Lehdet
14.06.2017

Buddhalainen nationalismi nousussa

Buddhalaisuus on saanut valtamediassa rauhaa ja sopusointua etsivän uskonnon maineen. Tämä ei kuitenkaan ole koko totuus – oli sen julkituominen kuinka epätrendikästä tahansa. Esimerkiksi Myanmarissa, Sri Lankassa, Laosissa ja Bhutanissa buddhalaiset tekevät muslimien, kristittyjen, eri etnisten ryhmien ja muiden vähemmistöjen elämän yhä vaikeammaksi. Kasvavan paineen takana ovat usein munkit tai muut buddhalaiset hengelliset auktoriteetit.

Rauha ja harmonia julkisuuskuvana, paljon muutakin taustalla

Time-lehti julkaisi vuonna 2013 artikkelin myanmarilaisesta munkista Ashin Wirathusta, jota kutsuttiin lehdessä buddhalaisen terrorismin kasvoksi.

Wirathu on Myanmarin nationalistisen 969-liikkeen johtaja, ja hän kehottaa buddhalaista Bamar-heimoa ”uhraamaan itsensä” uskontonsa puolesta. Wirathun mukaan buddhalaisilla on oikeus puolustaa myös väkivalloin historiallisia kansallisia alueitaan.

Myös Sri Lankassa, Laosissa ja Bhutanissa buddhalaisuus on vahvasti sidoksissa kansalliseen identiteettiin, mikä heikentää vähemmistöjen asemaa. Buddhalainen Sinhala-väestö soti Sri Lankassa vuosina 1983-2009 hindulaisia Tamileita vastaan ottaakseen maassa valta-aseman ja saavuttikin lopulta päämääränsä. Maa on edelleen erittäin nationalistinen, ja buddhalaisuuus on käytännössä ainoa uskonto, jota yhteiskunnassa voi harjoittaa vapaasti.

”Maan väestöstä noin 69 % on buddhalaisia. Hallitus on sidottu ylläpitämään hyviä suhteita buddhalaisenemmistöön, sillä muuten he eivät selviytyisi”, toteaa Sri Lankan evankelisen allianssin (NCEASL) lähetysjohtaja Mahesh Del Mel.

Bhutanissa perustuslaki lupaa uskonnonvapautta, mutta buddhalaisuus kulkee käsi kädessä hallinnon ja muiden yhteiskunnan johtotehtävien kanssa. Vuonna 2011 Bhutanin hallitus hyväksyi lain, joka tekee lähetystyön ja käännyttämisen yrittämisen laittomaksi. Kristityiksi tulleet bhutanilaiset ovat vaarassa menettää kansalaisuutensa.

Kirkkoa kivitetty

Srilankalainen pastori Nimal heräsi eräänä aamuna siihen, että yli 40 kyläläistä ympäröi hänen kirkkona toimivaa kotiaan. Väkijoukko heitti kiviä rakennusta kohti ja käski kristittyä perhettä poistumaan alueelta. Lopulta väkijoukko oli yli kaksinkertaistunut, ja mukana oli myös poliiseja ja buddhalaisia munkkeja.

Nimal onnistui pakenemaan perheensä kanssa, mutta on todistajanlausuntojen nojalla syytettynä luvattomasta uskonnollisesta toiminnasta. Asia on edelleen vireillä Sri Lankan oikeusistuimessa. Pastori Nimal toteaa vastustuksesta huolimatta: ”Kirkon johtaminen väkivallan uhan alla ei ole sitä, mistä olen unelmoinut. Täällä Jumala kuitenkin haluaa minua käyttää.”

Asuinpaikkaa vailla

Laosissa kylän viranomaiset pidättivät Nung-nimisen kristityn uskonsa vuoksi. Nungin todelliset ongelmat alkoivat hänen vapauduttuaan: Hän ei löydä mistään asuinpaikkaa. Nung on hakenut asuinlupaa jo 22 kylästä, ja hänen hakemuksensa on hylätty yhtä monesti. ”Jo 22 kielteistä vastausta vuoden aikana. En saa lupaa asua missään.” Syy on yleensä sama: ”Emme halua toisenuskoista asumaan kanssamme.”

Nung on menettänyt maansa ja omaisuutensa. Tästä huolimatta hän iloitsee: ”Olen asuinpaikkaa etsiessäni käynyt useammassa kuin kahdessakymmenessä kylässä etsimässä kotia ja kertomassa uskostani Jeesukseen, joten minulla on rauha sydämessäni.” Nung asuu tällä hetkellä toisen kristityn talossa, mutta etsii edelleen omaa kotia.

Anteeksianto voittaa

Tieto tapahtuvista muutoksista leviää Kaakkois- ja Etelä-Aasian kirkoissa monin tavoin. Jotkut kristityt jakavat tietoa aktiivisesti toisilleen. Joissakin seurakunnissa taas on järjestetty seminaareja, joissa puhutaan väkivallan ja syrjinnän vaikutuksista.
Monet väkivaltaisuuksien ja kaltoinkohtelun uhan alla elävät kristityt tekevät kiristyvästä ilmapiiristä huolimatta juuri niin kuin ovat tähänkin asti tehneet – he etsivät Jumalan tahtoa ja anteeksiantamusta turvaten Jeesuksen nimeen.

Srilankalaisen pastorin vaimo Ramani toteaa: “Haluan sanoa kaikille vainoa kohtaaville pastoreille ja pastoreiden vaimoille, että vaino vahvistaa kirkkoasi. Mitä vihollinen käyttää pahaan, sitä Jumala käyttää hyvään. Aina kun suljen silmäni ja rukoilen, näen Jeesuksen naulittuna ristiin. Hänkin oli vainottu. Koska olemme Jeesuksen seuraajia, meitäkin vainotaan.”

* Useita nimiä on muutettu turvallisuussyistä