Selaa World Watch -listan maita

16. sijalla World Watch -listalla

Egypti

WWL 2020: Sijalla 16, pisteitä 76/100
WWL 2019: Sija 16
WWL 2018:
Sija 17
WWL 2017: Sija 21

 

Alue: Lähi-itä / Pohjois-Afrikka
Vainon pääsyyt: ääri-islamilaisten painostus, yhteisöjen ja etnisten ryhmien välinen vihamielisyys, itsevaltaisen hallinnon vainoharhaisuus
Vainon taso: erittäin vakava
Väkiluku: 101,2 miljoonaa
Kristittyjen määrä: 16,3 miljoonaa (Open Doorsin arvio)
Pääuskonto: islam
Hallitusmuoto: presidentillinen tasavalta
Johtaja: presidentti Abdel Fattah al-Sisi

Miksi Egyptissä vainotaan kristittyjä?

Egyptin yhteiskunnassa vallitseva islamilainen kulttuuri pitää kristittyjä toisen luokan kansalaisina. Tämä haittaa kristittyjen toimimista poliittisella kentällä ja asioimista valtiohallinnon kanssa. Tämä luo myös yhteiskuntaan ilmapiirin, jossa valtio on haluton kunnioittamaan ja turvaamaan kristittyjen perusoikeuksia.

Valtavien taloudellisten, poliittisten, sosiaalisten ja turvallisuushaasteiden kanssa painiva presidentti Sisin hallitus kiinnittää vain vähän huomiota perusihmisoikeuksiin ja demokraattiseen moniarvoisuuteen. Siksi kristittyjen uskonnonvapautta ei voida täysin taata.

Väkivalta kristittyjä vastaan on pysynyt äärimmäisen korkealla tasolla. Vaikka 12 kuukauden aikana on dokumentoitu vain yksi suuri ääri-islamistien hyökkäys kristittyjä kohtaan, hajanaisissa tapahtumissa on tapettu vähintään 23 kristittyä ja hyökkäyksiä on ollut 124. Aina on läsnä vaara tulla syytetyksi jumalanpilkasta, jota seuraa joukkoväkivalta. Poliisi ja muut auktoriteetit menevät usein syyttäjien ja hyökkääjien puolelle, jotta julkinen järjestys säilyisi.

Millaista Egyptissä on elää kristittynä?

Egyptin kristityt suljetaan usein yhteisön ulkopuolelle. Heitä syrjitään jatkuvasti esimerkiksi oikeus-, koulutus- ja sosiaalisten peruspalvelujen alueilla. Maaseudulla kristittyjä naisia on siepattu ja pakotettu avioliittoon. Muslimitaustaiset kristityt kohtaavat painostusta perheidensä ja yhteisöjensä taholta – heitä saatetaan hakata tai karkottaa kodeistaan.

Tuhannet kirkot odottavat edelleen virallista tunnustusta. World Watch -listan vuoden 2020 raportointijakson aikana kirkkoihin tehtiin kymmeniä hyökkäyksiä. Silti kauheaa väkivaltaa kokevat Egyptin kristityt ovat osoittaneet uskomatonta armahtavaisuutta ja anteeksiantoa. Koptikristityt olivat jopa ehdolla vuoden 2018 Nobelin rauhanpalkinnon saajiksi, koska he kieltäytyivät kostosta.

Tositarinoita

Maassa, jossa vaino on jokapäiväistä, kristillisen kasvatuksen täytyy olla niin lujaa kuin mahdollista. Lapsityö auttaa nuorimpia veljiämme ja sisariamme kasvamaan vahvoiksi kristityiksi, jotka tietävät, keitä he Kristuksessa ovat.

Kenttätyöntekijämme kertoo kokemuksestaan, joka kosketti lapsityössä hänen sydäntään.

”Olin ylpeä isästäni, joka pysyi lujana uskossaan viime hetkeen asti”, sanoo Marqos. ”Tulin uteliaaksi.” Äitinsä hymyilee: ”Tiedättehän, Marqos oli hankala teini. Mutta yhtäkkiä isän murhan jälkeen huomasin hänen lukevan Raamattua ja rukoilevan. Hän alkoi käydä usein kirkossa ja opiskeli ahkerammin. Hänen persoonansa todella muuttui.”

Kuinka Open Doors auttaa Egyptin kristittyjä?

Open Doors tukee Egyptin kristittyjä yhteistyössä paikallisten kumppanien ja kirkkojen kanssa seuraavissa toiminnoissa:

  • Perhetyö
  • Nuorisotyö
  • Yleinen kasvatustyö
  • Luku- ja kirjoitustaitokoulutus
  • Asianajotoiminta
  • Lääkinnällinen apu
  • Työ leskien parissa
  • Naisten voimaannuttaminen

Rukous Egyptin puolesta:

Herra Jeesus, kiitos Sinulle veljistämme ja sisaristamme Egyptissä. Lohduta ja varjele kaikkia, jotka ovat viime vuosina joutuneet hyökkäysten kohteeksi tai menettäneet rakkaitaan. Auta kristittyjä, jotka joutuvat hyökkäysten kohteeksi kouluissa, työpaikoilla tai perheissään. Anna heidän kukoistaa niin, että toiset voisivat nähdä, kuinka sinun valosi ja rakkautesi loistaa heidän lävitseen.

closer
Lisätietoa

Vainoavat tahot

Egyptissä ennakkoluuloilla ja -asenteilla kristittyjä kohtaan  on pitkä historia. Kristittyjä on kohdeltu toisen luokan kansalaisina siitä asti, kun islam tuli alueelle. Sen jälkeen, kun ääri-islamilaiset ryhmittymät aktivoituivat maassa 1900-luvulla, sosiaalinen syrjintä ja syrjäytyminen ovat lisääntyneet. Näiden ryhmien vaikutukset ovat pahentaneet jokapäiväistä vainoa, jonka kohteena on kristittyjen kylät, lähiöt ja työpaikat. Kun armeija syrjäytti islamistipresidentti Mohammed Mursin heinäkuussa 2013, ääri-islamististen ryhmien kristittyihin kohdistamat hyökkäykset ovat olleet entistä väkivaltaisempia.

Erityisesti Egyptissä Isis on vannonut käyvänsä sotaa kristittyjä vastaan ja järjestänyt useita kristittyihin kohdistuneita väkivaltaisia hyökkäyksiä. Islamististen ryhmien lisäksi kristittyjen vainoa lisäävät Egyptin valtion välinpitämättömyys perustuslaillisia oikeuksia, kuten uskonnonvapautta, kohtaan sekä maassa esiintyvä korruptio.

Vainojen ilmeneminen

Egyptiläiset kristityt kohtaavat vainoa monin eri tavoin. Muslimitaustaisten kristittyjen on vaikeaa harjoittaa uskoaan, sillä sekä perhe että sukulaiset painostavat heitä kääntymään takaisiin islamiin. Valtio taas tekee lähes mahdottomaksi saada kääntymistä virallisesti tunnustetuksi.

Yleisesti ottaen kristityillä on vaikeuksia löytää jumalanpalveluspaikkoja. Vaikeudet johtuvat valtion säädösten ja hallinnon rajoitteiden lisäksi yhteisön vihamielisyydestä ja väkivallasta, jotka ajoittain kohdistuvat kristittyjen jumalanpalveluspaikkoihin. Kristityt kohtaavat myös syrjintää ja väkivaltaa. Erityisesti naiset kokevat sitä työpaikoillaan ja arkipäivässään julkisilla paikoilla. Fanaattisten imaamien opetukset, jotka yllyttävät vihamielisyyteen ja väkivaltaan kristittyjä kohtaan, lisäävät kristittyjen kärsimystä, sillä opetukset yleensä kuvaavat kristittyjä hyvin negatiivisesti. Tämä aiheuttaa erityisesti lapsille psyykkisiä traumoja.

Lisäksi menneen vuoden aikana useat kristityt ovat loukkaantuneet tai menehtyneet heihin kohdistuneissa väkivaltaisissa iskuissa.

Selaa World Watch -listan maita

Liity postituslistalle!

Sähköposteissa rukousaiheita, uutisia ja tiedotteita.

Kiitos, olet liittynyt rukoussähköpostin saajaksi.