Uutiset
30.07.2024

Kristityt kohtaavat väkivaltaisia hyökkäyksiä Laosissa

Pastori Nasayn ja Sonen kokemukset kuvaavat painostavaa ja väkivaltaista ilmapiiriä, joka vallitsee joillakin Laosin alueilla. Siellä kristityt joutuvat pelkäämään elämänsä, perheensä ja kirkkonsa puolesta.

Kun laosilaisen Nasayn* käskettiin sulkea kirkkonsa, hän kieltäytyi. Kyseisen Etelä-Laosin alueen hallintojohtaja oli ilmoittanut seurakunnalle, että kirkkorakennus suljettaisiin ja luovutettaisiin kyläläisille monitoimihalliksi. Siitä huolimatta Nasay ja muut seurakunnan johtajat rohkaisivat seurakuntalaisia jatkamaan säännöllistä osallistumista jumalanpalveluksiin.

Tämä suututti paikallishallintoa. He kutsuivat pastori Nasayn ja muut johtajat luokseen ja sanoivat heille, että heidän olisi allekirjoitettava asiakirja, jossa he hyväksyisivät kirkon sulkemisen. Pastori ja kirkon johto poistuivat allekirjoittamatta mitään.

Kaksi viikkoa myöhemmin Nasayn kylään saapui sotilaita, hallintojohtaja ja ääribuddhalaisia munkkeja. Seurakunnanjohtaja määrättiin tulemaan hallintorakennukseen ja sotilaat piirittivät hänet.

”Sinun täytyy luopua uskostasi ja sulkea kirkkosi.” 

Hallintojohtajan sanat pastori Nasaylle

Hallintojohtaja oli vihainen, koska Nasay oli haluton allekirjoittamaan asiakirjaa. ”Kristinusko ei ole meidän uskontomme vaan buddhalaisuus,” johtaja huusi hänelle. ”Sinun täytyy luopua uskostasi ja sulkea kirkkosi.” 

Poliisi varoitti Nasayta pitämään varansa, jos tämä ei noudata käskyä: ”Sinulla on alaikäinen tytär ja perheesi saattaa jäädä ilman sinua. Eikö sinua pelota?”  

Pastori Nasay pysyi vaiti tapaamisen loppuun asti. Kun hänet oli vapautettu, seurakunnanjohtajat keskustelivat aiheesta rukouskokouksessa.

”Johtajat olivat esittäneet, ettei pastori Nasayn olisi enää turvallista matkustaa yksin, vaan jonkun täytyisi aina pitää hänestä huolta”, sanoo Kaithong*, Open Doorsin paikallinen yhteyshenkilö Laosissa.

Uskoon tullut Sone löydettiin murhattuna

Yhteyshenkilö kertoi myös toisesta tapauksesta Etelä-Laosissa. Ennen kuin Sone* oli alkanut seurata Jeesusta, hän oli kärsinyt mielenterveysongelmista. Hänen tultuaan uskoon psyykkiset ongelmat jäivät taakse ja hän koki ihmeparantumisen.

Sone alkoi kertoa muille kyläläisille uskostaan ja siitä, mitä Jeesus oli hänelle tehnyt. Kolme perhettä tuli uskoon. Muut kyläläiset alkoivat halveksia Sonea, mutta hän halusi silti edelleen elää Jeesukselle. 

Eräänä sunnuntaina Sone ei ilmestynyt kirkkoon. Muut seurakunnan jäsenet alkoivat etsiä Sonea, mutta häntä ei löydetty. Muutaman tunnin kuluttua eräs kyläläinen tuli kertomaan toisille kristityille, että Sone oli löydetty kuolleena puun alta. 

”Sonen ruumiin puhdistaneet ja haudanneet kirkon johtajat löysivät paljon ruhjeita ja reiän hänen takaraivostaan.”

Kaithong, Open Doorsin paikallinen yhteyshenkilö

”Kyläläiset sanoivat, että hän putosi puusta. Kirkon johtajat eivät uskoneet, että puusta putoaminen oli ollut vahinko, vaan olivat vakuuttuneita, että hänet tapettiin. Sonen ruumiin puhdistaneet ja haudanneet kirkon johtajat löysivät paljon ruhjeita ja reiän hänen takaraivostaan”, Kaithong kertoo. 

Paikalliset kristityt uskoivat, että Sone murhattiin, koska hän uskoi Jeesukseen. He pyysivät perusteellista tutkintaa, mitä oli tapahtunut, mutta muut kyläläiset kielsivät sen.

Yksi seurakunnan johtajista sanoi: ”Erään poliisin edustajan mukaan seurakunnan johtajien on maksettava tutkinnasta, jos he haluavat, että tutkintaa jatketaan. Myös aluehallinto kielsi sen, eivätkä he halunneet olla missään tekemisissä asian kanssa.” 

Kehitys huonompaan suuntaan 

Laosin historiassa on ollut vain vähän väkivaltaa kristittyjä kohtaan, mutta muun muassa nämä tapaukset muiden vastaavien kokemuksien kanssa viittaavat hälyttävään kehitykseen. Viime vuonna siellä on tapahtunut useita merkittäviä väkivaltaisia hyökkäyksiä.

Paikalliset yhteyshenkilöt pyytävät rukoilemaan sisartemme ja veljiemme puolesta Laosissa

Rukoile laosilaisten kristittyjen puolesta:

  • Rukoile varjelusta pastori Nasaylle ja hänen perheelleen.
  • Rukoile, että seurakuntalaiset pysyvät lujina uskossaan, vaikka viranomaiset valvovat heitä.
  • Rukoile uskovien puolesta Sonen yhteisössä, etteivät he joutuisi pelkäämään. Rukoile, että Jumala antaa heille mielenrauhan tietäen, että Hän suojelee omiaan.
  • Rukoile Sonen seurakunnan jäsenten puolesta, että he pysyvät lujina uskossaan huolimatta Sonelle tapahtuneesta kauheasta asiasta.
  • Rukoile uskovien puolesta kyseisessä osassa Laosia, että Jumala suojelee ja auttaa heitä seuraamaan Häntä vaaroista huolimatta.

* Nimi muutettu turvallisuussyistä