Kun Israelin kansa oli vaarassa, Raamatun kuningatar Ester paastosi ja meni kuninkaan eteen puhumaan kansansa puolesta. Nykyäänkin Jumala asettaa ”estereitä” työhönsä sinne, missä heitä tarvitaan. Eräs heistä on bruneilainen Joyce. Bruneissa jatkuvasti kovenevat säädökset tukehduttavat kirkkoa hitaasti, mutta Joyce tekee kaikkensa kristittyjen lasten koulutuksen eteen.

Vajaa viisikymppinen Joyce on 1800-luvun lähetystyöntekijän jälkeläinen viidennessä polvessa. Hänen esi-isänsä omisti elämänsä Kaakkois-Aasian malaijien evankeliointiin koulutuksen avulla. Joycen elämäntarina on hyvin samanlainen. Hän johtaa yhtä Brunein harvoista kristillisistä kouluista. Joycen kestävyyttä kristillisten arvojen puolustajana on jatkuvasti koeteltu, sillä Brunei on tiukan yksinvaltainen muslimivaltio.

Joyce kertoo: ”Nuoruudessani halusin lakimieheksi ja hankin tutkinnon oikeustieteestä. Introverttina kuitenkin huomasin vapisevani aina, kun minun piti esittää asiani yleisön edessä.” Niinpä hän päättikin, ettei lakimiehen työ ole hänen heiniään, ja siirtyi opetusalalle. Lapsirakkaana hän sai työn lähetyskoulusta. Tuosta hetkestä on nyt 22 vuotta.

Joyce valittiin koulun varajohtajaksi 14 vuoden työuran jälkeen ja lopulta, vuonna 2007, hänestä tuli koulun rehtori. Koulussa on tällä hetkellä 30 opettajaa ja yli 1500 oppilasta. Koulun korkeatasoinen opetus on niin tunnettua, että jopa sulttaanin vanhin poika, kruununperijä, kävi koulua siellä.

Anglikaanikirkko perusti koulun 1960-luvulla. Koulu seuraa kansallista opetussuunnitelmaa, mutta opettaa edelleen kristillisiä arvoja, kuten kunnioitusta, tottelevaisuutta ja periksiantamattomuutta. Tämä täytyy kuitenkin tehdä hienovaraisesti. ”Suurin osa oppilaista ei ole kristittyjä”, Joyce selittää. ”Useimmat ovat buddhalaisia tai vapaa-ajattelijoita, jotkut muslimeita.” Hiljattain voimaan tulleen sharia-lain mukaan ei-muslimit eivät saa todistaa uskostaan muslimeille tai uskonnottomille. Lain rikkomisesta voi seurata suuri sakko tai viisi vuotta vankeutta.

Opetusministeriö on yrittänyt saada koulun opettamaan islamia oppilaille. Koulu kuitenkin vastustaa kristillisiin juuriinsa vedoten. Harvat koulut pysyttelevät enää uskollisina periaatteilleen. Eräs toinen kristillinen koulu on antanut rakentaa moskeijan alueellensa. Joyce ei lähetystyöntekijöiden perillisenä voi kuitenkaan antaa periksi. ”Haluan, että kristityt lapset saavat vahvan perustan uskolleen, ja että ne, jotka eivät vielä tunne Jeesusta, kohtaisivat hänet meidän kauttamme.”
Hänen rohkeudellaan on kuitenkin hintansa. Hallitus ei pidä Joycesta ja yrittää jatkuvasti tehdä hänen elämästään hankalaa. Esimerkiksi koulun pysäköintialue on liian pieni lapsiaan tuovien ja hakevien vanhempien autoille, mistä seuraa kova ruuhka. Pysäköintialueen laajentamissuunnitelmat on jatkuvasti torjuttu. Hallitus antaisi kuitenkin laajennusluvan yhdellä ehdolla: koulun pitäisi katkaista siteet perustajakirkkoonsa. Hallitus näyttää olevan tietoinen siitä, miten suuresti kristillisten arvojen opettaminen lapsille voi vaikuttaa.

Joycea myös tarkkaillaan jatkuvasti. Brunei on piskuinen, vain 420 000 asukkaan valtio, joten valvonta on helppoa. Kerran Joyce osallistui aterialle muslimien kanssa, jossa hän lausui ruokarukouksen. Seuraavana päivänä hallituksen virkamies tuli antamaan hänelle varoituksen ja kiellon rukoilla enää tapaamisissa.

Joyce sanoo: ”Olisin voinut lähteä maasta, kuten monet bruneilaiset, mutta koen, että Jumala on kutsunut minut olemaan tämän sukupolven Ester.” Eräs koulun opettajista kertoo: ”Me emme ole joutuneet kokemaan paljoa painostusta, koska koulun johto Joyce etunenässä on ottanut vastaan pahimmat iskut. He ovat kuin sateenvarjo, joka suojelee meitä, henkilökuntaa ja oppilaita.”
____
Joyce siirtyi uusiin tehtäviin vuoden 2018 alusta. Rukoilemme viisautta ja kestävyyttä koulun nykyiselle johdolle. Rukoilemme, että he saisivat voimaa pitää yllä kristillisiä arvoja koulussa.

*Nimi muutettu turvallisuussyistä.

 

Liity postituslistalle!

Sähköposteissa rukousaiheita, uutisia ja tiedotteita.

Kiitos, olet liittynyt rukoussähköpostin saajaksi.