Selaa World Watch -listan maita

19. sijalla World Watch -listalla

Myanmar

WWL 2020: Sijalla 19, pisteitä 73/100
WWL 2019: sija 18
WWL 2018:
sija 24
WWL 2017: sija 28
WWL 2016: sija 23

 

Alue: Aasia

Vainon pääsyyt: uskonnollinen nationalismi, hallinnon vainoharhaisuus, kommunistinen ja jälkikommunistinen sorto, järjestäytynyt rikollisuus ja korruptio

Vainon taso: erittäin vakava 

Väkiluku: 54,3 miljoonaa 

Kristittyjen määrä: 4,3 miljoonaa

Pääuskonto: buddhalaisuus

Hallitusmuoto: parlamentaarinen tasavalta

Johtaja: presidentti Win Myint

Miksi Myanmarissa vainotaan kristittyjä?

Buddhalaisuus valtaa maassa yhä enemmän alaa, vähemmistöjen kustannuksella. Jatkuva taistelu kapinallisryhmiä vastaan vaikuttaa muiden muassa kristillisenemmistöisten Kachinin, Shanin ja Karenin osavaltioiden tilanteeseen. Tästä taistelusta ei juurikaan tiedoteta julkisesti, toisin kuin rohingojen tilanteesta. Kommunistisen armeijan toimet Shanin osavaltion kirkkoja vastaan aloittivat ankaran väkivaltaisuuksien aallon.

Yhteisöt, joiden päämääränä on säilyä puhtaan buddhalaisina, tekevät kristittyjen perheiden elämästä mahdotonta estämällä heitä käyttämästä yleisiä vesivaroja. Uudemmat kristilliset kirkot ja liikkeet kohtaavat vastustusta, erityisesti maaseudulla tai etenkin, jos heidän tiedetään tekevän evankeliointityötä. Hallitus pyrkii puuttumaan radikaalien buddhalaismunkkien toimiin, mutta lähettää ristiriitaisia viestejä: viime vuoden aikana kävi yhä selvemmäksi, että munkit nauttivat armeijan tukea.

Miksi Myanmarin listaussijoitus on muuttunut?

Myanmarin pistemäärä on kasvanut kahdella pisteellä, mutta sijoitus noussut yhdellä sijalla. Osasyynä on väkivaltapisteiden hienoinen lasku, vaikka muiden elämänalueiden osalta vainotilanne on pahentunut.

Jatkuvien taisteluiden johdosta (esimerkiksi Kachinin ja Shanin osavaltioissa) on erittäin haastavaa saada tarkkoja tietoja kristittyjä ja kirkkoja vastaan tehdyistä hyökkäyksistä. Kachinin osavaltiossa taistelut ovat vähentyneet viime kuukausien aikana.

Toinen syy sijoituksen muutokseen on Algerian siirtyminen Myanmarin edelle.

Millaista Myanmarissa on elää kristittynä?

Kachinin ja Shanin alueiden taistelujen johdosta yli satatuhatta kristittyä on joutunut pakenemaan kodeistaan. He elävät leireillä, joissa heillä ei ole mahdollisuutta ruoka-apuun ja terveydenhoitoon.
Seurakuntia tarkkaillaan ja kirkon johtajia vastaan hyökätään.

Kristityt tapaavat usein kodeissa tai liikehuoneistoissa, sillä maan anastaminen kristityiltä on muodostunut ongelmaksi.

Opettajat syrjivät kristittyjen lapsia ja toiset lapset kiusaavat heitä.

Miten Open Doors auttaa Myanmarin kristittyjä?

Open Doors vahvistaa Myanmarin vainottuja uskovia paikallisten yhteistyökumppaniensa kanssa esimerkiksi:

  • Kirjallisuutta jakamalla
  • Opetuslapseuttamisohjelmien avulla
  • Pastoraali- ja johtamiskoulutusten kautta
  • Toimeentuloa tukemalla
  • Perheitä ja avioliittoja tukemalla
  • Lapsi- ja nuorisotyön avulla
  • Vainoihin valmistautumiskoulutuksella

Kuinka sinä voit auttaa myanmarilaisia’

Voit tukea heitä lahjoituksin mahdollisuuksiesi mukaan.

Rukoile:

Rukoile vainottujen kristillisten vähemmistöjen puolesta, jotta ne voisivat todistaa vainotuille rohinga-muslimeille, erityisesti heille, jotka päättävät palata Bangladeshista kotiseuduilleen.

Rukoile, että monet sydämet avautuisivat totuudelle Jeesuksesta Kristuksesta.

Islamista tai buddhalaisuudesta kääntyneet kristityt kohtaavat ankaraa painostusta perheidensä, ystäviensä ja naapureidensa taholta. Heidät yritetään saada luopumaan uskostaan. Äskettäin Myanmarissa voimaan tulleet lait ovat tehneet kääntymisestä erittäin hankalaa, vaikkakaan se ei ole suoranaisesti kiellettyä. Rukoile uskoville rohkeutta ja kestävyyttä vainojen edessä. Rukoile, että uskonnonvapaus saisi vahvistua.

Rukous Myanmarin puolesta:

Jeesus, tuomme Myanmarin seurakunnan Sinun eteesi. Suojele kaikkia uskovia, jotka ovat joutuneet lähtemään kodeistaan. Uudista nuorten näky ja tulevaisuus. Auta seurakuntaasi pysymään vahvana kuohunnan keskellä ja tuo rauha Myanmariin.

Nigerialaisten kristittyjen ajatuksia

 Hle:
“Vaikka olin jo kristitty, kävin edelleen salaa palvomassa henkiä ja buddhalaismunkit ennustivat kädestäni. Käytyäni vainoihin valmistavan koulutuksen, tajusin, että hengellisyyteni oli ollut liian laimeaa. Seuraan Jeesusta nyt uskollisesti. En käy enää munkkien luona kysymässä neuvoa. Jeesus on tästä edespäin Elämäni Herra.”

Thein:
“Neljä vuotta sitten buddhalaiset uskonnolliset johtajat alkoivat tietoisemmin julistaa buddhismia alueemme lapsille, ja kaikki lapset osallistuvat heidän menoihinsa joka sunnuntai. Tästä johtuen jotkut lapset eivät enää osallistu pyhäkouluuni. Naapurini eivät antaneet minun rakentaa kirkkoa omalle maalleni, joten rakensin suuren talon, johon kokoonnumme yhdessä muiden uskovien kanssa. Loppujen lopuksi onnistuimme tavoittamaan yhdeksän perhekuntaa kylässämme, mutta nyt muut yhteisön jäsenet pilkkaavat näitä perheitä ja kutsuvat heitä “bud-kristuksiksi”. Rukoilkaa toimintamme puolesta. Toisinaan, varoittamatta, naapurit ja viranomaiset tulevat paikalle ja keskeyttävät jumalanpalveluksemme. Kun taas odotamme heidän tulevan, he eivät tule. Suren asuinalueeni puolesta. Se on niin kaukainen ja vain muutamat ihmiset pääsevät käymään täällä. Pidäthän meidät rukouksissasi.”

closer
Lisätietoa

Vainoavat tahot

Buddhalaiset johtajat (munkit) lietsovat vainoja kristittyjä vastaan yhteisöissä, jotka ovat pääosin buddhalaisia. Radikaalit Ma Ba Tha- ja 969-liikkeet suojelevat buddhalaisuutta valtion kansallisena uskontona. Vaikka nämä liikkeet hiljattain kiellettiin, tilanne ei ole muuttunut, sillä ne ovat löytäneet keinoja jatkaa toimintaansa.

Buddhalaiset, islamilaiset ja heimosidonnaiset perheet vainoavat voimakkaasti kristityksi kääntyneitä jäseniään, koska kääntymistä pidetään perheen ja yhteisön pettämisenä. Erityisesti maaseudulla monet paikalliset valtion virkamiehet puoltavat buddhalaisia johtajia. Sen tähden uskonnolliset ja etniset vähemmistöt, kuten kristityt, kohtaavat syrjintää eivätkä pysty hakemaan oikeutta.

Lisäksi kristityt kärsivät brutaalista ja pitkäkestoisesta, jo lähes unohdetusta sodasta, jota armeija käy kapinallisryhmiä vastaan.

Vainojen ilmeneminen

Enemmistöltään kristityissä osavaltioissa kuten Kachinissa, Karenissa ja Pohjois- Shanissa, hyökätään jopa vakiintuneita historiallisia kirkkoja vastaan. Enemmän kuin 100 000 kristittyä asuu maansisäisillä pakolaisleireillä, ilman ravintoa ja terveydenhoitoa. Joskus buddhalaiset munkit valtaavat kirkon kiinteistöjä ja muuttavat ne oman uskontonsa temppeleiksi.

Niin buddhalaiset, islamilaiset kuin heimosidonnaiset perheetkin vainoavat käännynnäisiä, koska nämä ovat hylänneet aiemman uskontonsa ja näin sulkeneet itsensä yhteisön ulkopuolelle. Yhteisöt, jotka haluavat säilyä ”vain buddhalaisina”, tekevät kristittyjen elämän mahdottomaksi estämällä heiltä yhteisten vesivarojen käytön.

Myös kirkon ei-traditionaaliset ryhmät kohtaavat vastustusta, erityisesti jos ne sijaitsevat maaseudulla tai niiden tiedetään harjoittavan käännyttämistä.

2019: Myanmar (Burma) nousi sijalle 18 sijalta 24. 

Myanmarin yli neljä miljoonaa kristittyä muodostavat kahdeksan prosenttia koko väestöstä.

Suurin osa asuu Kachinissa (jonka väestöstä n. 85 % on kristittyjä) sekä pohjoisessa Shanin osavaltiossa, jotka kumpikin rajoittuvat Kiinaan. Maailman huomio kohdistui vuonna 2018 rohingojen vainoon, mutta samaan aikaan jatkuivat konfliktit myös kristittyjen alueilla (Karen, Chin Kachin).

Ainakin 150 000 kristittyä on jättänyt kotinsa taistelujen vuoksi vuoden 2011 jälkeen. Myanmarin armeija estää kansainväliset avustuskuljetukset ja jopa YK:n edustajilta on toistuvasti evätty pääsy maahan.

 

Maahan päässeiden mukaan armeija on räjäyttänyt kirkkoja ja rakentanut tilalle buddhalaisia pagodeja, koska “burmalaisen tulee olla buddhalainen”. Kiinan tukema kapinallisten UWSA-armeija sulki Shanin osavaltiossa kymmeniä kirkkoja ja niin ikään kymmeniä kristittyjä vangittiin ja karkotettiin syyskuussa 2018.

Selaa World Watch -listan maita

Myanmar rukous

Rukoillaan, että Herra suojaa Covid-19-virukselta niitä, jotka asuvat pohjoisessa Kachinin osavaltiossa, Kiinan tuntumassa. Heidän joukossaan...

Myanmar

Kiitetään Jumalaa, että tuhat lastenraamattua on saatu jaettua ympäri maata. Suljetaan rukoukseen Amelia* (8), joka...

Myanmar

Rukoillaan eri puolilla maata järjestettävien lastenleirien puolesta. Niillä lapset saavat kuulla evankeliumia ja oppia Jumalan...

Liity postituslistalle!

Sähköposteissa rukousaiheita, uutisia ja tiedotteita.

Kiitos, olet liittynyt rukoussähköpostin saajaksi.