Viisi kristityn perheen jäsentä loukkaantui välikohtauksessa, joka sattui sunnuntaina 4. maaliskuuta Yousufwalan kylässä Koillis-Pakistanissa. Kirkon pastorin* mukaan he muurasivat aitaa Pakistan Gospel Assemblies -kirkon ympärille punjabilaisen Sahiwalin kaupungin liepeillä, kun heidän kimppuunsa kävi noin 20 aseistettua miestä.
”Seurakuntamme vanhin, 70-vuotias George Masih* valvoi muurin rakennustöitä. Olimme kirkossa rukoilemassa, kun kuulimme kovaa huutoa ja kirkumista. Juoksimme ulos ja näimme parikymmentä kapuloilla ja kirveillä aseistautunutta miestä, jotka hakkasivat Masihia ja muita,” pastori kertoo. Hänen nimeään ei mainita turvallisuussyistä.
Maankäyttökiista sytykkeenä väkivaltaan
Hän uskoo miesten olleen kytköksissä paikalliseen maanomistajaan.
”Hyökkääjät käskivät meitä lopettamaan muurin rakentamisen, koska maa kuului heille. Sanoimme sen kuuluvan kirkolle ja silloin he hyökkäsivät kimppuumme. Naisemme yrittivät puuttua asiaan, mutta heitäkin lyötiin ja heidän vaatteensa revittiin”, Babar jatkoi. Pakistanissa naisen vaatteiden repiminen ja säädyllisyyden loukkaaminen ovat rikoksia, joista voidaan tuomita vankilaan.
Tontti oli alun perin charahgah eli osoitettu yhteisöllisiin tarkoituksiin. Pastorin mukaan he olivat kuitenkin saaneet luvan rakentaa maa-alueelle kirkon. ”Siitä on tehty lailliset asiakirjat, joista meillä on kopiot,” hän kertoo ja lisää, että sopimukseen sisältyy kirkkoon liittyvä infrastruktuuri kuten rajamuuri.
George Masihin poika Babar, 22, haavoittui välikohtauksessa kirveen iskuista. Sairaalassa hän kertoi WWM:n puhelinhaastattelussa isänsä taistelleen vuosia, jotta kirkkorakennuksen tontin käyttötarkoitus vahvistettaisiin kirkolle.
Iskussa loukkaantuivat myös George Masihin toinen poika William sekä hänen tyttärensä Nasreen ja miniänsä Jamila.
Viranomaiset haluttomia edistämään kristittyjen turvallisuutta
Pastori kertoo pyytäneensä paikallispoliisia kirkon turvaksi tuloksetta. ”Olisi ollut eri asia, jos kirkko olisi saanut täyden suojan,” hän toteaa. Myöhemmin muuri rakennettiin valmiiksi poliisivalvonnassa.
”Välikohtaus sattui jumalanpalveluksen aikana, mutta poliisi pitää sitä kahden osapuolen välisenä maanomistusriitana,” arvioi Sahiwalin kaupungin kristillisen Muthida-liikkeen (suom. Yhdessä) puheenjohtaja Sami Minhas WWM:lle.
Hän sanoi paikallispoliisin varoittaneen kristittyjä nostamasta syytettä iskun tekijöitä vastaan, koska se lisäisi köyhien ja vähälukuisten kristittyjen ja muslimienemmistön välistä jännitettä. Minhasin mukaan kristityille oli sanottu, että jos he nostaisivat herjaussyytteen hyökkääjiä vastaan, myös paikallisten moskeijoiden vaatimukset kristittyihin kohdistetuista syytöksistä toteutuisivat.
WWM ei tavoittanut viranomaisia kommentoimaan tapausta.
Vainoa ja jumalanpilkkasyytöksiä seudulla laajemminkin
Useat kristityt perheet ovat paenneet kodeistaan 100 km Sahiwalista pohjoiseen sijaitsevassa Faisalabadissa sen jälkeen, kun konservatiiviseen islamistipuoleeseen kytkeytyvä muslimiperhe otti aseekseen maan pahamaineiset jumalanpilkkalait.
Tehreek-Labaik Ya Rasool Allah -puolueeseen kuuluva muslimiperhe nosti 23. helmikuuta jumalanpilkkasyytteen kuutta kristityn perheen jäsentä vastaan Elahiabadissa, 350 km länteen Faisalabadista.
Ihmisoikeusaktivisti Zafar Iqbal Faisalabadista kertoi WWM:lle perheiden taistelleen keskenään ja ampuneen aseilla.
*Nimi ”Masih” tulee sanasta ”Messias” ja sitä käytetään Pakistanissa myös kristittyjen yhteisöistä. Kunnioitusta osoittava sana ”Bibi” tarkoittaa Pakistanissa ja muualla Etelä-Aasiassa iäkästä tai naimisissa olevaa naista – tunnetuin heistä on kristitty Aasia Bibi, joka on vuodesta 2010 virunut vankilassa saatuaan kuolemantuomion jumalanpilkasta.
Lähde: World Watch Monitor