Lehdet, Uutiset
29.04.2024

Hari palvelee Herraa tappouhkauksista huolimatta

Intialainen pastori Hari* menetti tulonsa ja vapautensa äärihindujen hyökkäyksessä. Open Doorsin tukijoiden avun ansiosta hän ei ole menettänyt luottamustaan Jumalaan.

Harille hankaluudet ovat tulleet tutuksi siitä asti, kun hän lähti vuosi sitten seuraamaan Jeesusta. Usko Kristukseen merkitsi selän kääntämistä Harin heimon perinteiselle uskonnolle Intian maaseudulla. Hänen sukunsa heitti hänet ulos kotoa ja hylkäsi hänet.

Silti se oli vielä pientä sen vainon rinnalla, jota nyt pastorina toimiva Hari kohtasi seurakuntansa kanssa pääsiäissunnuntaina.

”Uskonnollisten ääriliikkeiden edustajat hyökkäsivät pääsiäisjumalanpalvelukseemme yhdessä poliisin kanssa”, Hari kertoo. ”He uhkailivat seurakuntalaisia ja ajoivat heidät ulos kirkosta. Poliisi kielsi minua johtamasta jumalanpalveluksia, ja äärihindut uhkasivat tappaa minut.”

Hari sanoo, että Intian perustuslain mukaan hänellä on oikeus toimia pastorina. Hän kertoi poliisille, ettei pakota ihmisiä kääntymään kristityiksi. ”Ihmiset kuulevat puheeni ja jos he pitävät siitä, he tulevat seurakuntaani.”
Poliisi ei kuitenkaan kuunnellut. He sulkivat Harin kirkon ja sinetöivät sen kiinni.

Murskaava menetys

Ennakoimaton hyökkäys oli tuhoisa paitsi henkisesti myös taloudellisesti.

”Pienen seurakunnan pastorina seurakuntalaisten lahjoitukset ovat ainoa tulonlähteeni”, Hari sanoo. ”Kun kirkko suljettiin, en pystynyt selviytymään perheeni menoista.”

Open Doors auttoi tässä tilanteessa Harin perhettä. Rohkaisu, rukoustuki ja Open Doorsin lahjoittajien mahdollistama taloudellinen tuki mahdollisti perheelle päivittäisen ruoan. Tuen myötä Harin usko ja rohkeus säilyivät.

”Mikään ei voi pysäyttää meitä”

”Rukoilin apua Jumalalta, ja Hän lähetti teidät”, Hari sanoo. ”Kokoonnumme nyt salassa muiden uskovien kanssa pieninä ryhminä eri kodeissa. Mikään ei voi estää meitä rakastamasta Kristusta ja palvelemasta Häntä.”

Hari haluaa jatkaa Herran palvelemista, vaikka hänet on uhattu tappaa uskonsa vuoksi. ”Kristus on suojellut minua. Jumalan valtakunnassa on vielä paljon työtä tehtävänä.”

Haria innostavat Raamatun sanat: ”Ryhdy päättävästi ja rohkeasti työhön! Älä pelkää äläkä lannistu, sillä Herra Jumala, minun Jumalani, on kanssasi.” (1. Aik. 28:20)

Kristittyjen osoittama globaali tuki muistuttavat Haria Jumalan läsnäolosta.

”On niin riemullista nähdä Jumalan perheen seisovan rinnallani vainon keskellä. Jumalamme ei todellakaan ole hylännyt tai pettänyt meitä”, hän sanoo.

* Nimi muutettu turvallisuussyistä.

Rukoile

  • Rukoile, että Harin ja hänen perheensä usko pysyisi vahvana ja horjumattomana.
  • Rukoile Harin kanssa salassa kokoontuvien kristittyjen puolesta. Rukoile mahdollisuutta palvella Herraa vapaasti.
  • Rukoile sydämen asenteen muutosta äärihindujen joukossa Intiassa sekä uskonnollisen suvaitsemattomuuden loppumista.

Kuuntele podcast