Lehdet
30.08.2023

Vaarallinen usko 2/8 – Kun Herra katoaa

”Vaarallinen usko” on uusi opetussarja suositun, samannimisen verkkokurssimme pohjalta! Tällä kertaa pohdimme kiinalaisen Mabel-tädin tarinaa. Lue ensin raamatunkohta ja tämä tausta-artikkeli, katso video-opetus ja tee oivalluksia pohdintakysymysten äärellä.

Lue Raamatusta: (raamattu.fi) Apostolien teot 1:1–11

Katso video-opetus: (youtube.com) Vaarallinen usko – Jakso 2

Apostolien tekojen alussa Jeesus antaa opetuslapsilleen erittäin haastavan tehtävän: levittää evankeliumi maailman ääriin. Sitten hän vain katoaa, kuin tyhjään. Se ei kuitenkaan merkinnyt hylkäämistä. Se oli osa suunnitelmaa. Se oli Jeesuksen tapa sanoa: ”Nyt te teette niitä mahdottomia asioita, joita minä tein.”

Tällä kertaa tapaamme video-opetuksessa Mabel-tädin, kiinalaisen kristityn, jota vainottiin vuosikymmeniä. Hän koki olevansa täysin yksin, mutta hän tuli näkemään Jumalan tarkoituksen kaikessa. Mabel halusi Herran ilmestyvän hänelle fyysisessä muodossa, mutta niin ei tapahtunut. Hän uskoi, ettei se ollut hylkäämistä vaan anteliaisuutta: ”Vaikutti siltä, että hän katosi, mutta hän teki niin vain antaakseen minulle tilan toteuttaa mahdottoman… kestää hänen voimansa avulla.”

Opetuksessa todetaan Jeesuksen menneen taivaaseen antaakseen meille tilan olla hänen työssään meidän tavallamme. Niinpä Jumala ottaa käyttöönsä jopa epäonnistumisemme, epäilyksemme ja kamppailumme jakaakseen voimaansa kaikkialla, missä olemme.

Aika ja paikka: Jerusalem vuonna 33 jKr.

  • Ylösnousemustaan seuranneina 40 päivänä Jeesus ilmestyi usein opetuslapsilleen: apostoleille, perheenjäsenilleen ja monille muille seuraajilleen. (Paavalilla on heistä lista jakeissa 1. Kor. 15:3–8.)
  • Tässä tapahtumat sijoittuvat Öljymäelle, Jerusalemin itäpuolelle.
  • Luukas kertoo Kristuksen taivaaseenastumisesta myös evankeliuminsa lopussa.

Pohdittavaksi:

  • Miten ajattelet Jumalan voiman näkyvän epäonnistumisissa, epäilyksissä ja kamppailuissa?
  • Oletko tilanteessa, jossa Herra antaa sinulle tilaa tehdä jotain, mikä vaikuttaa mahdottomalta?

”Ja pilvi vei hänet heidän näkyvistään.”

Ap. t. 1:9