Lehdet, Uutiset
29.04.2024

Pääkirjoitus: Herätys ja vaino kulkevat käsi kädessä

Intiassa käydään vuoden 2024 aikana maailman suurimmat demokraattiset vaalit. Yli 1,4 miljardia ihmistä äänestää maailman väkirikkaimmassa valtiossa – ainakin teoriassa. Käytännössä Intian vaalien laillisuutta ja maan demokratian tilaa on kyseenalaistettu jo vuosien ajan, sillä valta on keskittynyt vuodesta 2014 lähtien äärihindulaista nationalismia ajavalle hallitukselle. Useissa osavaltioissa on saatettu voimaan lakeja, jotka kriminalisoivat pois hindulaisuudesta kääntymisen, viranomaisten ja median riippumattomuus on kyseenalaista ja hyökkäykset kristittyjä ja muslimivähemmistöjä kohtaan ovat lisääntyneet.

Samalla evankeliumi tavoittaa yhä uusia ihmisiä etenkin Intian maaseudulla. Esimerkiksi eräs vakavasti sairas nuori hindunainen oli käyttänyt kaikki rahansa lääkäreihin – tuloksetta. Kun eräs kristitty rukoili hänen puolestaan, hän parantui. Nainen tiesi kristinuskosta vain Jeesuksen voimallisen nimen ja että Jeesus puhuu Raamatun kautta. Niinpä hän alkoi ääneen lukea Raamattua naapurustolleen säännöllisesti. Kun ihmiset pyysivät apua sairauksiinsa, nainen rukoili, Jeesus paransi ja väki vain lisääntyi. Alueen äärihindut vaativat naista lopettamaan Jeesuksesta puhumisen ja raahasivat naisen poliisilaitokselle, jossa hänet pahoinpideltiin.

Kuten jo alkukirkon aikana, hengellinen herätys ja vaino vaikuttavat kulkevan käsi kädessä. Painostus kohdistuu erityisesti seurakunnan johtajiin. Onkin todettu, että sinne minne Kristus rakentaa kirkon, sinne Saatana rakentaa viereen kappelin. Siellä missä Jeesus vapauttaa ihmisiä, Sielunvihollinen pyrkii tukahduttamaan kasvun. Vainon keskellä on tärkeä muistaa, että Jeesuksen rakkauden voima ylittää kaikki esteet. Tuo pahoinpidelty intialaisnainen sai Open Doorsin paikalliskumppanien kautta sairaalahoitoa ja tukea. Jeesus on pahuuden voittaja!

– Miika Auvinen