lujana uskossani. Sen jälkeen rauhoituin ja rukoilin heidän puolestaan.”

Kakon, Ananna-opetuslapseuskoulutuksen osanottaja:
”Aiemmin en tiennyt, kuinka Raamatun jakeita voisi löytää ja lukea. Mutta nyt osaa, sillä se opetettiin minulle Open Doorsin koulutuksessa.”

closer
Lisätietoa

Vainoavat tahot

Bangladeshissa kristittyjä uhkaa ääri-islam. Kääntyneiden kristittyjen määrän kasvaessa paikalliset uskonnolliset johtajat ja perheet painostavat kristittyjä entistä voimakkaammin.

Kaikkialla maassa, mutta erityisesti maaseudulla, asetetaan fatwa-kuolemantuomioita ja vaaditaan islamilaisen sharia-lain virallistamista sen osoittamiseksi, että maa kuuluu ”Islamin Taloon”. Paikalliset viranomaiset ja turvallisuusjoukot toteuttavat lisääntyvästi erilaisia rajoitteita kristittyjen ryhmiä vastaan.

Vainon ilmeneminen

Bangladeshissä vaino kohdistuu erityisesti muslimi-, hindu- tai heimotaustasta kristityksi kääntyneisiin. He kokoontuvat hyökkäysten pelosta usein pieninä kotiseurakuntina tai salaisina ryhminä. Muslimienemmistön keskuudessa toimivat seurakunnat, joista monet ovat helluntailaisia, kokevat vainoa. Myös perinteisiin kirkkoihin, kuten roomalaiskatolisiin, kohdistuu kuitenkin yhä enemmän hyökkäyksiä ja tappouhkauksia.

Vähemmistöheimot, kuten santaalit, ovat erityisen haavoittuvia, koska niiden kristityt jäsenet kuuluvat sekä etniseen että uskonnolliseen vähemmistöön, ja heihin vaikuttavat maanomistusriidat ja suorat väkivaltaiset hyökkäykset.

Selaa World Watch -listan maita

Uutisia ja artikkeleita

Liity postituslistalle!

Sähköposteissa rukousaiheita, uutisia ja tiedotteita.

Kiitos, olet liittynyt rukoussähköpostin saajaksi.