Uutiset
21.10.2024

”Nyt minulla on oma Raamattu”: 150 nuorelle Jumalan Sana Nigerissä

Raamatun hankkiminen on Nigerissä hankalaa, sillä muslimienemmistöisessä maassa kirjakaupat eivät niitä juuri myy. Open Doors toimitti hiljattain nigeriläisnuorille Raamattuja, joita he voivat nyt lukea omalla kielellään tai ranskaksi.

Kuvittele, miltä tuntuu varttua ilman Raamattua. Miltä tuntuisi, jos kotona ei voisi lukea Jumalan Sanaa?

”Aina saarnaajan antaessa Raamatun jakeita luettavaksi saarnan aikana, minun on täytynyt vain kuunnella, koska minulla ei ole ollut Raamattua, jota lukea”, kertoo nigeriläisnuori Salisu.

”Minun on täytynyt vain kuunnella, koska minulla ei ole ollut Raamattua, jota lukea.”

Salisu, nigeriläisnuori

Saamamme tuen avulla Open Doorsin paikalliset kirkon yhteistyökumppanit kykenivät ojentamaan Raamatun 150 nuorelle Nigerissä. Nyt 85 nuorella miehellä ja 65 nuorella naisella viidessä kylässä on oma Raamattu, jota he voivat lukea omalla hausan kielellään tai ranskaksi.

”Nyt, Jumalan armosta, minulla on oma Pyhä Raamattu. Voin lukea sitä kirkossa, kotona, töissä ja jopa matkustaessani”, Salisu iloitsee.

Raamattupula vaikuttaa nuoriin

Länsiafrikkalaisesssa Nigerin valtiossa on vaikea löytää Raamattua kirjakaupasta. Muslimienemmistöisessä maassa suurin osa kirjakaupoista on muslimien omistuksessa, ja heidän mielestään Raamattujen myyminen on muslimilta kielletty.

Raamattuja voi löytää kourallisesta kirjakauppoja, jotka kuuluvat kristityille Niameyn, Dosson, Maradin ja Zinderin kaupungeissa, mutta suurimmalla osalla kristityistä ei ole varaa ostaa sitä. 

Paikalliset yhteistyökumppanimme kertovat meille, että kristinusko leviää Nigerin eteläosissa, erityisesti nuorten keskuudessa, mutta pula Raamatuista vaikuttaa heihin.

Monet nuoret ja vastikään kääntyneet kristityt asuvat muslimienemmistöisissä yhteisöissä. Vanhemmat ottavat usein pois Raamatun muslimiperheissä asuvilta nuorilta kristinuskoon kääntyneiltä, jotka ovat olleet tarpeeksi onnekkaita saadakseen käsiinsä Jumalan Sanan. Uuden Raamatun ostamiseen on vaikea löytää rahaa.

Nuoret kertoivat kiitollisuudestaan

Salisu sanoo: ”Hyvin paljon kiitoksia näistä Raamatuista, joita jaoitte meille. Jumala siunatkoon tätä työtä ja niitä, jotka ovat antaneet varojaan vainottujen uskovien palvelemiseen.”

”Me todellakin kiitämme Jumalaa, me tarvitsemme Raamattuja. Olemme onnellisia näistä Raamatuista, me saimme ne oikeaan aikaan. Vaikka saimme nämä Raamatut, me tarvitsemme yhä enemmän, koska meitä on paljon”, toteaa nuori mies nimeltä Filibus.

”Vaikka saimme nämä Raamatut, me tarvitsemme yhä enemmän, koska meitä on paljon.”

Filibus, nigeriläinen nuori mies

”Tänä päivänä minulla on Raamattu kädessäni ja se on omani, minun omaisuuttani. Kiitän Jumalaa siitä, että Hän on kaiken antaja ja rukoilen Jumalan siunausta veljille ja siskoille, jotka tukivat meitä antamalla meille nämä Raamatut”, kiittelee Alisabatu.

Open Doors on kiitollinen siitä, että tukijamme seisovat näiden nuorten uskovien rinnalla ja varmistavat, että he saavat käsiinsä Jumalan Sanan.

Rukoile:

  • Rukoile jatkuvasti kristittyjen nuorten ja vasta kääntyneiden puolesta Nigerissä. Pyydä, että Jumala vahvistaa heidän uskoaan ja että Hän antaa heille rohkeutta pysyä jatkuvasti kristillisessä uskossaan huolimatta paineesta tai torjunnasta, joka heihin kohdistuu heidän perheittensä ja yhteisönsä taholta.
  • Rukoile, että Jumala antaa heille Jumalan Sanan nälän ja janon ja syventää heidän ymmärrystään Raamatusta.
  • Rukoile, että Jumala toimii väkevästi näiden uusien Raamattujen kautta, jotta Nigerin nuoret kasvavat tullakseen väkeviksi kirkon johtajiksi omassa maassaan.