Uutiset
04.10.2024

Evankeliumin asialla viimeiseen asti: Pastori tapettiin Laosissa

Pastori Thongkham Philavanh opetuslapseutti paikallisia nuoria ja istutti kotiseurakuntia vaimonsa kanssa Luoteis-Laosissa. Lähetyskäskyä kaikissa tilanteissa noudattanut pastori kohtasi loppunsa heinäkuisena iltana, kun pari moottoripyörämiestä ampui hänet hänen kotiovelleen.

Kiihtyvä vaino joudutti evankeliumin leviämistä alkukirkon aikaan, ja sillä on sama vaikutus 2000-luvulla. Äskettäin 42-vuotias pastori ammuttiin kuoliaaksi Luoteis-Laosissa sen tähden, että hän julisti rohkeasti evankeliumia ja myös eli sitä todeksi.

Pastori Thongkham Philavanh oli naimisissa ja kahden teini-ikäisen lapsen isä. Hän opetuslapseutti vaimonsa Sengdalan kanssa paikallisia nuoria ja tutki heidän kanssaan Raamattua kirkossa ja pastorin kotona. Nuoret kutsuivat pariskuntaa ”isäksi” ja ”äidiksi”.

Kun poliisi kutsui heidät kyläpäällikön toimistoon ja pyysi heitä allekirjoittamaan asiakirjan, jossa heidän olisi pitänyt kieltää uskonsa, kyläpäällikkö esti poliisin aikeet.

Pastori ja hänen vaimonsa olivat myös auttaneet istuttamaan alueelle kotiseurakuntia, jotka olivat kasvaneet todella nopeasti vain muutamassa vuodessa.

Kyläyhteisökin kunnioitti pastoripariskuntaa. Viranomaiset olivat useaan otteeseen kehottaneet Thongkhamia ja Sengdalaa lopettamaan kristillisen toimintansa. Kun poliisi sitten oli kutsunut heidät kyläpäällikön toimistoon ja pyytänyt heitä allekirjoittamaan asiakirjan, jossa heidän olisi pitänyt kieltää uskonsa, kyläpäällikkö esti poliisin aikeet. Hän puolusti pariskuntaa sanoen, että he olivat hyvä roolimalli yhteisölle.

Lähetyskäskyä toteuttamassa kaikissa tilanteissa

Thongkhamin ja Sengdalan Kristus-keskeinen elämä perustui perittyyn vahvaan uskoon. Sengdalan isä oli aikanaan toiminut seurakunnan johtajana samalla alueella ja joutunut vankilaan 13 vuodeksi uskonsa tähden. Pastori Thongkham jatkoi hänen työtään.

Pastori Thongkham pyrki aina kaikissa tilanteissa toteuttamaan Jeesuksen antamaa lähetyskäskyä – myös elämänsä viimeisinä minuutteina.

Tiistaina 23. heinäkuuta noin kello kahdeksalta illalla kaksi miestä pysähtyi moottoripyörällä pastorin kodin oven eteen. Kun pastori Thongkham meni tervehtimään ”vieraitaan” ja ojensi kätensä toivottaakseen heidät tervetulleeksi, miehet ampuivat hänet. Sengdala näki miehensä murhan.

Pastorin murha toimii varoituksena muille

Vaikka tapauksen tutkinta on vielä kesken, Sengdala uskoo, että hänen miehensä tapettiin uskon ja seurakuntatyön takia. Kuluneen vuoden aikana Thongkham oli näet kehottanut vaimoaan valmistautumaan pahimpaan. Hän tiesi olevansa vaarassa ja arveli elämänsä kenties piankin päättyvän.

Sengdala kertoi hautajaisissa paikalliskumppaneillemme: ”Hän ei paljastanut minulle kaikkea, mitä tiesi. Hän piti valtaosan huolista itsellään, koska halusi varjella meitä. Hän uhrasi itsensä suojellakseen perhettään.”

”Hän uhrasi itsensä suojellakseen perhettään.”

Sengdala, pastori Thongkhamin leski

Eräs paikallinen pastori kertoi: ”Tämä oli tarkoitettu varoitukseksi meille muille. Tappamalla seurakunnan johtajan he haluavat saada seurakuntalaiset pelkäämään.”

Open Doorsin kumppaneilla oli hautajaisten jälkeen mahdollisuus viettää aikaa pastorin perheen luona ja rukoilla heidän kanssaan.

”Minun on pysyttävä vahvana perheemme takia”, Sengdala sanoi heille, ”mutta ei nyt, ei vielä. Olen kiitollinen, että tulitte luoksemme.”

Sadat ihmiset surevat arvostettua pastoria

Pastori Thongkham haudattiin kylän hautausmaalle. Hautajaisiin osallistui eri puolelta Laosia satoja ihmisiä, joihin pastorin elämä ja uskollisuus olivat tehneet vaikutuksen joko henkilökohtaisen tapaamisen tai toisten kertomusten kautta.

Pastorin murha on järkyttänyt koko uskovien yhteisöä Laosissa, jossa vainot kristittyjä kohtaan ovat lisääntyneet tämän vuoden alusta lähtien.

Pastori Thongkhamin järjetön kuolema ja kristittyjen lisääntynyt kärsimys kaikkialla maassa muistuttavat syvästä tuskasta ja riskeistä, joita veljemme ja sisaremme Laosissa joutuvat päivittäin kohtaamaan.

Rukoile:

  • Rukoile lohdutusta ja voimia Sengdalalle ja lapsille ja kaikille, jotka rakastivat pastori Thongkhamia.
  • Rukoile, että Jumalan oikeudenmukaisuus toteutuu.
  • Rukoile Laosin kristityn yhteisön puolesta – erityisesti pastorien ja seurakuntien työntekijöiden puolesta, joita tilanne huolestuttaa.
  • Pyydä Jumalaa tyynnyttämään heidän pelkonsa ja antamaan heille Hänen rauhansa, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi.