Lehdet Uutiset
30.08.2024

Yhteisessä rintamassa

Tukijoidemme lahjoitukset ja rukoukset olivat elintärkeä apu pastori Sorélle, kun väkivaltainen vaino ajoi hänet perheineen pois kotikylästään Burkina Fasossa.

Kun pastori Sorén kylään hyökättiin ensimmäistä kertaa, ääri-islamistit ryöstelivät ihmisiä. Toisella kerralla he raiskasivat naisia ja kolmannella kerralla he polttivat kaiken maan tasalle.

Burkina Fasossa asuvalle pastori Sorélle ei jäänyt kuin yksi vaihtoehto.

”Kun terroristit kohtaavat kristittyjä, he väittävät näille, että kristinuskon aika on ohi”, hän sanoo. ”Henkemme pitimiksi meidän oli paettava.”

Taakse jäi kaunis koti ja kukoistava kirkko, kun pastori Soré pakeni yhdessä vaimonsa Teresan ja heidän kahden oman lapsensa sekä 15 heidän huostaansa uskotun tai orvoksi jääneen lapsen kanssa. He liittyivät niiden kahden miljoonan ihmisen joukkoon, jotka ääri­islamilaiset ryhmät ovat ajaneet kodeistaan Burkina Fasossa. Terroristiryhmät ovat ottaneet haltuunsa 40 prosenttia maan pinta-alasta, lähinnä pohjoisessa.

Vietettyään neljä päivää pakosalla pastori Sorén ryhmä osoittautui liian suureksi asettuakseen asumaan maan sisäisten pakolaisten (IDP) leiriin. Niinpä he perustivat oman leirinsä joutomaalle.

Me jouduimme hylkäämään kotimme, mutta Jeesusta emme tule koskaan hylkäämään.

Pastori Soré

”Meidät valtasi suuri suru, kun saavuimme tähän autioon maahan”, pastori Soré sanoo. Leiripaikka on kahden kilometrin päässä lähimmästä puhtaasta vesipumpusta. Sadekaudella vedet huuhtovat heidän tilapäistelttansa läpi tuoden hyttysiä ja käärmeitä mukanaan. Kesällä taas on sietämättömän kuuma.

Me emme unohda

Maailmanlaajuisen seurakuntaperheen ystävällisen tuen ansiosta pastori Soré ei kuitenkaan ole yksin.

”Ensin autoitte minua rukoilemalla, mikä aidosti lohdutti minua”, pastori Soré sanoo. ”Sitten siemenet ja lannoitteet auttoivat minua kasvattamaan ruokaa perheelleni. Juuri nyt pitelen käsissäni maissia, jonka kasvatimme teidän avullanne. Olemme saaneet nauttia sadosta jo kolme kuukautta!”

Open Doorsin tiimi vierailee pastori Sorén ryhmän luona säännöllisesti. Ryhmä tietää, että Open Doorsin tukijat jakavat edelleen heidän tuskansa ja taakkansa sekä auttavat kantamaan ne Jumalan eteen.

Pastori Sorélle merkitsee kuitenkin kaikkein eniten se, että hän tietää tukijoidemme seisovan hänen kanssaan samassa rintamassa. Ystäviemme välittäminen vahvistaa hänen uskoaan ja rohkaisee häntä jatkamaan tärkeää työtään.

”Me jouduimme hylkäämään kotimme, mutta Jeesusta emme hylänneet – emmekä tule koskaan hylkäämäänkään”, pastori Soré sanoo. ”Pyydän Jumalaa suomaan minulle mahdollisuuksia jatkaa ilosanoman jakamista. Murheellisesta tilanteestamme huolimatta Jeesus saattaa yhä luoksemme ihmisiä, jotka saavat pelastuksen.”

Pastori Soré on Raamattua lukemalla ymmärtänyt, että kaikki soturit kohtaavat vaikeuksia. Nyt on hänen vuoronsa. ”Tärkeä totuus kärsimyksestä on, ettei se koskaan ole ikuista. Mutta Jeesus on ikuinen.”

Rukoile

”Kristityt kaikkialla maailmassa, pyydän teitä rukoilemaan. Rukoilkaa Burkina Fason kristittyjen puolesta, erityisesti heidän puolestaan, jotka ovat joutuneet jättämään kotinsa ja jotka asuvat kanssani, jotta he pysyisivät lujina uskossaan. Rukoile puolestani, jotta minun uskoni säilyisi vahvana ja jotta Jumalan minulle määräämä työ olisi menestyksekästä. Rukoile, jotta perheelläni olisi maa, jossa asua ja seurata Kristusta.”

– Pastori Soré

Nouse Afrikka: Pysäytä väkivalta – käynnistä toipuminen

Saharan eteläpuolisen Afrikan kristityt kokevat ennennäkemättömän laajaa väkivaltaista vainoa. Afrikan kristilliset johtajat kutsuvat sinua nyt seisomaan heidän rinnallaan.

Maailmanlaajuisen Nouse Afrikka -kampanjan kautta kristityt ympäri maailmaa voivat olla vainottujen kristittyjen tukena. Pyrimme tarjoamaan hengellistä, henkistä ja fyysistä tukea neljälle miljoonalle kristitylle vuoteen 2027 mennessä. Haluamme nähdä lannistumattoman, pystyvän ja vaikutusvaltaisen Saharan eteläpuolisen kristillisen kirkon ohjaamassa ja rohkaisemassa muita.

Tukesi on erityisen tärkeää tänä vuonna, kun 16 miljoonaa kristittyä on joutunut kodittomiksi väkivaltaisen vainon takia. Voit auttaa pysäyttämään väkivallan ja käynnistämään toipumisen.

Lahjoita Nouse Afrikka -kampanjalle

Toimi

Allekirjoita maailmanlaajuinen vetoomus sen puolesta, että kristittyjä ja muita heikossa asemassa olevia ihmisiä Saharan eteläpuolisessa Afrikassa kohdeltaisiin heidän ihmisarvoaan kunnioittavasti:

  1. Tarjoamalla tehokasta suojelua terroristien väkivaltaisilta iskuilta
  2. Takaamalla oikeuden saanti asettamalla hyökkääjät syytteeseen
  3. Turvaamalla paluu normaaliin elämään, niin että yhteisöt voivat toipua.
Lisää nimesi vetoomukseen