Uutiset
13.03.2023

”Kuka peittelee poikani iltaisin nukkumaan?” Kristityksi kääntyneiden naisten tuskaa muslimimaailmassa

Muslimimaailmassa nainen voi menettää kaiken, jos hän lähtee seuraamaan Jeesusta. Uusi identiteetti antaa kuitenkin voimaa kestää edessä olevat koettelemukset. Tämä on Saharin tarina Iranista.

Kyyneleet tulvivat Saharin poskille, kun hän istui taksissa. Koti ja hänen kaksi pientä lastaan jäivät vähitellen taakse.

Näin musertavaa kipua hän ei ollut koskaan kokenut sydämessään. Hän rukoili: ”Jumala, miksi annat tämän tapahtua?”

Ulkoisen ja sisäisen ristiriita

Ulkonaisesti Saharilla näytti kaikki olevan hyvin: oli rakastava puoliso ja kaksi ihanaa lasta eikä taloushuolia. Sisimmässään hän koki toisin.

”Minusta tuntui tyhjältä”, hän sanoo kertoessaan meille tarinaansa Turkissa.

”Kaipasin kiihkeästi Jumalan läsnäoloa, mutta en löytänyt häntä.”

Naisena Sahar koki itsensä väheksytyksi ja araksi.

”Minulla oli onni varttua perheessä, jossa poikia ja tyttöjä arvostettiin yhtä paljon, mutta yhteiskunnassa kaikki, jokainen laki ja jokainen toimi, todisti toista. Iranin islamilaisessa yhteiskunnassa tyttöjä ei pidetä yhtä fiksuina ja arvokkaina kuin poikia eikä heidän katsota kykenevän päättämään asioistaan.

Sahar yritti löytää arvonsa omasta uskostaan, islamista. Hänen vanhempansa eivät olleet erityisen uskonnollisia, mutta sisäinen tyhjyyden tunne pani Saharin etsimään Jumalan läsnäoloa jo nuorena.

”Vietin vapaaehtoisesti ramadania, rukoilin usein ja jonkin aikaa myös pukeuduin hyvin konservatiivisesti. Siitä ei ollut apua; tyttönä en tiennyt identiteettiäni.”

Tumma lettipäinen nainen iltamaisemassa korkealla kukkulalla metsä- ja kaupunkimaisemaa vasten.
Koraanista ei löytynyt Saharin kysymysten vastauksia, päinvastoin. ”En voinut olla huomaamatta siinä esiintyvää miesten ja naisten epätasa-arvoa”, Sahar kertoo.

Vastaukset löytyvät

Eräänä päivänä Saharin käly näki hänen epätoivonsa. Hän kertoi Saharille evankeliumin ja antoi hänelle Uuden testamentin.

”Luin sen kannesta kanteen. Olin nähnyt, miten kirja oli muuttanut kälyäni, ja se innosti minua lukemaan sen”, kertoo Sahar.

”Kirjan sulkiessani olin varma, että se todella oli Jumalan elävää sanaa ja että vain tämä Jumala voi olla oikeudenmukainen ja pyhä. Näin kirjassa hänen armonsa, oikeudenmukaisuutensa, pyhyytensä ja rakkautensa ja löysin ne tästä Jumalasta. Hän itse veti minua luokseen alusta lähtien.”

Kuulin eräänä päivänä Pyhän Hengen sanovan sydämessäni jotain erikoista. Hän sanoi: ”Olet tyttäreni.

Sahar

Jeesuksen tulo Saharin elämään vaikutti suuresti hänen käsitykseensä itsestään. ”Kuulin eräänä päivänä Pyhän Hengen sanovan sydämessäni jotain erikoista. Hän sanoi: ‘Olet tyttäreni. Olen valinnut sinut palvelemaan eri kansoihin kuuluvia naisia.’”

Sahar kertoo kysyneensä Jumalalta ääneen, miten se voisi olla mahdollista. Hänhän on nainen.

Samalla tavoin kuin muslimivuosinaan Sahar tarttui taas kirjoihin. Hän luki Raamattua ja kristillisiä kirjoja ja etsi niistä viitteitä siitä, mitä Jumala oli varannut naisille.

”Tutkin, miten Raamattu näkee naisen tai mitä Kristus ajatteli naisista, ja ymmärsin sen. Niin vapauduin ja paranin askel askeleelta.”

Kaikki Kristuksen vuoksi

Sahar oli löytänyt kaiken, mitä oli koko elämänsä etsinyt, mutta joutui nyt kohtaamaan muslimimaailman, jonka keskellä hän edelleen eli.

Ennen sitä hän joutui kohtamaan miehensä, joka piti kiihkeästi kiinni islamista. Koska naisella ei avioliitossa ole oikeuksia, Sarahin puoliso pystyi painostamaan häntä kristinuskosta luopumiseen.

”Avioeron uhka oli todellinen”, kertoo Sahar.

”Ja lapset olisi varmasti otettu minulta pois, koska olin hylännyt islamin. Minun ei olisi annettu edes nähdä heitä, koska kristinuskoon kääntyneenä menettäisin kaikki oikeuteni.”

Häpeääkin suurempi oli kuitenkin suru ja huoli lapsista.

Saharin pelot kävivät toteen. Kun hän ei enää pystynyt salaamaan uskoaan mieheltään, tämä raivostui ja lähetti hänet pois. Ja näin Sahar päätyi tilanteeseen, jossa hän istui itkemässä lohduttomasti taksissa, joka vei hänet hänen vanhempiensa luo.

”Itsetuntoni oli murtunut, ja minusta tuntui, että minulta oli viety kaikki.”

Häpeääkin suurempi oli kuitenkin suru ja huoli lapsista. Koettelemuksista ja tuskasta huolimatta Sahar pystyi pitämään kiinni Vapahtajastaan ja luottamaan häneen.

”Olin niin palava ja janoinen Jumalan suhteen, että tein päätökseni. Jumalan läsnäolossa oli jotain sellaista, minkä paikkaa mikään muu ei voinut minussa täyttää.”

Tumma nainen lukee Raamattua vaalealla sohvalla orkideapöydän vieressä.
Sahar on saanut kokea suurta rauhaa, vaikka elämä ja perusturvallisuus olivat uskon takia romahtamassa. ”Tunsin tekeväni oikein. Alttarilla olivat lapseni ja avioliittoni, mutta tiesin että tilanne on Jumalan hallinnassa.”

Sydän heltyy

Sahar rukoili jatkuvasti, että hänen miehensä sydän heltyisi. Ja Jumala kuuli rukouksen.

Saharin mies kutsui hänet takaisin kotiin, ja he alkoivat rakentaa uudestaan aiempaa rakkauden täyttämää suhdettaan.

”Suhteessamme oli paljon jännitteitä uuden uskoni vuoksi. Meillä oli hyviä ja huonoja päiviä, mutta halusimme molemmat onnistua.”

Iranin kaltaisissa maissa kristityksi kääntyneitä ei vainota vain kodeissa, vaan he kokevat uhkaa myös kodin ulkopuolella.

Sitten kuvaan astui ulkomaailman todellisuus. Kristityksi kääntyneitä ei vainota vain kodeissa, vaan he kokevat uhkaa myös kodin ulkopuolella erityisesti Iranin kaltaisessa maassa. Sahar pidätettiin ja vangittiin seurakunnassa toimimisen vuoksi.

Hän kertoo miehensä olleen hänestä hyvin huolissaan.

”Kun pääsin vapaaksi, hänen suhtautumisensa uskooni oli muuttunut. Hän hyväksyi minut sellaisena kuin olen.”

Lupaus palvella

Saharia uhkasi pitkä vankeustuomio, joten koko perhe lähti maasta pikaisesti. He asuvat nyt Turkissa, missä Sahar jatkaa Jumalalle antamansa lupauksen täyttämistä ja toimii kristityksi kääntyneiden muslimitaustaisten naisten parissa.

Maailmassa on miljardi musliminaista. Muslimitaustaisten kristittyjen määrää heidän joukossaan emme tiedä.

Sinun tuellasi Open Doors vahvistaa muslimitaustaisia kristittyjä kaikkialla muslimimaailmassa. Heitä varten on luotu yleisohjelma, mutta sen lisäksi tarjotaan koulutusta, viestintävälineitä ja neuvontaa naisen elämään liittyvistä aiheista. Tarjolla on myös käytännön apua.

Lue lisää sukupuolittuneeseen vainoon liittyvästä tutkimuksesta

Kuuntele podcast