Uutiset
31.01.2023

Selittämätöntä iloa vainon keskellä – intialainen tarina kestävyydestä

“Elämä on ollut haastavaa siitä lähtien, kun otin Kristuksen vastaan. Koen kuitenkin selittämättömän suurta iloa, kun ajattelen kaikkia niitä haasteita, joiden läpi Jumala on meidät johdattanut”, kertoo Krishna, 40-vuotias intialainen pappi.

Krishna asuu vaimonsa Ashan* ja lastensa kanssa Etelä-Intiassa. Hänellä on hindutausta, ja Jeesuksesta hän kuuli ensi kertaa kavereiltaan korkeakouluikäisenä. Hän kävi heidän kanssaan jumalanpalveluksissa ja alkoi lopulta itsekin uskoa Jeesukseen.

Kun Jumala kutsui Krishnaa palvelukseensa, hän irtisanoutui työstään ja aloitti palvelutyön. Työn ansiosta syntyi hyvin nopeasti kasvava seurakunta.

Samalla alkoi kuitenkin voimakas vastustus.

Muutama kristinuskon vastustaja hyökkäsi seurakunnan kimppuun, ahdisteli ja hakkasi uskovia. Se hajotti seurakuntaa, eikä osa seurakuntalaisista enää suostunut tulemaan kirkkoon.

Tumma kauluspaitainen mies istuu kaukana kamerasta valtavan trooppisen puun alla vaatimattoman talon edustalla.
Open Doorsin yhteistyökumppanit tukivat ja rohkaisivat pariskuntaa myös läpi koronapandemian. Pandemian aikana monia intialaiskristittyjä syrjittiin valtion hätäavussa.

Hyökkäys kirkkoon

Eräänä sunnuntaina kesken jumalanpalveluksen kirkkoon tunkeutui joukko kristinuskon vastustajia. He haukkuivat Krishnaa kovin sanoin ja veivät hänet ulos hartioista kiinni pidellen. Yli sata ihmistä oli kokoontunut kirkon eteen syyttämään Krishnaa ihmisten käännyttämisestä.

Krishna kertoo: “Se oli erittäin vaikeaa aikaa perheelleni. Kirkkoon tunkeutuneet vastustajat syyttivät meitä ihmisten ja perheiden käännyttämisestä. He kävivät minuun käsiksi ja alkoivat hakata ja potkia minua. Sitten he raahasivat minut alas portaita, heittivät minut kadulle ja parjasivat kovin sanoin. Sain vammoja joka puolelle kehoa ja minuun koski.”

Aishan juostessa auttamaan miestään yksi vastustajista hyökkäsi.

“Vaikka koin valtavaa kipua, olin huolissani vain vaimoni ja lasteni puolesta. En halunnut heidän kärsivän. Kipuni kuitenkin syveni nähdessäni, kuinka vaimoani potkittiin, kun hän yritti tulla auttamaan minua. Murruin, kun näin lasteni itkevän avuttomina vieressä.” 

Ashan juostessa auttamaan miestään yksi vastustajista hyökkäsi hänen kimppuunsa, painoi hänet seinää vasten ja potki häntä.

Asha näyttää vammojaan ja kertoo kivun täyttämällä äänellä: “Jonkin aikaa ennen hyökkäystä olin ollut leikkauksessa. Tikattu haava vatsani alueella ei ollut vielä parantunut. Kun pahoinpitelijä paiskoi minua ja potki lähelle leikkauskohtaa, se alkoi välittömästi vuotaa verta, ja minut valtasi hirvittävä kipu.”

”Nähdessäni lastemme itkevän ja huutavan äitiä ja isää pakotin itseni unohtamaan kipuni ja auttamaan lapsiani ja miestäni.”

Kauluspaitainen mies ja sariin pukeutunut nainen istuvat penkillä puun alla. Kuva on otettu ylhäältä päin puun rungon vierestä.
”Uskomme, että Kristus elää meissä, ja siitä olemme saaneet voimaa kestää vastustusta. Kristus yksin on meidän Pelastajamme”, Krishna ja Asha julistavat.

Kristus on läsnä

Krishnan ja Ashan apuun tuli uskovia, jotka veivät heidät sairaalaan. Krishnan ollessa sairaalassa häntä vastaan nostettiin syyte tekaistuin perustein. Hänen väitettiin pakkokäännyttäneen ihmisiä kristinuskoon.

Myöhemmin vastustajat uhkailivat Krishnaa sanoen, että hänen tulisi muuttaa pois paikkakunnalta tai seuraukset olisivat ankarat.

Silloin muistin, mitä Raamatussa sanotaan: ‘Minut on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu.’”

Krishna

Yksi poliiseista tuki Krishnaa ja varoitti hyökkääjiä. Hän auttoi Krishnaa tekemään valituksen näiden toiminnasta. Silti Krishnaa ja hänen perhettään uhkaillaan ja häiritään edelleen. 

Vainon ja vihan keskellä Krishna sanoo: ”Kun minua ja vaimoani hakattiin ja koko perhettä uhkailtiin, pohdin, miksi joudumme kokemaan näin paljon vaikeuksia, vaikka palvelen Jumalaa uskollisesti.”

Silloin muistin, mitä Raamatussa sanotaan: ‘Minut on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu.  Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa. Sen elämän, jota tässä ruumiissani vielä elän, elän uskoen Jumalan Poikaan, joka rakasti minua ja antoi henkensä puolestani.’”

Palvelutyö alkaa uudelleen

Kun Krishna ja Asha joutuivat sairaalaan, Open Doorsin yhteistyökumppanit kuulivat heidän tilanteestaan. He pääsivät sairaalaan tapaamaan pariskuntaa ja päättivät, että järjestö auttaisi heitä sairaanhoitokulujen maksamisessa. 

Vainoista huolimatta Krishna ja Asha pysyivät vahvoina. Rukouksen ja sisun voimalla he aloittivat palvelutyönsä uudelleen.

Open Doorsin yhteistyökumppanit auttoivat Krishnaa ja Ashaa hankkimaan myös kopio- ja laminointikoneen, jonka ansiosta he pystyvät ansaitsemaan rahaa ja elättämään näin itsensä. He ovat myös osallistuneet Open Doorsin koulutuksiin ja työpajoihin.

Nykyään Krishna huolehtii seurakunnan toiminnasta ja liike on Ashan vastuulla. He eivät koskaan ohita mahdollisuutta kertoa Jumalan varjeluksesta ja johdatuksesta.

*Nimet muutettu turvallisuusyistä.

Kuuntele podcast