Uutiset
27.04.2019

Syyrian kristittyjen retriitti vaikuttaa syvästi perheisiin

Joskus yksityiskohdat kertovat kaiken: miehen käsi vaimon hartioilla, puolisoiden rakastavat katseet, pala kakkua, jonka vaimo tarjoaa miehelleen. Voisin kertoa paljon tällaisia esimerkkejä kirkon avioliitto- ja perheretriitistä, joka järjestettiin Libanonissa teidän tuellanne.

Kolmen päivän koulutus vaikuttaa olleen todella merkittävä muslimitaustaisille uskoville. He ovat saaneet opetusta muun muassa sellaisista aiheista kuin avioliitto, viestintä ja lasten kasvatus Raamatun näkökulmasta. ”Meillä oli ongelmia anteeksi antamisessa, mutta tilanne muuttui eilen” kertoi tapahtumaan osallistuva Darine kasvot ilosta loistaen. ”Ihme tapahtui. Mieheni pyysi minulta anteeksi ensimmäistä kertaa 20 avioliittovuotemme aikana.” Darine on yksi yli 45:stä druusitaustaisesta kristitystä, jotka osallistuvat koulutukseen. Hänen miehensä Sleiman vahvisti Darinen sanat ja kertoi koulutuksen koskettavan perhettään monella tasolla: henkilökohtaisesti, pariskuntana ja suhteessa lapsiin.

Myös kurssilla opettava pastori on tyytyväinen näkemäänsä: ”Osallistujat ovat innokkaita oppimaan, ja on upeaa nähdä kuinka he soveltavat  oppimaansa.” Retriittiin on perheidensä mukana saapunut myös muutamia teinejä, jotka ovat muiden mukana innokkaita oppimaan niin tulevaisuutta kuin nykyisyyttäkin varten.

 

Pastori ei karttele aiheita, joista Lähi-idässä puhutaan vain vähän. Niihin kuuluvat naisen asema ja seksuaalisuus. ”Vaikka Eeva luotiin avuksi Aadamille, se ei tarkoita että hän olisi alempiarvoinen. Raamatun mukaan Jumala on auttaja, eikä se todellakaan merkitse, että hän olisi meitä vähäisempi. Seksuaalisuuden alueella paljon on mennyt vikaan, mutta se on silti Jumalan luomisteko ja tarkoitettu aviopuolisoiden nautittavaksi.”

Pastori ymmärtää Jumalan tarkoittaneen avioliiton paikaksi, jossa voi kasvaa uskossa ja päästä lähemmäksi Jumalaa. ”Avioliitossa opimme rakastamaan, kuuntelemaan ja kunnioittamaan toista. Siinä opetellaan anteeksi antamista ja epäitsekkyyttä.”  Avioliitto on elämän mittainen koulu. Siihen on sijoitettava aikaa. Ellei niin tee, kasvu pysähtyy. Jossain mielessä avioliitto muistuttaa myös liiketoimintaa: vaikka tuloksia ei näy heti, se ei tarkoita, että investointi olisi ollut väärä.

Kun aiheena on kuri ja kunnioitus, pastori antaa neuvoja kysymykseen teini-ikäisten kohtelusta. ”Rukoile ja lue Raamattua heidän kanssaan. Pitäkää hauskaa. Puhu ystävällisesti ja rohkaisevasti lapsillesi, mutta ole myös selkeä.” Pastori neuvoo edelleen, että lapsille kannattaa antaa aikaa, harrastaa yhdessä ja hyväksyä heidät omana itsenään. Uskoon ei tule pakottaa. Sen sijaan on hyvä rukoilla lasten puolesta päivittäin ja rakastaa heitä ehdoitta.

Pastori keskeyttää välillä opetuksensa ja varoittaa osallistujia jakamasta ottamiaan kännykkäkuvia sosiaalisessa mediassa. Varoitus muistuttaa meitä siitä, millä maailman kulmalla olemme. On siunaus tulla kristityksi, mutta kääntyminen Kristuksen puoleen islamista tai druusien uskonnosta merkitsee myös riskiä. Vaino uhkaa kaikkia kristittyjä, mutta erityisesti heidän johtajiaan.

 

Syyria on World Watch List 2019 sijalla 11. Lue lisää.